När man säger att man måste ha ett extra batteri hur menar man då ? ska man koppla det till generatorn eller ska det bara ligga och dra ström sen ladda upp det igen eller ? tack på förhand och ursäkta för att jag är lite nybörjare
Man kopplar in det till bilens ordinarie strömförsörjningssystem, oftast genom att koppla pluskabel från ordinarie batteri till extrabatteriet (säkring i båda ändar) och sedan jorda extrabatteriet i lämplig rejäl karossdel omkring där batteriet sitter.
I vissa fall kan det vara lämpligt med ett skiljerelä, beroende på hur man vill utnyttja stereoanläggningen och om batterierna är väldigt olika varandra.
Okej men så extra batteriet laddas upp också då eller ? men när vet man om man ska ha ett extra batteri då ? är det någon skillnad på gammal bil och ny bil när de gäller hur mycket generatorn klarar osv ? tack för svar !
Extrabatteriet laddas upp samtidigt som det ordinarie eftersom de sitter ihopkoplade med varandra. När det gäller generatorns strömstyrka så är kan äldre bilar generellt sett vara lite klenare än nya bilar, men det finns alltid undantag.
En vanlig rekommendation är att för varje 1000 WRMS i slutstegseffekt bör man ha ett batteri, dvs har man exempelvis en sammanlagd slutstegseffekt på 1500 WRMS så är det lämpligt med åtminstone ett extra batteri.
Rent praktiskt kan man märka att ett till batteri behövs när bilens lampor blinkar märkbart vid kraftiga basgångar och att en spänningsmätning på slutstegens strömkopplingsplintar visar att spänningen varierar tydligt.
Detta under förutsättning att alla kablar och ordinarie batteri+generator är i bra skick och att kablarna har bra kontakt förstås, man ska alltid kolla upp den biten först innan man funderar på eventuellt extra batteri och/eller större generator.
okej väldigt bra skrivet ! nu börjar jag haja men just nu har jag ett slutsteg på 800w som driver en dubbeltolva, men om jag till exempel skulle vilja ha ett till slutsteg på ca 400w som ska kunna driva andra högtalare i resten av bilen så är det ett extra batteri som gäller eller ?
Om båda dessa slutsteg är på 800 WRMS respektive 400 WRMS och belastas med sin lägsta tillåtna impedans, då kan det vara lämpligt med ett extra batteri om du vill kunna utnyttja stegen fullt ut.
Om du däremot inte belastar stegen med den lägsta impedansen och dessutom inte vill spela "så högt som möjligt", då är nog inte extra batteri en nödvändighet iaf.
Comment