Announcement

Collapse
No announcement yet.

Young jeezy - Put on

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Young jeezy - Put on

Originally posted by Mats H View Post
    Följdfråga:

Kan man bygga en portad låda och stämma av för att tex få med de allra lägsta tonerna typ 25Hz?

Jag gissar att det blir ett långt rör, men förutom det vad är nackdelen?
    Har du ett element som funkar bra till det så går det utmärkt. Jag har en hemma, portad till 16 Hz. De flesta subbar går dock helt enkelt inte tillräckligt djupt. (krävs en kombination av högt q och lågt fs, tillsammans med en slaglängd som kan hantera all luft som skall pumpas)
    /tycker Erik.

Comment

man kan alltså inte få min bas till mycket lägre frekvenser utan att den tar jättemycket skada utav det?
      \m/

Comment

När det gäller baslåda i bilen så får den ju en hel del hjälp av kupeförstärkningen, vilket enligt min uppfattning innebär att elementet inte behöver kunna återge lägre frekvenser (tex under 30 Hz) med lika hög styrka som högre frekvenser (tex 50-60 Hz) för att återgivningen i bilkupen ska bli hörbar.

I ett vanligt rum förstärks inte de låga frekvenserna på samma sätt som i bilen och då tappar elementet betydligt mer i ljudstyrka när man spelar riktigt låga frekvenser.

Jag tror att din bas kan spela med mer tryck vid de låga frekvenserna ifall du stämmer av lägre, men 100% säker är jag dock inte.

Om du öppnar en dörr, spelar det märkbart starkare vid de lägsta frekvenserna då?

Comment

Originally posted by Optima View Post
          Om du öppnar en dörr, spelar det märkbart starkare vid de lägsta frekvenserna då?
          om jag öppnar en dörr blir det sjuk skillnad i alla frekvenser! ;P
          typ mellan 35-60 eller något. har inte tänkt på just vilka frekvenser. ;P
          \m/

Comment

Frågan är då om en ännu djupare avstämning kommer att funka eftersom det gör så pass stor skillnad med en öppen dörr. Det får väl andra ge råd om.

Att prova djupare avstämning med hjälp av passbitar i porten är iof ganska lätt och du "förstör" ju inte heller porten, det är lätt att få tillbaka samma avstämning igen om resultatet blir pannkaka.
            Last edited by Optima; December 10, 2011, 09:07.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
              Har du ett element som funkar bra till det så går det utmärkt. Jag har en hemma, portad till 16 Hz. De flesta subbar går dock helt enkelt inte tillräckligt djupt. (krävs en kombination av högt q och lågt fs, tillsammans med en slaglängd som kan hantera all luft som skall pumpas)
              Ok, får kolla parametrarna. Som det är nu peakar det runt 36Hz och uppåt en bit med sluten låda. Skulle vara kul och få stöd under dessa frekvenserna.
              sigpic

-C5 2008 -SQuse-
              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Jag har det motsatta problemet
                Måste arbeta mer på framsystemet så det klarar av att möta upp den avgrundsdjupa basen från 8'orna, kommer troligast plocka bort en av dom med..!
                Tror lådan är avstämd till runt 35 hz, put on är då inga problem

Comment

Den sista tonen funkade bra för mig i min bil. Jävlig go låt ändå En av låtarna jag brukar testa när jag testkör ibörjan när jag bygger höhö.
                  SM 2a, Street 2K 2015.
                  SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
                  SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
                  SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

Comment

sista tonen blir bara ett jävla fladder.. men det har väl kanske med basen att göra.
                    ska labba lite med min nya låda som är 8L större. den jag har nu är några liter för liten. :P

kan man ha porten hur långt ut som helst eller är det något ungefär man ska ha in i lådan?
                    \m/

Comment

Bara och bara, tycker det händer en hel del mer än bara fladder
                      http://www.youtube.com/watch?v=EXmbo...w&feature=plcp

Comment

Precis. Mer än bara fladder tyckte jag att det var i min med
                        SM 2a, Street 2K 2015.

Comment

http://www.youtube.com/watch?v=DsXhC...ature=youtu.be

för mig låter det knappt och basen flyttar knappt på sig... har inte den nya lådan ännu så jag kan inte börja testa portstorlekar och liknande innan den är klar. där är iaf en film på hur det "låter", förmodligen det sämsta ljudet i världshistorien.. men det hör inte till saken. blev lite kaos när jag slängde ihop klippen men det är bara till för att någon ska komma på en lösning.. kanske värt att nämnas: basen får bara 200rms jusst nu. och den är specad till 350RMS 1400Max..

som sagt, filmen är för att någon kanske kan hjälpa mig.. inte för att alla ska klaga på diverse saker.
                          ni får även en glimt av mina rosa tärningar!

jag vet att den skriker efter mer kraft.. och är det en del av problemet så vet jag vad som ska inhandlas i mellandagarna!
                          Last edited by LuffarN; December 14, 2011, 23:19.
                          \m/

Comment

Put on är så jävla skön å lyssna på med hcca 15.2, spelar ju djupt så att man bli rädd

Comment

Funkade rätt bra med 4x B2 Audio HS 15 åxå

Vi får se vad som händer när det kommer i 4x SPL Dynamics i Expressen

Comment

och i min mk2 med ... basar
                                SM 2a, Street 2K 2015.

Comment

Working...
                                X