Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pioneer P88rs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pioneer P88rs

    Hej har nyligen köp en p88rs men har en fundering. Micken som jag fick med de är väl till för att ställa in ljudet? Men vart ska man placera den och låt osv?

    MVH Daniel

  • #2
    Re: Pioneer P88rs

    Micen ska placeras där ditt huvud är. Men den används bara när stereon ska ställa in sig själv. Någon låt behövs inte då stereon spelar upp så kallat pink noise ljud. Läs sida 51-52 i manualen så står det om Auto TA och EQ.

    Bäst är om du lär dig ställa in själv istället då resultatet brukar bli bättre än med mic:en.

    Comment


    • #3
      Re: Pioneer P88rs

      Kan man inte låta micen göra grov inställningen? Men kommer de inte o låta konstigt på andra sidan. Om man ställer så de låter bra på min sida bara?

      Comment


      • #4
        Re: Pioneer P88rs

        Minns jag nu inte fel så blir det en låst profil när man kör med micen, du kan alltså inte själv göra några ändringar i den.

        Klart det inte kommer låta optimalt på passagerarsidan om det ska låta optimalt på förarsidan, det är mer eller mindre omöjligt att åstadkomma. Men det är väl din bil och du som kör?
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: Pioneer P88rs

          Jajamen! Ja men jag tänkte sen när man har dragit ur micken? Jo så är de ju hehe

          Comment


          • #6
            Re: Pioneer P88rs

            Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Minns jag nu inte fel så blir det en låst profil när man kör med micen, du kan alltså inte själv göra några ändringar i den.

            Klart det inte kommer låta optimalt på passagerarsidan om det ska låta optimalt på förarsidan, det är mer eller mindre omöjligt att åstadkomma. Men det är väl din bil och du som kör?
            Låter dock inte optimalt då det blir olika avstånd till kanalerna ändå. Vänster yttre ligger inte lika långt ifrån en mot centrum av ljudet då man jämför med yttre höger. Det har alltid varit ett problem med autokalibreringarna, ända sedan DEH-P825......
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #7
              Re: Pioneer P88rs

              För den som inte kan nåt så är nog autokalibreringen bättre än ingenting alls, men ännu bättre är att få tag på nån som har någorlunda koll och kan häjlpa en att ställa in ljudet riktigt. Eller så sätter man sig med en sjyst skiva och provar själv!
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: Pioneer P88rs

                okey tack för de. Sen en annan sak med denna maskin. Vad betyder SLA Level? Samt ASL sensor level? Vad är dom bra för? BBE den oxå försämrar inte denna ljudet om man har den på? Sen undrar jag hur en EQ kurva ska vara när den är som bäst. Den klassiska hängmattan? Eller flat? Tips?

                /Daniel

                Comment


                • #9
                  Re: Pioneer P88rs

                  SLA är väl ljudkompensering mellan olika källor så att när man skiftar mellan tex. radio/cd/extern spelare så slipper man ändra volymen.

                  ASL sensor level tror jag har med automatisk ljudjustering beroende på vägbullernivån (låter rimligt men jag kan ha fel) och är således känsligheten för den.

                  BBE skall "kompensera" för bortfall av frekvenser i tex. mp3 och är mer eller mindre en EQ enkelt förklarat.

                  Absolut inte lätt att säga hur EQn skall vara då det varierar av många olika faktorer.
                  Hur högtalarna låter, hur de ärplacerade, hur bilen påverkar ljudet osv osv osv osv osv.......listan kan göras för lång.

                  Men ngr enkla saker jag har fått med mig av ngr goda byggherrar är att så länge man har tiden (rätt inställd tidskomp), fasen (den akustiska) och nivån på elementen (i förhållande till varandra) bra så behöver man sällan göra alltför mkt med EQn.

                  Tidskomensation är fördröjning av signalerna till högtalarna så att de skall nå dina öron samtidigt. Således kompar man oftast de högtalare som är närmast dig mest och de längst ifrån minst eller inte alls (oftast bas/ar)

                  Den akustiska fasen påverkas bland annat av filtrens branthet, enkelt förklarat så förskjuter man fasen 90 grader vid var 6e db man dämpar i branhet.
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pioneer P88rs

                    Jajamen. Ska man köra SLA på plus då eller off? Jaha ja. BBE ska man ha de på plus då för att uppnå maximal av tex mp3 kompensera? Slope vad gör den för nytta? Det finns pass o +6db o +12db o +18db på den att välja. Köra filtret på stereon eller stegen? Vill gärna fråga så man gör rätt med ny stereon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pioneer P88rs

                      Ett hett tips är att läsa manualen då funktionerna beskrivs där
                      Jag har aldrig pillat direkt med P88an själv så jag har bara vaga minnen kvar från då jag satt och plöjde igenom manualerna då jag valde mellan den, Alpine 9885 och Eclipse 8445...
                      Last edited by Lonefox; April 5, 2012, 22:22.
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pioneer P88rs

                        Jajamen tack!!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pioneer P88rs

                          Jag vill inte vara elak, men det är en rätt kompetent spelare du köpt, för att få ut all prestanda ur den tycker jag att du skall lägga ett par timmar på att läsa manualen ordentligt. Sedan kan du börja pilla på inställningarna och ställa frågor.
                          Jag hjälper gärna till, men inte med RTFM frågor
                          Vis vobiscum sit!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pioneer P88rs

                            Jo den är nog bra vad man läst om den. Jo får nog göra de. Eller så får man trycka sig fram till de låter bra :P

                            Comment

                            Working...
                            X