Announcement

Collapse
No announcement yet.

mp3 spelare med optisk ut?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• mp3 spelare med optisk ut?

Hej.
    Är det någon som vet om det finns eller har funnits mp3 spelare eller bärbara CD spelare med toslink signal ut?
    Jag är på jakt efter en sådan och tänkte använda den i bilen tills man får igång datorn.

Re: mp3 spelare med optisk ut?

Bärbara cd helt klart. några av toppmodellerna från sony och phillips hade det.

Nu hade jag nog kollat på bärbara dvd-spelare.
    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
      Bärbara cd helt klart. några av toppmodellerna från sony och phillips hade det.

Nu hade jag nog kollat på bärbara dvd-spelare.
      Finns ju en anledning till det
      Det heter ju inte S/P-DIF för intet
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
        Finns ju en anledning till det
        Det heter ju inte S/P-DIF för intet
        Hmmm...., så DIF är Digitalt I Fiber och AIK är Analogt I Koppar.
        Är jag en sportfåne nu?

Pierre
        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Letade för en tid sedan efter en mp3 spelare med digital ut och den ända jag hittat är EN gammal modell som inte säljs längre. Finns en del mediaspelare till bra pris annars och personligen tycker jag det är bra om de kan spela upp formatet FLAC. Vet inte vad toslink ut är dock så jag kanske är fel ute nu.

tex denna.

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bi...925.3141/#tabs

Originally posted by heddan99 View Post
          Hej.
          Är det någon som vet om det finns eller har funnits mp3 spelare eller bärbara CD spelare med toslink signal ut?
          Jag är på jakt efter en sådan och tänkte använda den i bilen tills man får igång datorn.

Comment

Tack för svaret. Blir nog att försöka hitta en beg CD spelare då det bara är en temp lösning tills jag får in datorn i bilen igen

Comment

Originally posted by Jimma72 View Post
              Letade för en tid sedan efter en mp3 spelare med digital ut och den ända jag hittat är EN gammal modell som inte säljs längre. Finns en del mediaspelare till bra pris annars och personligen tycker jag det är bra om de kan spela upp formatet FLAC. Vet inte vad toslink ut är dock så jag kanske är fel ute nu.

tex denna.

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bi...925.3141/#tabs
              Toslink är en vanlig modell på optisk utgång på DVD/BD spelare /Dator-Ljudkort (Toshiba utvecklade denna har ja för mig, därav namnet)
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

I vår lilla Santa fe sitter det en spelare som hanterar signalerna digitalt till DSPn, när vi kör en skiva med mp3 så är det tyst eftersom det hanteras som analog signal!
                Så vad ska du vinna på den digitala signalhanteringen?
                Har du bara optisk in?
                sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                  I vår lilla Santa fe sitter det en spelare som hanterar signalerna digitalt till DSPn, när vi kör en skiva med mp3 så är det tyst eftersom det hanteras som analog signal!
                  Har du bara optisk in?
                  För tillfället har jag BMW orginal CD spelare i bilen.
                  Det som ska in i den, förhoppningsvis innan sommaren är slut är en Sony CDX-C90R med XDP-4000X processor.
                  Jag har inte prövat den än, men vad jag läst så är lasern ganska känslig och klarar inte ens att läsa brända skivor. Då många av mina orginal skivor är repiga, gissar jag att den kommer att få problem även med de skivorna.

Jag ska in med en bildator i bilen, men det kommer att dröja ett tag. Datorn kommer jag att köra optiskt in i processorn, och då tänkte jag att om det fanns någon billig mp3 spelare/CD spelare med optisk ut så kunde jag köra på den tills jag fått in datorn.

Processorn har även analog in, men tänkte att om det fanns någon spelare med optisk ut så kunde jag köra på en sådan istället och annvända samma kabel som jag måste dra fram till datorn utan att lägga in en extra analog kabel som bara kommer att annvändas under en begränsad tid.

Är inte med på vad du menar med Santa Fe exemplet. Det beror väll lite på vad det är för spelare hur signalerna skickas ut. På en DVD spelare t.ex. så brukar det finnas instälning om man vill att signalen ska skickas ut i RAW format eller som PCM vilket jag behöver till den här processorn.

Comment

..när vi kör en skiva med mp3 så är det tyst..
                    Ingen nackdel utan tvärtom skönt, så borde de vara i alla bilar!
                    Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

Comment

Har du bara optisk in?
                      Det beror nog på att spelaren inte bearbetar mp3 till musik eller att dsp,n inte gör det (inställning?). Varför ska man köra digitalt? Om 5 till 10 år finns inte analog överföring kvar

Comment

Originally posted by trop de View Post
                        Ingen nackdel utan tvärtom skönt, så borde de vara i alla bilar!
                        Så rätt så!
                        Eller delvis, i lite enklare installationer får den sämre komprimerade kvaliteten inte lika stor betydelse!
                        sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Originally posted by Jimma72 View Post
                          Det beror nog på att spelaren inte bearbetar mp3 till musik eller att dsp,n inte gör det (inställning?). Varför ska man köra digitalt? Om 5 till 10 år finns inte analog överföring kvar
                          Och om 5 till 10 år finns nog inte den bilen heller
                          sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Originally posted by heddan99
                            ;86256]Det som ska in i den, förhoppningsvis innan sommaren är slut är en Sony CDX-C90R med XDP-4000X processor.
                            Jag har inte prövat den än, men vad jag läst så är lasern ganska känslig och klarar inte ens att läsa brända skivor. Då många av mina orginal skivor är repiga, gissar jag att den kommer att få problem även med de skivorna.

Jag ska in med en bildator i bilen, men det kommer att dröja ett tag. Datorn kommer jag att köra optiskt in i processorn, och då tänkte jag att om det fanns någon billig mp3 spelare/CD spelare med optisk ut så kunde jag köra på den tills jag fått in datorn.

Processorn har även analog in, men tänkte att om det fanns någon spelare med optisk ut så kunde jag köra på en sådan istället och annvända samma kabel som jag måste dra fram till datorn utan att lägga in en extra analog kabel som bara kommer att annvändas under en begränsad tid.
                            Frågan är om det lirar?
                            Dvs du MÅSTE ha en maskin som kan styra processorn inkopplad anmnars kommer den inte fungera alls!
                            Troligen blir du tvungen att köra en skiva i spelaren och mata in ljudet i processorn från annan källa samtidigt annars tror jag inte att du får ngt ljud alls?!! Frågetecken på om inte ljudet dessutom bryts när den byter spår etc.

//
                            Last edited by joj; July 24, 2011, 23:22.
                            Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Originally posted by heddan99 View Post
                              Det som ska in i den, förhoppningsvis innan sommaren är slut är en Sony CDX-C90R med XDP-4000X processor.
                              Ring BRL Thn o fråga Patrik eller Micke (puttmeister och Olander på forumet) om den saken.
                              Patrik har sin CD liggandes och Micke har sin i bilen...har för mig att han använder en del brända skivor....
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Working...
                              X