Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådbygge, Volym?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådbygge, Volym?

    Hej!
    Jag håller på och ska börja bygga lite ljud i min jetta mk1, lite fel bil då det är en sedan, men det är åtminstone ingen hel brandväg samt lös hatthylla.
    Jag har precis varit och köpt mig 2 stycken Massive tw12. Vilken fall så ska jag göra två separerade låder troligen, men i deras lådritning rekommenderade dem 55 liter per bas ungefär, medans om man kör boxcalc eller probox så skulle man köra med 35-40 liter. Jag har tänkt mig att porta den någonstans mellan 40-50hz.
    Vad ska man göra? ska man satsa på att tillverkarens lådvolym stämmer in rätt bra eller ska man köra på låd-programmen, eller helt enkelt köra på någon annan?
    Förövrigt så är det en ganska öppen sedan mellan bagage och cupen, 3mm asfalltsmatta näst intill överallt är inlagd. Är som en golf, fast sedan/större bagage.

    Alla vettiga svar är bra svar, men ni som har stor erfarenhet av att bygga i sedanare får gärna komma med bra att veta

    angående denna kalkyl "tjofräs", utklippt från probox. Vad är det man läser ut av den? Vet att man ska eftersträva så rak linje som möjligt, ska man försöka runt mitten eller ska man få toppar efter ändamål eller vad? Någon som är duktig får gärna förklara för mig vad det är för något


  • #2
    Re: Lådbygge, Volym?

    bumpili bump

    Comment


    • #3
      Re: Lådbygge, Volym?

      Den jag skulle gissa på vem som vet mest av Jetta är nog http://www.garaget.org/evilaudio

      Vet inte hur stor erfarenhet av lådbyggen du har?

      Har du mindre erfarenhet med lådbyggen skulle jag skippa allt vad grafer heter.
      Krävs endel praktisk och månårig erfarenhet att bygga låda om hur grafer ändrar sig i en bilkupe.
      Då jag har för mig att dessa grafer är uppmätt ute i det fria

      Comment


      • #4
        Re: Lådbygge, Volym?

        Originally posted by The one n only View Post
        Den jag skulle gissa på vem som vet mest av Jetta är nog http://www.garaget.org/evilaudio

        Vet inte hur stor erfarenhet av lådbyggen du har?

        Har du mindre erfarenhet med lådbyggen skulle jag skippa allt vad grafer heter.
        Krävs endel praktisk och månårig erfarenhet att bygga låda om hur grafer ändrar sig i en bilkupe.
        Då jag har för mig att dessa grafer är uppmätt ute i det fria
        Nja, handla inte om just jetta, utan just sedanare jag vill ha tips och råd, grafen har jag redan räknat ut hur den funkar, och lådvolymen är beräknad, lådan är ritad och portarna är mätta!

        Han hamnar på 45 liter, port 10,2 D 30 L. Han kommer spela bra mellan 30-60Hz, men är avstämt för att spela högst 40-50Hz, nu återstår bara byggandet av lådan som blir i 19mm MDF, och den kommer bli 50 h 35 b 50 d, med en av 34x50 sidorna med 85 graders vinkel

        Sen hur de lådorna kommer spela, det återstår att se när det kommit in i bilen, byggandet börjar i helgen. Kommer köpa ett Massive Nanoblock N4 och driva skiten med sen, som borde räcka till och bli över, då den klarar att leverera 4kw som max. ett 100A batteri är inköpt och ett till kommer det bli om jag inser att det är ohållbart.

        Comment

        Working...
        X