Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor om signalkablar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Frågor om signalkablar

Ja det finns ju lite modeller att välja på.. Gibraltar, Volcano, Everest och dyl. modeller är ju inte direkt ekonomiskt försvararbara

Eller denna.. http://ljudshopen.se/produkter.aspx?...e&product=3098
    Last edited by Maildaemon; August 19, 2010, 16:44.
    DD - CDT - DLS - Pioneer - Genesis

Comment

Originally posted by JALLE View Post
      HÖRRU!!! det var ju MIN uppfattning..
      Skaffa en egen!!!
      Skulle tro att vi är fler ändå som delar uppfattningen ;-)
      Skrämmande insiktsfull upplevelse var det iaf. :-)
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Maildaemon View Post
        Va' dåligt! Den fanns inte i 5m.

Pierre
        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
          Va' dåligt! Den fanns inte i 5m.

Pierre
          Jodå.

Beställer man 6st 0.75m så bifogar dom automatiskt RCA skarvar och krympslang.
          Roger Edvinsson
          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
          helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Insane!! haha 55 lök för en ynka kabel
            Men du, äru dum i huvet?

Comment

Originally posted by jonash View Post
              Tycker Stiggish inlägg var ett av de roligaste på länge
              Har du lierat dig med min fiende?

Det bästa var väl dock att Stollen blåste liv i den här tråden.

Kan inte någon fixa till ett blindtest och bjuda in prominenta, korpulenta, intelligenta audiofiler som kan utvärdera skillnader på signalkablar i steget efter SSSK och uppåt.
              Jag och Stollen lär väl inte bli inbjudna tråkigt nog. Jag uppfyller endast två kriterier och Stollen bara ett kriterium.
              Att i Stollens fall bara vara korpulent kan inte tänkas ge någon dispens till inbjudan.

Intelligens är i Stollens fall en tävling mot stekpannor där stekpannorna har ett knappt övertag.
              Last edited by PhoenixG; August 19, 2010, 19:47.
              sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Vad vissa hävdar så finns det 2st olika signalkablar som inte färgar ljudet,och som dels inte kostar så mycket.Det finns säkert fler,men dom kostar med stor sannolikhet orimligt mycket.

Den ena har du redan PhoenixG,och det är Bedea Rg62.

Den andra ska vara en lite dyrare (och ändå mindre ofärgad)c:a 100:/meter,som man får löda själv,eller så kan man köpa den färdig lödd.Och det är en om jag förstått det rätt,vara en vanlig sat/koaxial kabel,men med extremt lite kapasistans,samt mycket hög våghastighet (typ 0.85 ggr c),vad nu det betyder?

Själv har jag bara provar Supra och Qed som säljs/såldes på hifiklubben.

Och av dom signalkablarna tyckte jag Rg 62 lät bäst.Har inte testat den lite dyrare för 100:-,som ändå kan anses billig mot andra fantasipris kablar.

Comment

Originally posted by PhoenixG View Post
                  Har du lierat dig med min fiende?
                  Har han lierat sig med din hjärna?

Det bästa var väl dock att Stollen blåste liv i den här tråden.
                  DET min vän är det närmaste ett Bl*w j*b du kommer att komma.

Att i Stollens fall bara vara korpulent kan inte tänkas ge någon dispens till inbjudan.
                  OK OK Du har 2 siffror i IQ o jag 3 är det att vara korpulent så ok.

Intelligens är i Stollens fall en tävling mot stekpannor där stekpannorna har ett knappt övertag.
                  Du kallar dig väl PhoenixG o inte stekpanna?
                  sigpic

EN SIGNATUR GARANTERAT FRI FRÅN GIFTER OCH AVGIFTER.

Comment

Tur att man är tondöv så man inte hör skillnad på kabel för 7kr/m vs 50kr/m
                    Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Så.. för att komma tillbaks till kärnan i tråden (som för övrigt är rolig!) så frågar jag..
                      Rean-kontakter + fyrflätor eller https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...7-37&toc=20278 då RG-59/62 dissades.. :O
                      Kanske något annat alternativ ? Skärmstrumpa till eventuella fyrflätor är inte så dyrt
                      Vet att jag kan köpa någon supra lågnivå för 30:- metern i butik här, dock ingen aning om vilken eller om det är värt det
                      Last edited by K_arlstrom; May 4, 2011, 01:45.

Comment

Testade massa olika kablar i min bil förut, experimenterade med billiga/dyrare kablar. Inomhus kan jag höra en aning skillnad i en bra anläggning. Men alltså, i en bil måste allt annat vara riktigt bra innan man märker någon skillnad. Det är helt enkelt så mycket annat som påverkar i en bilkupé. ÄVEN om det så är någon skillnad, kan man avgöra vilken som är bättre än den andra? Rattar du 1dB upp/ner på EQn kanske du får samma effekt som kablen introducerar, flyttar man huvudet 5cm i sidleds så påverkar det frekvenssvar.

Tror många som upplever en kabel vara bättre än någon annan genom att "de har lyssnat båda" och de tycker definitivt den dyra lät bättre osv osv, har fallit offer för psykoakustik. En dubbel A-B blindtest med 100% korrekt svar på 2 olika tillfällen med exakt samma förhållanden, som de nämner i videon nedan är det enda sättet att avgöra objektivt. Sen tycker jag med; varför skulle det inte vara möjligt att mäta upp de här s.k hörbara skillnaderna?

I mitt tycke: Köp inte det billigaste skräpet som finns, men lägg inga jättepengar på det. Du kommer förbättra ljudet avsevärt mycket mer genom att lägga pengarna på bättre högtalare t.ex. Om du får Supran billigt kör på de, blir nog nöjd!

http://www.youtube.com/watch?v=BYTlN...layer_embedded

Oi.. Videon är lång men intressant xD

Comment

är inte riktigt med på tänket att om man ändrar på en eq eller byter högtalare/steg/cd, och hör skillnad, så äre ok, men om man har en kabel som man hör skillnad på så måste det mätas o A/B testas för att d ska vara "ok".

Tycker man det låter bättre med en dyrare/billigare kabel så har man väl nått målet med bytet? Även om man inte kan mäta eller lyckas pricka rätt kabel tio gånger av tio i ett blindtest.
                          Sen om man tycker att det är värt 5000 spänn för en meter kabel eller inte är ju en helt annan fråga...

Mitt tips:

Vill man ha ut max av sin anläggning ska man inte utesluta kablars påverkan på slutresultatet.

Mvh
                          Rutger
                          Du lär så länge du lever, heter det.
                          Jag tror att motsatsen är lika sann.
                          Bengt Feldreich

Comment

Originally posted by rutger j View Post
                            Mitt tips:

Vill man ha ut max av sin anläggning ska man inte utesluta kablars påverkan på slutresultatet.

Mvh
                            Rutger
                            Klockrent.
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by rutger j View Post
                              Mitt tips:

Mvh
                              Rutger
                              No-name 50:- lakrits rca-plugg med Infected mp3 från telefonen:
                              Jo det låter ok.

Bättre kabel:
                              Det låter mysigt...men vad är exakt bättre?

Billig igen: Eh...? Vart tog all dynmik vägen? F*n vad dött och platt det låter...
                              Du, jag stjäl din kabel och gör en kupp hos Skogis den 7/5

Resultatet av lite lek i min bil för ett tag sedan...behöver jag tillägga att jag är skyldig kompisen en ny kabel? ;-)

Precis som du antyder så påverkar kabel absolut mer än folk tror.
                              Säger som Jonas.... KLOCKRENT uttalande :-)
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Vem använder lakritskablar xD

Självklart om vill man inte att kabeln ska vara flaskhals i ett bra system. Om man köpt grejer för 30000kr och kablar för 200kr så är det kanske inte helt lyckat. Vad jag menar är att om man nu kör med "hyfsade kablar" som ligger i mellanskiktet och inte har de absolut grymmaste grejena på marknaden så gör långt mer skillnad att se över andra saker som högtalare. Många vill få ut mer av sina grejer genom att byta kablar och hoppas på någon wow-effekt från dyrare. Många gånger av fallen tror jag man byter utan att jämföra. Sen när man hör "skillnaden" så är det ren placebo. De pengarna kunde de lagt på att köpa bättre komponenter, när man väl HAR så pass bra kompententer/installation och vill få ut det lilla extra av det kan man börja experimentera med signalkablar.

Som jag ser det bör man prioritera annat först, då kablar INTE är billigt om man vill ha highend saker. Jag brukar se lite till hur pass mycket förbättring vad man får för pengarna. En ica kabelför 30kr till en dls ultimate kabel för 500kr gör med all sannolikhet en otrolig skillnad medan nästa steg till audioquests gasfyllda diamantkromade mega kabel för 10000kr inte ens kanske är märkbar i ett normalt system. Just sayin

Comment

Working...
                                X