Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor om signalkablar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Frågor om signalkablar

Originally posted by JALLE View Post
    De som monterar högtalarna i dörrsidan utan fast förankring i plåten bakom FUSKAR!!!

Oavsett hur du förstärker, plastar & dämpar så kommer det svikta.
    De som säger motsatsen har bara intalat sig detta pga att de är LATA!!!
    Jajajaja Jag får göra någon lösning för att få baffeln in i plåten med, gängstång eller liknande kanske gör jobbet !

Originally posted by PhoenixG View Post
    ...Med tanke på att kablarna är nära kompisar med en massa andra kablar i bilen, som går till diverse elektronik och andra komponenter, så är det ett mindre mirakel att det i mitt tycke är helt störningsfritt.
    RG-62 tillsammans med https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...C-76717&in=fam har jag läst ska vara bra budgetalternativ för hemmastereo, blir kul att se hur det fungerar i din bil med de finare kontakterna !
    Hur stor skillnad kan det göra att gå till finare kontakter på ett ganska basic system?

Originally posted by Hanatsu View Post
    Tvistade kablar är mindre störkänsliga. Eh det finns en del kablar på löpmeter... kört med DLS Pro/Ultimate i mitt tidigare bygge, sen har Audison deras FS serie. Ligger runt 30-50kr/m. Men det är kontakterna som kostar sen, man lurar sig lite på det. Får räkna med ca 200kr kontakter/kabel om du inte ska ha Neutrik el. liknande, som kostar det där styckvis. RG62 från ELFA ska enligt många vara en bra kabel, hur pass störkänslig den är vet jag inte. Sen har Belden ett flertal partvinnade kablar med skärmledare (koppla ihop jorden med skärmen endast på ena sidan, kallas psuedo-balansering), detta hjälper till lite extra mot störningar. Dessa är ganska så styva så man får krångla lite med dom för att forma dom. Speccat är Belden 8719 riktigt bra, ledarresistans på 14,8ohm/km och kapacitansvärde på 75pF/m. Inte speciellt dyr heller, som sagt den är svårdragen så krångla inte med den om du har mycket böjar och andra trånga utrymmen...
    Låter som att det bara är att köpa vilken "riktig" lågnivåkabel på löpmeter som man känner för och få hyffsat resultat :P
    Får kolla hur gott om plats det är i bilen först tror jag !
    Jo kontakter.. Har snöat in mig på Rean kontakterna då många på t.ex minhembio.com tycker att de är bra, för 25:- styck och med möjlighet till färgkodade kablar så behöver jag en bra anledning till dyrare kontakter..

//Jonas

Comment

Originally posted by Nonne View Post
      Bewith lille Rutger....Bewith!

Signalvägen från mediat till omvandlingen är endast 2,5 cm
      My bad mannen, glömde Bewith...
      Skyller på att jag inte sett någon Bewith bil på en Svensk tävling..

Pioneer Optical Digital Reference kan man köpa nytt idag.
      Pioneer RS-D7III spelare -> RS-A9 steg/processor -> RS-A7 steg

Allt kopplas i den Digitala världen.

Mvh
      Rutger
      Du lär så länge du lever, heter det.
      Jag tror att motsatsen är lika sann.
      Bengt Feldreich

Comment

1. ...och hur många varv ska det vara per meter?

Det jag vill komma fram till är att de olika tillverkarna använder olika många varv, sen "tvistar" de lärde om vilka som e bäst

2. Enligt Lars "numera avliden" skaparen av Clue cabel var kontakten viktigare än man tror. Deras kontakter var uppmätta för att passa de handbyggda kablarna!

3. Kan det bero på att det är i stort sett det enda som finns ?
        1. Hm hur varv det ska vara är en bra fråga egentligen...

2. Kontakten är viktig och får hålla samma kvalitet som kabeln. Neutrik gör kontakter med kvalitet, man betalar för helt klart. Vad mäter dom upp för att matcha? Impedansen?

3. Jag menade inom hemmastereo. Där har jag hört att coax är att föredra (Av någon anledning då)... Inom bilstereo är det ingen som använder coax förutom i bil-PC såfall.

Comment

Originally posted by K_arlstrom View Post

Låter som att det bara är att köpa vilken "riktig" lågnivåkabel på löpmeter som man känner för och få hyffsat resultat :P
          Får kolla hur gott om plats det är i bilen först tror jag !
          Jo kontakter.. Har snöat in mig på Rean kontakterna då många på t.ex minhembio.com tycker att de är bra, för 25:- styck och med möjlighet till färgkodade kablar så behöver jag en bra anledning till dyrare kontakter..

//Jonas
          Det är skillnad mellan kablar, men det behöver inte vara några overkill prissatta kablar till ett "normalt" system. De ska inte vara sämre heller för då blir dom en flaskhals. Vad jag menar är att för att få ut mest för pengarna bör man satsa på annat som gör mer skillnad först innan man går på kablarna (som att sätta fast middarna :P). Kör du med kablar i denna prisklassen vågar jag nästan säga att de håller så pass hög kvalitet att är det inte är värt att köpa dyrare utan att uppgradera allt annat med, du märker ingen skillnad.

Viktigt att löda dom bra, små glapp/kall-lödningar ger kontaktresistans som degraderar ljudet märkbart. Innan du köper RCA kontakter kolla hur de ser ut så det går att löda i dom, vissa jag sett har varit totalskräp. Får matcha kabeldiametern med kontakten med så du tänker på det

Comment

Originally posted by rutger j View Post

Mvh
            Rutger
            Skyller på att jag är gammamodig...
            De SKALL heta ODR rakt av ;-)
            Inte en massa andra tjafsbenämningar.
            Det kan andra delar av elektronikbranschen hålla på med :-P
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Bewith lille Rutger....Bewith!

Signalvägen från mediat till omvandlingen är endast 2,5 cm
              Vad består mediat i det läget av? CD skiva....?
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
                Vad består mediat i det läget av? CD skiva....?
                Nej, minneskort!

Att stoppa in en CD i backspegeln som hanterar mediat skulle nog inte vara särskilt vackert, samtidigt hade 4 cm regeln utnyttjats maximalt
                sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by rutger j View Post

Mvh
                  Rutger

Det finns ett kablage som gifter ODR och Bewith!
                  Detta är testat i Italien och resultatet ska vara helt fantastiskt!
                  Enligt Christian Biguzzi är detta enda sättet att få ODR att låta bättre än gamla F#1 uppsättningen!

Har man lite tid över kan man svänga in om när man är i Italien, det finns ett ODR och ett F#1 sytem att gemföras i lyssningsrum mot Bewith!

Shit va det blev OT!
                  Fast kablagen hanterar ju iofs digitala signaler!
                  Last edited by Nonne; May 5, 2011, 18:15.
                  sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Slutade med att jag köpte Impact IP001 kabel och DPL 9900 kontakter, tyckte det var fin rabatt på grejerna och jimmy sa själv att det är bra grejer Nu ska jag bara leta reda på mitt silverlödtenn !

Comment

Slutade med att jag köpte Impact IP001 kabel och DPL 9900 kontakter, tyckte det var fin rabatt på grejerna och jimmy sa själv att det är bra grejer Nu ska jag bara leta reda på mitt silverlödtenn !
                      Det är en mycket trevlig kabel!
                      Dessa standard kontakter brukar vara 5,4 mm och passar inte utan en Y-förgrening då kabeln är för ett stereopar!
                      Hoppas du köpte Impacts vita då det blir skitsnyggt
                      sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

https://www.blekingebilradio.se/prod...ategory_id=241

Den såg ju inte tokig ut, smidigt att bara dra en kabel istället för tre.
                        Hade varit kul att se den i verkligheten innan man beställer.

Comment

Originally posted by Slarvar View Post

Den såg faktiskt jävligt smidig ut. GAS hade en sådan fast med 2st par ut en gång i tiden som inte var dum alls! Nu vart jag sugen på att skicka i en sån där i brukshinken! e så satans knöligt under mattan med 3 par....

Comment

Originally posted by Slarvar View Post

Ligger en sån fast 5,5m lång här hemma och "skräpar". Har tyvärr inte ens hunnit prova den då det blev ändrade planer, men den verkar grymt smidig!
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Det är en mycket trevlig kabel!
                              Dessa standard kontakter brukar vara 5,4 mm och passar inte utan en Y-förgrening då kabeln är för ett stereopar!
                              Hoppas du köpte Impacts vita då det blir skitsnyggt
                              Vänta nu.. är det stereo eller monokabel ? Bilden visar 4 ledare men jimmy skriver mono.. Är det stereo så har jag då kabel för framtiden med :P

"Man måste skära bort plasten runt kabeln för att den ska få plats inuti "guldringen", men man kan ta bort "guldringen" och då passar kabeln fast det är tight."

Jimmys kommentar om kontakterna, tight gillar vi !

Comment

Vänta nu.. är det stereo eller monokabel ? Bilden visar 4 ledare men jimmy skriver mono.. Är det stereo så har jag då kabel för framtiden med :P
                                Vill du kan du använda den som mono, men då får du räkna med att kablarna kommer att ta mycket plats.
                                Har för mig att kabeln ligger som de andra runda på ca 8mm i diameter!

Kör du den i stereo ska du använda förgreningshylsa CP 1228 från Impact.
                                En påse med 4st ligger på 65 kr

Förgreningshylsorna SHW44 från Stinger "95 kr" är svarta men fungerar också!

"Man måste skära bort plasten runt kabeln för att den ska få plats inuti "guldringen", men man kan ta bort "guldringen" och då passar kabeln fast det är tight."
                                Att behöva göra åverkan på det som är ett skydd mot makaniskt slitage innebär att kontakten är för en tunnare kabel.
                                Använder förgreningshylsa så passar allt som handen i handsken!

Jimmys kommentar om kontakterna, tight gillar vi !
                                Inga kommenterer
                                sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Working...
                                X