Originally posted by Joakim Skovlund
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Subbas framifrån och tävlingsskivan
Collapse
X
-
Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition
Originally posted by jonash View PostDomarna i Norge är väl okej, kommer det bakifrån blir det ju avdrag...Joakim Skovlund
Autodesign AS
Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no
BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited
-
Originally posted by Joakim Skovlund View PostNu är panelarna i bagaget klara och sakerna kommer på plats..
Sprängjobb dom sista dagarna före NM, för att bli klar med allt smått. Godt ljudet är klart och inte tränger något mera jobb. Låter verkligen nice! Jättenöjd!
Hoppas domarna inte blir skrämd av en bil som har rejäl sub i front! Är ju det alla strekker seg efter, män när man får det "serverad" kan det tyvärr verka lite "okänd" at inte något av subljudet kommer bakifrån.
Tror det är få om någon biltyp som har möjlighet för stereosub i front på samma sätt som en E34. Är tyvärr inte många bilar som spelar track 8 på emmaskivan med korrekt focus i leftcenter på floortom'en i början på tracket. Ett nice spår att avslöja bilar med "hanskrumsbas"...
Kul att höra! Tackar!
Tack så mycket! Hoppas på ett stoooort pokal!sigpic
-C5 2008 -SQuse-
-Citroen -making mechanics out of men since 1919-
Comment
-
Originally posted by Mats H View PostDet med subbasinformation från vänster kanal på spår 8'a har jag påpekat sedan vi fick nya skivan. Det är tyvärr ingen som förstått vad jag menat.
Om du har andra saker att påpeka så send gärna ett PM.
Kan lika gärna nytta denna tråden till att diskutera följande:
Det är flera issues med den skivan, som jag tycker allt för få har fått med sig.
Jag studerar till ljudtekniker as we speak och har labbat lite med hur spåren är producerad. Gläder meg inte til EM och bedömning med den skivan. Den är helt enkelt inte god nog att dömma ett kvalitäts stereo med, om man följer regelboken. Det kan i värsta fall föra til att en bil med ganska stora fel, kan få bättre score än en bil med få eller ingen fel.
Vocalen på Moonglow har blivit dubblat med ett vocalspår eller två till som ligger ut av fas med några millisekunder i förhollande til hovedvocalen. (hörs vid 0.57-1.07min och samma sak vid 2.00-2.16min) Detta skal jfr. producenten kun höras på felaktig justerade anlegg.. :P Det är fel! En fasförskyvning som är på plattan vil avspelas i ett anlegg som är i fas, med en utglidning av vocalen (den blir större i focus), mens ett anlegg som inte har god focus vil kanske inte avslöja denna "fel"! Jag har "rawtracket" till moonglow och när man hör det, forstår man verkligen hur "överkomprimerad" skivan är. Om man hör vid 1.52 till 1.55min kan man höra en övergång i basen, som på skivan hörs som "klick-klick-klick", tonerna är komprimerad bort, män på rawtracket är tonerna mycket tydliga! Samma sak med dom djupaste tonerna i basen, dom är alt för låga på skivan, men går helt ned i djupet på rawtracket.
Technical track'et har också ett par väsentliga "fel". Informationen vid left-far left och extreme far left, samt right-far right och extreme far right är i mono och vill aldrig kunna gi rätt ruminformation. Dom vill aldrig kunna höras som dom "går" rakt ut på pansret, män vill gå ut i en rak vinkel från huvudet och via högtalarna och vidare ut. Left och right vil oavsett högtaler setup hamna i högtalaren om man inte har väldigt fel tidskomp. mellan elementerna. Detta för till at i en bil som fick 14 i bredd på gamla skivan, aldrig vil kunna få mera enn 12 på den nya. Om denna bil är korrekt justerad, så vil leftcenter och rightcenter hamna för långt "ut" mot left och right i ljudbilden! Män det är inte där felet ligger, men i left och right som är för långt "inn".
Någon som har innspel på det här?Joakim Skovlund
Autodesign AS
BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited
Comment
-
Originally posted by Joakim Skovlund View PostVocalen på Moonglow har blivit dubblat med ett vocalspår eller två till som ligger ut av fas med några millisekunder i förhollande til hovedvocalen. (hörs vid 0.57-1.07min och samma sak vid 2.00-2.16min) Detta skal jfr. producenten kun höras på felaktig justerade anlegg.. :P Det är fel!// Gurra
BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Comment
-
Originally posted by gurenius View PostTvärtom! Det ska endast höras på bra anläggningar, korrekt justerade.Joakim Skovlund
Autodesign AS
Comment
-
Intressant diskussion, min synpunkt är att skivan är utmärkt på de flesta lokala tävlingar eftersom det går relativt fort att skilja bilarna åt. Problemet är när bilarna börjar låta riktigt bra. Då kommer problemen med all mixning och mastring in./tycker Erik.
Comment
-
-
Originally posted by Robsarve View PostNejdå, bara nyttiga diskussioner.
Det där som mr Skovlund pratar om är inget jag hade den blekaste om.......Då har jag ändå lyssnat på dem låtarna med hörlurar..SM-guld 2007 och 2008.
Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda
Comment
-
Originally posted by Robsarve View PostDu kan få börja med att kolla in dvdn. Har den.//Patrik
BRL Trollhättan AB
BMW 525 Fas V YONONO :
Wired with Audioquest.
5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012
WWW.BRL.SE
Comment
-
Originally posted by Puttmeister View PostDär får man tillomed se hur glad han blir när han får komprimera lite...
Som sagt tidigare, så har jag ett rawtrack av moonglow där slutkomprimeringen inte har fuckad hela dynamiken. Det är i mp3 192kb och spelar sjiten av tracket på cd'n hva ljudkvalite angår!Last edited by Joakim Skovlund; September 15, 2009, 08:27.Joakim Skovlund
Autodesign AS
Comment
Comment