Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fyrkantig 6" port

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fyrkantig 6" port

Hejsan! tänkte bygga mig en egen port som ska vara fyrkantig. vill att den ska vara som en rund 6" aeroport, någon som kan få fram innermåtten på min fyrkantiga port? tänker att det blir för stort om man har 6" som innermått på den fyrkantiga, den blir ju större då.

eller förklara lite enkelt hur man räknar en fyrkantig port eller slot-port?
    Last edited by LuffarN; December 2, 2011, 19:17.
    \m/

Re: Fyrkantig 6" port

En 6" port brukar vara 152 mm i innerdiameter, arean blir då ca 181,4 cm2. Utifrån den arean kan du testat dig fram med olika mått tills det blir så nära 181,4 som möjligt.

En "vanlig" fyrkantig port kan räknas på samma sätt (dvs med vanlig lådprogram) som en rund port, däremot en slotport blir lite annorlunda och räknas med andra beräkningsformler. Ett av flera ställen på nätet där man kan räkna ut slotportar är hos carstereo.com, den använder jag vid mina slotportsberäkningar.

Comment

kalla mig dum, men jag förstår inte riktigt! ;P
      \m/

Comment

Vilka saker förstår du inte?

Comment

om jag tänkt rätt så ska måtten som kommer sen bli ca 180.6 cm2 vilket är liknande 6'' porten, om jag tänk rätt så ska inner måtten på varje sida vara 42.5mm alltså 42.5x42.5x42.5x42.5= 180.6 cm2

eller vad tror du Optima??
          Katrineholm

Comment

nu hänger jag med. 180,625 blir det. har förträngt det mesta från mattekurserna man gått. tog ett tag innan jag kom på hur man räknade ut arean på en kvadrat! ;P

tar man alla sidor en mm större (42,6) så blir det 1814,76

men det känns som att något inte stämmer ändå.. för det blir ju en väldigt liten 6" port om varje sida ska vara 42,6mm ;P
            Last edited by LuffarN; December 3, 2011, 00:51.
            \m/

Comment

ett lätt sätt bygg en med dom måtten sen lika lång som 6'' port och fyll med vatten så har du svaret
              Katrineholm

Comment

Arean hos en fyrkant är höjden X bredden, vill man ha kvadratisk port så ska väggarna i detta fall vara ca 13,5 X 13,5 cm (blir 182,25 cm2).

Comment

eller sand/socker typ så man inte förstör porten om man gör den i mdf

Comment

Men nu pratar ni väl om två olika saker ändå, area och volym är två helt skilda saker.
                    Lyssna på optima nu

Comment

Originally posted by henke95 View Post
                      ett lätt sätt bygg en med dom måtten sen lika lång som 6'' port och fyll med vatten så har du svaret
                      Den metoden skulle inte behövas då en port med de måtten i princip skulle få plats i min 4" port.

Originally posted by sjobas View Post
                      eller sand/socker typ så man inte förstör porten om man gör den i mdf
                      Jag bygger som kanske några vet i 18mm ytbehandlad playwood!

Originally posted by Optima View Post
                      Arean hos en fyrkant är höjden X bredden, vill man ha kvadratisk port så ska väggarna i detta fall vara ca 13,5 X 13,5 cm (blir 182,25 cm2).
                      jag vet inte hur vi tänkte igår, jag vet inte idag vad som var svårt att förstå men det blir väl så när man är vaken länge och inte äter som folk! :P
                      men nu förstår jag och ingen skada skedd!
                      \m/

Comment

Working...
                      X