Announcement

Collapse
No announcement yet.

Möjligheter i Saab 9-3 2007?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Möjligheter i Saab 9-3 2007?

Hej

Kul att se er igen, jag var med på lazzat för några år sedan och är nu tillbaka lite i matchen med ny kärra.

Jag har skaffat mig en Saab 9-3 Sportkombi Vector 2007 och är sugen på vad ni känner till för transparenta ingrepp i denna.

Jag tänkte skaffa mig en HU med blåtandsfunktioner och ha en Androidtelefon med Spotify som huvudsaklig källa.
    Bilen har telefonfunktioner sedan tidigare (knappar på ratt + mikrofon i taket). Går dessa att ansluta till en HU eller är det komplicerat?

Bra högtalarmöjligheter i dörrar och på brädan?

Tackar!

Re: Möjligheter i Saab 9-3 2007?

Att byta enhet i dessa bilar är inte helt okomplicerat, då de är rätt välintergrerade i bilen, inte bara fysiskt utan även elektriskt. Skall du sedan även ansluta telefon så lär du ha ett par kvällar i vinter tryggade milt sagt.

6,5" i dörrar 3 st 3,5" i bräda så det är rätt välförsett på den fronten.
    /tycker Erik.

Comment

I 9-3 07- är det inga problem att byta huvudenhet, eller ja, original är väl lite pillrig att få ur men värre än så är det inte. Annat är det med 9-3 -07. Sen så är det inte 3st 3,5" i brädan utan 2st samt en 4", den sitter dock i mitten och kan kopplas bort om man ändå bygger om.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Jag tänkte närmare att det möjligen är ett biosystem herrn har tänkt sig och då är det ju bra med samma högtalare runt om.
        /tycker Erik.

Comment

Sant, jag tänkte på vad som sitter original. 4" i mitten är dock lite klurig att ersätta rakt av då original kläms fast, så där kan man lika gärna göra en ny baffel för 3,5".
          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

ChriZtoffer: Okej, så det är till och med 06 som är riktigt svåra då?
            Har du någon erfarenhet av telefonfunktionerna? När man ändå har rattkontroller för telefon samt mic i taket så vill man ju gärna få igång skiten. Vem har mest koll på sånt här?

BRL i Borlänge (nära till hands) har en och annan bra installatör har jag förstått. Jag misstänker att Saab också kan tänkas ha folk som har koll.

Erik:
            Nä, film i bilen tror jag inte riktigt på, jag är nöjd med ett fyrkanals fram+baksystem.
            Är det värt något att behålla centern? Jag antar att man borde ordna en monokanal till den i så fall? Men det är detaljer... Utmaningen just nu är kanske att få klarhet i telefonfunktionerna som jag gärna vill ha.

Comment

Ser ingen nytta av centern till musik i en Saab SS/SC då man enkelt kan få en fin stereobild utan, lägg mkt fokus på brädan med 3.5" och högtalarna i dörrarna om du tycker att det inte räckte med huvudenheten. Dämpa sedan plåten i dörrarna med mer dämpmatta, det finns mycket att vinna även fast Saab är en välbyggd och tyst bil. Ett bulkpack på ca 4m2 räcker långt för vardagsbruk och köper du allt på samma ställe så förhandla till ett paketpris.
              Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

Comment

Originally posted by Totoo View Post
                ChriZtoffer: Okej, så det är till och med 06 som är riktigt svåra då?
                Har du någon erfarenhet av telefonfunktionerna? När man ändå har rattkontroller för telefon samt mic i taket så vill man ju gärna få igång skiten. Vem har mest koll på sånt här?

BRL i Borlänge (nära till hands) har en och annan bra installatör har jag förstått. Jag misstänker att Saab också kan tänkas ha folk som har koll.

Erik:
                Nä, film i bilen tror jag inte riktigt på, jag är nöjd med ett fyrkanals fram+baksystem.
                Är det värt något att behålla centern? Jag antar att man borde ordna en monokanal till den i så fall? Men det är detaljer... Utmaningen just nu är kanske att få klarhet i telefonfunktionerna som jag gärna vill ha.
                Yes det stämmer, 03-06 är dom jobbiga som har ett fiberbaserat system, lika som BMW och Audi mer flera hade vid den tiden, sen slutades det med det av någon anledning...

Telefonknapparna tror jag inte du kan använda, men övriga rattknappar ska gå att använda med eftermarknadsenhet om man köper ett interface. BRL i Borlänge har en duktig installatör ja, annars så är det ju inte jättelångt till Falun heller om du vill ha hjälp med nåt.

Originally posted by trop de View Post
                Ser ingen nytta av centern till musik i en Saab SS/SC då man enkelt kan få en fin stereobild utan, lägg mkt fokus på brädan med 3.5" och högtalarna i dörrarna om du tycker att det inte räckte med huvudenheten. Dämpa sedan plåten i dörrarna med mer dämpmatta, det finns mycket att vinna även fast Saab är en välbyggd och tyst bil. Ett bulkpack på ca 4m2 räcker långt för vardagsbruk och köper du allt på samma ställe så förhandla till ett paketpris.
                Kan inte annat än hålla med! Ny huvudenhet, ett 2 eller ännu hellre 4-kanalssteg, nya middar (om man vill få ut lite mer, original räcker nämligen rätt långt), ett par 3,5" koaxialer och ett paket dämpmatta så är man på god väg!
                BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Hej

Ni ska ha ett stort tack för bra svar, jag fick inga notifieringar på slutet så jag trodde att tråden dött.

Jag får kanske leva med att telefonfunktionerna faller bort.

Jag har handlat lite av Erik & Jonas förr, så jag har två PG-steg (1x600W + 4x100W) och två PG-tior som gärna kan få leva vidare. I min förra bil, V70 så hade jag en låda med steg och högtalare som tog upp halva bagageutrymmet. Det kommer nog inte att hända igen.

Sååå, att sätta in fyrkanalssteget för att få lite kräm i välljudet känns rimligt.
                  Antar att det får driva ett par 3.5" på brädan och ett par 6.5" i dörrarna. Är det overkill att ha steg till de små högtalarna på brädan? Eller så sätter jag i ett par högtalare bak någonstans.
                  Om jag sätter i monosteget och någon bas återstår att se, troligen gör jag det men frågan är var. Tror inte jag vill offra reservhjulet.

Tips på placering av steg och eventuell bas? Förr tyckte jag att det var kul att visa upp grejerna, men just nu så gör det inte ett skit om man sätter ett steg under ett säte. Men det skadar ju inte att kunna komma åt grejerna.

Tack

Comment

Om kablaget är samma som i 9 5 så har kablagen på marknaden EN felaktig kontakt.
                    Vi har löst problemet i några bilar med specialbeställda lågnivåadaptrar.
                    Inom någon vecka kommer det även kablage som ska provas där enbart ISO är inkopplat!
                    sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                      Om kablaget är samma som i 9 5 så har kablagen på marknaden EN felaktig kontakt.
                      Vi har löst problemet i några bilar med specialbeställda lågnivåadaptrar.
                      Inom någon vecka kommer det även kablage som ska provas där enbart ISO är inkopplat!
                      Vad är det som är felkopplat och anledning till specialkablage? jag har bytt HU i min 9-5 -00 utan problem. Dock inte bytt ut org. slutsteg ännu, men orginalsteget startar som det ska.

Eller är det det modellanpassade kablaget för att få ut lågnivå från org.stereon som det är fel på?

Comment

Det är inte fel på kablaget.
                        ISO kablaget som finns på markaden passar bara till 50%, med andra ord så är det ena kontaktstycket felaktigt!

De tidigare modellerna hade ISO kablage i bilen och berörs inte av detta problem!
                        Last edited by Ljudbyggaren AB; November 12, 2011, 17:01.
                        sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

jag vill tacka Ljudbyggaren AB för specialkablage
                          Ljudbyggaren Bilstereobutik i Helsingborg. www.ljudbyggaren.se

Comment

Originally posted by Totoo View Post
                            Hej

Ni ska ha ett stort tack för bra svar, jag fick inga notifieringar på slutet så jag trodde att tråden dött.

Jag får kanske leva med att telefonfunktionerna faller bort.

Jag har handlat lite av Erik & Jonas förr, så jag har två PG-steg (1x600W + 4x100W) och två PG-tior som gärna kan få leva vidare. I min förra bil, V70 så hade jag en låda med steg och högtalare som tog upp halva bagageutrymmet. Det kommer nog inte att hända igen.

Sååå, att sätta in fyrkanalssteget för att få lite kräm i välljudet känns rimligt.
                            Antar att det får driva ett par 3.5" på brädan och ett par 6.5" i dörrarna. Är det overkill att ha steg till de små högtalarna på brädan? Eller så sätter jag i ett par högtalare bak någonstans.
                            Om jag sätter i monosteget och någon bas återstår att se, troligen gör jag det men frågan är var. Tror inte jag vill offra reservhjulet.

Tips på placering av steg och eventuell bas? Förr tyckte jag att det var kul att visa upp grejerna, men just nu så gör det inte ett skit om man sätter ett steg under ett säte. Men det skadar ju inte att kunna komma åt grejerna.

Tack
                            Såg att ingen hade svarat på det här inlägget, så då gör väl jag det.

Du kan helt klart köra steg till 3,5orna, det kommer garanterat ge ett lyft och framförallt mer inställningsmöjligheter! Om stegen inte är alltför stora så kan dom nog få plats under det övre golvet i skuffen, antingen framåt mot baksätet eller så på mellangolvet.
                            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Working...
                            X