Announcement

Collapse
No announcement yet.

Young jeezy - Put on

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Young jeezy - Put on

efter att kollat lite i WinISD så ser det ut som att lådan är för liten.. får se om 8l större räcker.
    \m/

Comment

Ska det behövas så stor låda för att kunna spela de lägre frekvenserna med en 6" port?
      \m/

Comment

Jag har nästan 1100L till 4st 15"are, i.o.f.s bandpass men ändå.

Comment

Man får tänka på att en sån där beräkning gäller för döddämpat rum utan resonanser och att basen linjärt kan återge frekvenser ner till 0 Hz.

Eftersom en vanlig bas inte kan återge ända ner till 0 Hz linjärt så kan man räkna med att under tex 20 Hz faller frekvenskurvan ännu brantare, en annan sak är att bilkupen är allt annat än "döddämpad" och har dessutom ganska liten luftvolym.

Den kurva som WinISD (och de flesta andra beräkningsprogram) ritar upp kan stämma hyfsat för inomhusbruk, men i bilen förstärks de lägre frekvenserna ordentligt och då behöver inte frekvenskurvan ligga rakt så pass långt ner i frekvens.

Gör du en låda på 162 liter avstämd till 25 Hz, dvs som den första bilden, så förstärks djupbasen riktigt rejält i en bil. Risken är dock troligen stor att man måste öppna en dörr för att det ska bli ett riktigt bastryck, beroende på att bilkupen är för liten så att våglängderna inte hinner breda ut sig.

Sista meningen får väl andra korrigera om jag förklarade fel.

Comment

Originally posted by Optima View Post
            Man får tänka på att en sån där beräkning gäller för döddämpat rum utan resonanser och att basen linjärt kan återge frekvenser ner till 0 Hz.

Eftersom en vanlig bas inte kan återge ända ner till 0 Hz linjärt så kan man räkna med att under tex 20 Hz faller frekvenskurvan ännu brantare, en annan sak är att bilkupen är allt annat än "döddämpad" och har dessutom ganska liten luftvolym.

Den kurva som WinISD (och de flesta andra beräkningsprogram) ritar upp kan stämma hyfsat för inomhusbruk, men i bilen förstärks de lägre frekvenserna ordentligt och då behöver inte frekvenskurvan ligga rakt så pass långt ner i frekvens.

Gör du en låda på 162 liter avstämd till 25 Hz, dvs som den första bilden, så förstärks djupbasen riktigt rejält i en bil. Risken är dock troligen stor att man måste öppna en dörr för att det ska bli ett riktigt bastryck, beroende på att bilkupen är för liten så att våglängderna inte hinner breda ut sig.

Sista meningen får väl andra korrigera om jag förklarade fel.
            Ett problem med så stor låda kan ju bli att elementet bottnar mycket tidigare än om det spelar mot en mindre lådvolym. Har med upphängning och andra fysiska egenskaper att göra samt stegets förmåga att kontrollera konen.
            sigpic

-C5 2008 -SQuse-
            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

redan nu förstärks det kanske mycket då bildörren öppnas, det enda jag vill är att kunna spela de lägre frekvenserna (25-35) hårddraget. 25 kommer jag nog inte komma ner i hur som helst men iaf ner mot 30.
              (bilden under visar min nuvarande låda ungefär)

förändras någon om jag tex. ger den 600-750RMS istället för 200 RMS? mer än att det blir lite fart på den och att det kanske blir mer kontrollerat?
              \m/

Comment

Mer effekt innebär i så fall högre ljud och mer kontroll, eftersom steget blir mindre "stressat". Om de djupaste frekvenserna återges bättre tack vare mer kontroll vet jag inte riktigt, andra får ge svar på det.

Det kan kanske hända att en ännu mindre låda som har lägre avstämning funkar bättre i din bil, då förstärks inte djupbasen lika mycket och återgivningen blir jämnare.

Comment

Originally posted by LuffarN View Post
                  redan nu förstärks det kanske mycket då bildörren öppnas, det enda jag vill är att kunna spela de lägre frekvenserna (25-35) hårddraget. 25 kommer jag nog inte komma ner i hur som helst men iaf ner mot 30.
                  (bilden under visar min nuvarande låda ungefär)

förändras någon om jag tex. ger den 600-750RMS istället för 200 RMS? mer än att det blir lite fart på den och att det kanske blir mer kontrollerat?
                  Det där med effekt och kontroll är svårt att hitta nåt bra samband mellan. Ett "dyrt" kvalitetssteg med hög strömstyrka kan myckat väl ha bättre kontroll än ett steg som har högre effekt fast att båda specar W i "rms".
                  sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                    Det där med effekt och kontroll är svårt att hitta nåt bra samband mellan. Ett "dyrt" kvalitetssteg med hög strömstyrka kan myckat väl ha bättre kontroll än ett steg som har högre effekt fast att båda specar W i "rms".
                    det är klart, men jag pratar om såna skillnader från 200rms: att kräma ur ett steg så att basen luktar bränt(som jag gör nu då jag spelar för högt) till 600rms: att kunna spela lite högre med mer kontroll.

har för tillfället bara ett RF P2002 som jobbar för hårt. :P
                    \m/

Comment

Working...
                    X