Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eberlunds VW Passat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Eberlunds VW Passat

    Kom på att jag glömt att lägga upp en tråd här så jag kopierar över allt från garaget och sen i fortsättningen ska jag börja uppdatera här efterhand.

    I vinter kommer bilen att byggas om rejält framförallt kommer krutet läggas på stereo och inredning.

    Årets samarbetspartners är:
    Amring www.amring.se
    Kommer att sponsra med en ny uppsättning hjul till projektet

    Focus Acoustics www.focusacoustics.com
    Ett av Finlands största stereomärke sponrar med allt som har med stereoprylar att göra utom huvudenhet

    Exydos car audio www.exydos.se
    Kommer att hjälpa till med stereomontaget.

    Autosmart www.smartab.se
    Sponsrar med puts och rengöringsmedel under hela nästa säsong.

    Banner Batteries www.bannerbatteries.com
    Sponsrar med batterier som ska driva ljudbygget.

    Specen på prylarna som kommer användas är:
    Framdörr x 2
    2 st BC-650 6,5”
    Effekt: 120W 4 ohm Känslighet @ LW / lm: 88dB Frekvensomfång: 80Hz-20kHz

    1 st BC-525 5,25”
    Effekt: 90W 4 ohm Känslighet @ LW / lm: 86dB Frekvensomfång: 90Hz-20kHz

    1 st BC-400 4”
    Effekt: 80 W 4 ohm Känslighet @ LW / lm: 84dB Frekvensomfång: 110Hz-20kHz

    1 alt 2 st BTW-1 Diskanter
    Instantaneous Power Körtid: 100 Watt / Högtalare Kontinuerlig effekt Längd: 50 watt / Högtalare Känslighet @ 1w/1m: 91dB Frekvensomfång: 2K-20kHz


    Bakdörr x 2
    1 st BC-525 5,25”
    Effekt: 90W 4 ohm Känslighet @ LW / lm: 86dB Frekvensomfång: 90Hz-20kHz

    1 st BC-400 4”
    Effekt: 80 W 4 ohm Känslighet @ LW / lm: 84dB Frekvensomfång: 110Hz-20kHz

    1 st BTW-1 Diskanter
    Instantaneous Power Körtid: 100 Watt / Högtalare Kontinuerlig effekt Längd: 50 watt / Högtalare Känslighet @ 1w/1m: 91dB Frekvensomfång: 2K-20kHz

    Centerhögtarare
    1 st BC-525 5,25”
    Effekt: 90W 4 ohm Känslighet @ LW / lm: 86dB Frekvensomfång: 90Hz-20kHz

    Bakluckan
    2 st BC-693
    Ferrite magnet
    66mm mylar Diskant och 30mm mylar Super Diskant
    Max Effekt: 160 watt
    Impedans: 4 Ohm
    Känslighet @ LW / lm: 90dB
    Frekvensomfång: 50Hz-20kHz

    Bagaget
    6 st Black 10D2 10” bas
    Imp 2x2 Ohm
    rms/max 450/900 rms / max 450/900
    Fs 27
    Qes 0,34
    Qts 0.32
    Xmax 10
    Vas 31.5

    Rekommenderad baslåda: 27-34L reflex, 18-28l stängd

    Slutsteg:
    Drivning av basar:
    3 st FX-1500D
    RMS @ 4 Ohm 600W
    RMS @ 2 Ohm 1050W RMS
    RMS @ 1 Ohm 1500W RMS
    Lågpassfilter 45Hz-300Hz
    Subsonic filter 20Hz-50Hz
    Bass Boost 0-18db
    Nivå fjärrkontroll
    Effektivitet @ 4 Ohm, 82%
    Mått: 260x56x550

    Drivning av fram och bakdörrar
    2 st FX-2200
    RMS @ 4 Ohm 2x100W
    RMS @ 2 Ohm 2x170W
    RMS överbryggas @ 4 Ohm 1x340W
    Lågpassfilter 35Hz-5kHz
    Högpassfiltret 50Hz-5kHz
    Bass boost 0-18dB Bass
    Nivå fjärrkontroll
    Mått: 260x54, 5x310

    Drivning av center och baklucka:
    2 st FX-2200
    RMS @ 4 Ohm 2x100W
    RMS @ 2 Ohm 2x170W
    RMS överbryggas @ 4 Ohm 1x340W
    Lågpassfilter 35Hz-5kHz
    Högpassfiltret 50Hz-5kHz
    Bass boost 0-18dB Bass
    Nivå fjärrkontroll
    Mått: 260x54, 5x310

    Accessories:

    Cables
    Plus wire 50 mm2: 7m
    Minus wire 50 mm2: 2m
    Plus 32 mm2: 20m
    Minus 32 mm2: 20m
    Speaker cable 10mm2: 70m

    Fuseblocks and fuses:
    Fuseblock for 50 mm2: 1 piece
    Fuse 300Amp: 1 piece
    Fuseblock with 50 mm2 input and 32 mm2 output. With at least 6 fuses: 1 piece
    Fuse 80 amp: 3 pieces
    Fuse 60 amp: 3 pieces
    Powerblock for negative one 50 mm2 input and three or more 32 mm2 output: 3 piece

    RCA Cables
    RCA 5m: 3 pieces
    RCA 2,5m: 3 pieces
    RCA Y-cables: 6 pieces

    Utöver stereomontaget kommer stora delar av inredningen att kläs och sys om.

    Utvändigt är inte alla planer spikade än.

    Igår stäldes bilen in och det första som kommer att hända med den är att hela inredningen ska rivas ut så att kablar kan dras lite över allt i bilen. Så fort jag har kommit igång kommer tråden att uppdateras.

    Lägger dock in en bíld på hur bilen sett ut i år.



    Idag börja jag med projektet på allvar. Det första som händer är att bilen ska rensas helt invändigt så att kablar kan dras kors och tvärs



    Undersidan av instumentbrädan bortmonterad


    Efter ett par timmars arbete så var instrumentbrädan ute.


    Alla delar som åkte ut ur bilen idag.



    Istället för att lägga Passatens stereo på hyllan så åkte den in i firmabilen så länge.

    Som bonus tänkte jag visa hur den sista versionen av bagaget ser ut innan det rivs ut. Detta byggdes om med ny bottenmatta samt lackerade aluramar runt plexit för två helger sen. Och nu ska det rivas ut igen.


    Sista versionen av stereobygget bak i bagaget.

    Det var allt för kvällen. Kanske inte jätte intressant men ett måste för att få ett bra slutresultat.

    Då har man varit i garaget igen och fortsatt jobba lite.

    Var där här om kvällen men glömde ta med kameran så jag tog en bil innan jag gjorde något som helst igår.


    Bagaget utrivet





    Passagerar stol ute

    Sen vad som hände igårkväll


    Förarstol ute



    Börjar med att plocka ut innertaket.

    Sen kom problemet: Fyra satans idiotiska skruvhelvete som vägrar släppa. Börjar undra om de limmat fast dessa. Får inte ens loss dom med mutterknackan.



    skitskruv.

    Ikväll blir det åka ner igen och fortsätta.

    Sen i övrigt är det snart dags att börja dra kablar. Sen nästa helg ska jag upp till Exydos i Göteborg med mina dörrsidor så ska vi börja med dom.

    Då har man lagt ett par timmar till i garaget och irriterat sambon lite till för att man aldrig är hemma.

    Nu är det mesta loss som ska loss. Bara innertaket kvar. Hade inte ork att bli förbannad på fyra skruvar idag igen så jag påbörjade kabeldragningen.

    Nu har jag draigt en 50mm2 kabel genom hela bilen på vänstersidan.





    En liten orm i min reservhjulsbalja.



    Den finns i motorrummet också.

    Sedan börjar jag lite smått att dra högtalarkablar. Även lågnivåkablarna är dragna. Lågnivåkablarna går på högersidan av bilen och högtalarkablarna går i mitten av bilen. Allt för att minimera risken för störningar.





    Lågnivåkablar




    Högtalarkablar till bakluckan




    Vänster framdörr

    Alla kablar märks upp för att underlätta slutmontaget


    uppmärkning av kablar

    Har lite kabel kvar att dra.


    några meter kabel.

    Det var allt för ikväll. Får se när jag hinner ner i garaget nästa gång och fortsätta.

  • #2
    Re: Eberlunds VW Passat

    Dags för uppdatering

    Vill börja tacka dom som påpeka att jag inte hade kabelslang och övertala mig att använda det. Så då kan ni gissa vad jag gjort idag. :P

    Just de. Drog om de kablar jag dragit utan kabelslang och sen fortsatte jag dra fler kablar.

    Här ser ni första kabeln i slang.




    Högtalarkablar till vänster framdörr

    Sedan drogs det till höger framdörr också.


    Högtalarkabel till höger framdörr

    Sen har jag nu bestämt att jag inte ska fuska något mer i detta projektet.
    Så här är bilbevis att kabeln är fastsatt till och med under golvmattan där den aldrig kommer synas.


    Inget fusk.

    Sedan drog jag även kabeln till center och höger bakdörr. Sen tog högtalarkabeln slut så nu har man gjort av med 70 meter kabel. Får beställa lite mer nu.

    Givetvis tog även batteriet i kameran slut så jag kunde inte visa resultatet av dagens jobb. Känns som allting tog slut idag.

    Måste säga att kablarna känns mer seriöst dragna nu och sen även en annan fördel att skulle det mot förmodan hända något med en kabel i framtiden är det lätt att byta kabel utan att riva ut hela inredningen igen.

    Det var allt för idag. Tror inte det händer mer med bilen här hemma denna veckan iallafall. Däremot så kommer vi ju börja med dörrsidorna i helgen uppe i göteborg. Så fort det påbörjas så uppdateras tråden.

    Helgen arbete har påbörjats

    Denna helgen är jag uppe i Göteborg och Exydos Car Audio.

    Vi ska under denna helgen börja jobba med dörrsidorna.

    Kommer under helgen uppdatera konternueligt.





    Peter värmer på mina dörrsidor för att dela på dom.



    Dörrsidan är i två delar.

    Nu är det kaffepaus sen fortsätter vi på nästa dörrsida.

    Hehe. Inte riktigt.

    Nu har vi varit och handlat plast, glasfiberväv och annat som behövs för att bygga dörrsidorna.

    Sedan har vi även tagig isär alla dörrsidorna. Ett jävla jobb för att man måste smälta loss infästningarna med lödkolv och det är inte direkt en infästning per hörn utan femtio elva stycken. Tar ca 30-60 min per dörrsida beroende på hur bra flyt man har.








    Titta. Även jag jobbar lite.



    Alla dörrsidorna strippade och klara för modifiering. Äntligen.

    Nu har vi planerat lite hur det kommer se ut med layouten.



    Planering.

    Nu är det öl som gäller resten av dagen.

    Fortsättning av helgens arbete

    Nu har vi kommit igång igen.





    Borra, borra, borra





    Såga, Såga, Såga





    Titta. Det blev något av det.

    Comment


    • #3
      Re: Eberlunds VW Passat

      Dags att jobba igen.


      Fasade och fina kanter ska det vara

      Det tar sig sa pyromanen.


      Går framåt.

      Börjat ta fram formerna runt högtalarna.


      spackling påbörjad

      Nu ska vi ut och äta.

      Kan idag presentera en ny samarbetspartner.

      Banner Batterier går in och sponsrar bilen med 4 st 95 A Running bull batterier. Bör räcka för att driva stereon.


      Batterier som ska in i bilen

      Kom precis på att jag hade en bild där första dörrsidan var färdigspacklad.



      Första dörrsidan grovspacklad

      Då har jag varit en liten sväng i garaget.



      Tog och plocka bort klädseln på baksätet eftersom det ska kläs om. Även framsätena ska kläs om men har inte hunnit plocka bort klädseln än.





      Avklätt baksäte


      Och nu är dom inlämnade till min tapetserare som ska byta ut tyget.

      Ska snart dra ner i garaget och fortsätta med mina framstolar.

      Uppdatering.



      Efter en ca timmes slitande så var äntligen innertaket ute.




      Innertaket



      Sedan har jag även gett mig på att klä av framstolarna. En är klar.



      Klart

      Det var allt för idag. Sedan har jag börjat att fixa lite med fronten dock hann jag inte ta bilder på det men det kommer.

      Kom lite bilder idag från Exydos. Det går framåt även där.











      Då var det dags för en uppdatering igen.

      Har börjat få tillbaka lusten att jobba i garaget igen efter att fått lite nya ideer.

      Först börja jag med att tänkte jag skulle provmontera mina batterier. Tanken är att det ska ner fyra batterier i reservhjulsbaljan. Enligt beräkningar ska det gå.



      Fyra stycken Banner Running Bull 95Ah batterier



      Dock är dessa dåligt laddade så dessa ska bytas ut senare.


      Jaja det får lösa sig på något sätt. Det var inte mycket som saknades för att gå ner så förhoppningsvis när jag får de riktiga batterierna så kanske det går.

      Nästa sak jag gav mig in på var att jag vill ha bilen lägre i fronten men det finns inte möjlighet att sänka den mer. Därför är alternativet att bygga en läpp. Läppen kommer även hjälpa till att ta stryken när det ta emot så slipper fronten ta den smällen som det har gjort detta året.



      Utskuret. Nu ska bara limmet i frigolitskarvarna härda. Sen kan jag fortsätta med detta projekt.

      Sedan har jag även fixat lite grundfärg och lack. Jag är den typen som gärna testar och misslyckas ett par gånger för att lära mig nya saker. Därför höll jag i lacksprutan för första gången i mitt liv. Tog en av plastkåporna som jag tänkt lackera och grunda för att testa lite hur det funkar. Det är nog ganska svårt att misslyckas med grundfärg för denna tyckte jag blev bra trots att det var första gången man höll i sprutan.


      Grundad

      Nästa gång jag kör ner till garaget blir det att slipa grunden och sedan prova med färg.

      Lägger in två bilder på hur motorrummet och fronten ser ut för tillfället.




      Inga plastkåpor här inte... Förtillfället.

      Det var allt för idag. Enjoy!

      Comment


      • #4
        Re: Eberlunds VW Passat

        Uppdatering

        Idag blev det min första fail på min egna lackutbildning.

        Testa att lacka den kåpa som jag grunda igår. Den blev röd men det blev ingen yta på den som ni ser.


        Misslyckande

        Dock kom jag på vad felet var efter att läst lite på burkar och kliat mig i huvudet och funderat. Felet konstaterades vara sprutan. Lacken jag använde krävde minst 1,3 på munstycket. Munstycket jag hade på strutan var 1,0. Alltså jag fick inte ut tillräckligt färg för att få någon yta. Körde hämta min andra spruta som har 1,4 så blev det ganska stor skillnad när jag grunda dom andra.

        Så nu är alla kåporna grundade. Blir troligtvis lackering av dom på Torsdag för imorgon hinner jag inte ner till garaget.

        Det var allt intressant för idag.¨

        Uppdatering

        Denna dagen har jag inte gjort så jättemycket men dock saker som tog lite tid.

        Börja kvällen med att slipa alla delar som jag grunda här om kvällen. Samt att jag matta ner den röda panel som inte blev bra så att jag kunde lacka om den.

        Sen var det bara att plocka fram färgen och börja måla. Dock märkte jag att den hande härdat.



        Så det blev att blanda ny färg. När det var gjort var det dags att börja lackera. Dock eftersom jag var ensam i garaget så blev den ingen bild på själva lackeringen men dock på resultatet. Tycker det är helt OK för att vara gjort av mig.



        Lite lackerade kåpor.

        Lite yta fick jag på det iallafall.


        Lite yta blev det.

        Imorgon när allt har härdat så blir det dags att montera ihop det och se resultatet i motorrummet.

        Uppdatering

        Efter en helg på en Finlandsfärja så fick man ge sig tillbaka till garaget och jobba vidare.

        Idag montera jag in delarn som jag lackerat till motorrummet.


        Va rött det blev.

        Ni behöver inte påpeka luftkanalen till luftburken. Den ska lackas den med. Dock så var jag inte nöjd med detta. Måste ju få in lite svart här med.

        När jag var ute och handla med min sambo så börja hon undra när jag sprang runt och såg allmänt förvirrad ut i sminkavdelningen. Så hon kom till min hjälp och visa var nagellacket fanns.

        Så idag har man byggt på sin manlighet och köpt nagellack för första gången i mitt liv.

        Tillbaka i garaget igen:

        Min nya nagellack... eller snarare min första.

        Efter en stunds målning och pillande blev det så här.


        Lite färg gör stor skillnad




        Monterat och klart

        Måste säga att det gjorde en hel del genom att bara måla dom linjerna och bokstäverna.

        Sen kan jag berätta att jag är sån att jag jobbar väldigt mycket med tungan när jag gör pilliga saker. Så efter målningen med nagellacken lär jag ha träningsvärk i tungan imorgon.

        Så nu är är även mitt motorrum färgmatchat.

        Uppdatering

        Kvällen spenderades i garaget idag.

        Började om på min läpp till frontspoilern för den första blev skit. Man lär sig efterhand.

        Denna gången köptes polyurtanskivor som jag skar till som jag ville ha för att sen plasta det.



        Utskuren



        Plastat första omgången

        Sedan lät jag den härda och jag gav mig på min bakkjol som jag inte varit riktigt nöjd med.




        Bortplockad



        Bakkjol väntar på modifiering



        Såga, såga, såga.



        Lite kortare





        Plastat.

        Så nu får allt härda till morgon så fortsätter vi då.

        Comment


        • #5
          Re: Eberlunds VW Passat

          Då var det dags gör uppdatering igen

          Idag fick jag grymt mycket gjort i garaget. Var i garaget redan vad 9 tiden.

          Börja dagen med att plasta lite mer förstärkningar på baksidan av bakkjolen samt la ett lager glasfiber på andra sidan av läppen.



          Så nu borde det hålla.



          Plastad på två sidor nu.

          Sen börja jag med att bygga där batterierna ska sitta fast. Tidigare har jag kommit fram till att jag endast skulle få plats med tre batterier i baljan så det var det jag utgick ifårn idag.

          Börja med att skära ut en polyuretanskiva som ska ligga i botten av baljan. I skivan skars även ut att upphöjningen till reservhjulet skulle kunna gå genom plattan.

          Sen blev det två lager glasfiber på polyurtanskivan.



          plattan som batterierna ska stå på.

          Sen medans allt härdade gav jag mig på min tjästebil som var skitigare än fan. Efter tvätt och vaxning blev den ganska mycket bättre. Svårt att tro att denna lack har rullat 22 000 mil.



          En lack som gått 22 000 mil på 4 år.

          Sedan gick jag tillbaka till min bakkjol och började bygga upp så att jag inte ska behöva spackla två ton på bakkjolen.



          Glasfiber...



          Ännu mer glasfiber.



          Plast plast plast

          Snart är det dags att börja slipa.

          Uppdatering

          Har varit i garaget ett par kvällar denna veckan men har tyvärr glömt kabeln till Iphonen på jobbet. Men nu kommer lite bilder.

          Det som har hänt på sistone är att jag börjat spackla bakkjolen. Sen kom även mina dämpmattor så nu är dämpningen på full gång.



          Första spacklingen.



          Första dämpmattan på plats


          Mathias kom ner och hjälpte mig i garaget. Han plocka först sönder dörrarna för att sen börja dämpa.


          Mathias som hjälper mig



          Mathias tog uppgiften på blodigt allvar.



          Bagaget färdigdämpat



          Några av dörrarna börjar bli färdigdämpade

          Imorgon fortsätter vi med dämpningen och börjar på att dämpa taket.

          Allt för ikväll.

          Uppdatering

          Idag dämpa vi klart alla dörrarna och sedan monterades dörrarna ihop igen.


          Dörrarna ihopmonterade igen

          Sen börja ett jävla evighetsprojekt. Innan vi kan dämpa taket så måste den gamla "dämpningen" bort. Det sitter som FAN kan jag bara säga. Enda sättet vi lyckas är att skära bort den och låta limmet sitta kvar.



          Evighetsprojekt pågår.

          Det var allt för ikväll. Imorgon ska jag ner igen och fortsätta jobba.

          Uppdatering

          Igår så gjorde jag klart taket. Ett jävla jobb att få ner det gamla skitet. Sedan dämpades bakluckan också.


          Tacket dämpat.



          Bakluckan färdigdämpad

          Sen börja magen skrika efter mat så jag drog hem.

          Det var allt. När nästa uppdatering kommer så lägger jag in den även här.

          Comment


          • #6
            Re: Eberlunds VW Passat

            Mkt imponerande bygge! Kul med mkt bilder =)

            Kämpa på och lycka till!
            155++db@25hz
            http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

            sigpic

            Ljudbyggaren.se

            Comment


            • #7
              Re: Eberlunds VW Passat

              Schysst bygge

              Comment


              • #8
                Re: Eberlunds VW Passat

                Fan, Eberlund....tummen upp....hoppas projektet är klart när vi ses nästa gång.....

                Mvh
                Sjöland
                En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

                Comment


                • #9
                  Re: Eberlunds VW Passat

                  ujujuj.. glasfibrade du bakkjolen utan att ens slipa den först?
                  och vitt skitspackel spricker hur lätt som helst och sjunker och har sig.. det finns riktigt spackel avsett för plast..
                  (jobbar som plastreparatör och blev smått mörkrädd när jag såg bakre stötfångaren)
                  för övrigt anser jag att detta forum behöver modereras..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eberlunds VW Passat

                    Originally posted by ^MeTaNoLiC^ View Post
                    ujujuj.. glasfibrade du bakkjolen utan att ens slipa den först?
                    och vitt skitspackel spricker hur lätt som helst och sjunker och har sig.. det finns riktigt spackel avsett för plast..
                    (jobbar som plastreparatör och blev smått mörkrädd när jag såg bakre stötfångaren)
                    Tack för tipset. Ska ta och åtgärda det.

                    Tack övriga för kommentarerna.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eberlunds VW Passat

                      tänkte väll att du skule slänga upp en tråd på passaten:P
                      kan du lova mig att provmontera allt innan du börjar klä saker så det slipper bli som slutstegs lådan sist:P haha

                      får svänga inom sen på väg hem till föräldrarna.

                      kommer bli sjukt nice bygge.
                      TEAM BROSSAN

                      SM 2:a i outlaw på Easca SM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eberlunds VW Passat

                        Originally posted by Clarran View Post
                        tänkte väll att du skule slänga upp en tråd på passaten:P
                        kan du lova mig att provmontera allt innan du börjar klä saker så det slipper bli som slutstegs lådan sist:P haha

                        får svänga inom sen på väg hem till föräldrarna.

                        kommer bli sjukt nice bygge.
                        Lovar det.

                        Jag lär mig av mina misstag.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eberlunds VW Passat

                          Originally posted by Eberlund View Post
                          Lovar det.

                          Jag lär mig av mina misstag.
                          hehe det låter bra de, ska jag me börja göra:P
                          TEAM BROSSAN

                          SM 2:a i outlaw på Easca SM

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eberlunds VW Passat

                            Passaten är nu klar hos Paintworx och står nu hos Exydos Car Audio för att komma igång med ljudbygget på allvar.

                            Stort tack till Paul på Paintworx.

                            Vill även uppmana folk som behöver saker lackerat. Gör det hos Paul, han behöver alla jobb och hjälp han kan få nu.

                            Har själv inte sett bilen men vad jag hört så ska de vara bra.

                            Kommer åka upp på Fredag till Göteborg. Då kommer även bilder på lackeringen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eberlunds VW Passat

                              Trevligt Projekt Alltid kul med byggen i fler Passater. Ser bra ut så här långt
                              Linus "Lellen" Andersson

                              Passat kombi 01 clean edition
                              Espl,Bassrace

                              Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
                              Svensk mästare Super street NW -06

                              Comment

                              Working...
                              X