Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med bandpass beräkning

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med bandpass beräkning

Hejsan!

Ska försöka få till en bra hyffsat välljudande bandpass låda i polarens E39 sedan.

Har en Rf P3 12" med dubbla 2ohms spolar som "passar bra i små slutna lådor".
    http://www.rockfordfosgate.com/rftec...12_revA-TS.pdf

Har byggt en bandpass innan med dubbla 10" med klassisk hängmatta kurva i
    basberäkningsprogrammet, den poppade ju högt och hårt, men väldigt mycket trattljud och så långt i från "hifi" man kan komma.

Så jag har läst lite hur man ska rulla av dem för att de ska låta bra i bil.
    Verkar som det ska vara mera sluttande kurva nedåt från övre brytfrekvensen?
    Kom fram till denna kurva:

ALLA tips är välkomna

MVH Micke
    Last edited by Mickee; October 23, 2011, 12:43.

Re: Hjälp med bandpass beräkning

Vad menar du med "trattljud"?

När jag beräknar bandpasslådor så blir kurvan relativt lik den du har fått fram. Eftersom kupen förstärker de låga frekvenserna ordentligt så får man i teorin en jämnare återgivning med den kurvan än en rak (dvs "korrekt") kurva som man ska ha för hemmabruk.

I mina beräkningar lägger jag på en kupeförstärkning med 12 dB/oktav från 65 Hz, då får man en helt annan bild av hur frekvensåtergivningen teoretiskt KAN bli. Visserligen varierar kupeförstärkningen mellan olika bilar och kupestorlek, men man får iaf ett hum om åt vilket håll det bär iväg.

I ditt fall skulle jag vilja ha 18 liter netto i slutna och 22 liter netto i portade kammaren, sedan dämpmatta i slutna kammaren. Avstämningen kan läggas runt 60 Hz. När det gäller port så kan det kanske funka med 1 st 4", men hellre lite större pga höga lufthastigheter vid 500 W.

Nackdelen med tex 2 st 4" är portlängden (ca 55 cm enligt programmet), då kanske 3 st 3" (ca 36 cm) blir bättre. Portlängden är alltså ifall man bara använder rör, men eftersom trattar i princip alltid används så får man kapa röret enligt rekommendationerna. Jag använder aldrig "flare" i programmet, verkar bättre att följa de "allmänna" råden när det gäller trattmontering tycker jag.

Comment

Jag tycker du verkar vara ganska rätt på det. Hur mycket effekt som ska avändas avgör till stor del hur mycket port som behövs. Ska det spelas med >1kw så kanske 2x4" inte är fel, eller åtminstone 3x3". En 4" kommer inte funka bra med så mycket effekt.
      Är det ett litet 400W-slutsteg så funkar en 4" port. Fördelen med en 4"-port är att du kan ha så lite som 15-17L i portade kammaren för lite större bandbredd. Ska du stoppa in mycket effekt och behöver mer portar så blir de väldigt långa och då kan det vara en fördel att göra lådan större (så portarna blir kortare).
      Jag hade nog kört 20L i varje kammare och portat med 2x4" och kört med 1kW ungefär. Enligt min erfarenhet så ger Bassbox lite för långa portförslag, därav att jag tror 2x4" får plats. Men det märker du när du mäter på lådan.

Sen angående bilens förstärkning så måste du i praktiken mäta upp kupén med lådan i rätt position och med hyfsat rätt port för att veta vad du har och sen kunna justera till hygglig frekvensgång. Tumregler som 12dB/oktav höjning i basen gör bara att man kommer något närmare sanningen. Bil-kupéer är komplexa miljöer. De fåtal dB du kan ändra i simuleringen är ingenting mot de 10-20dB som bilen kommer ställa till med. Jag har en låda med 16dB mer verkningsgrad vid 90Hz än 30Hz i en E39 kombi, då behöver jag bara EQa ner djupbasen ~10dB för att få rak frekvensgång 30-100Hz.

Comment

Hej igen!

Kul med lite svar!
        "Trattljudet" är någon blandning av lådljud+att det låter som att det spelar genom just ett rör
        Iofs hade vi 22mm spån och 1st 6" port i, mest ett kul bygge för att de om det gick att få fart i två billiga basar i vintras. Men ger ju endå ett hum

Svårt att svara på effekten, blir någonstans 400-600wrms skulle jag tro, det är ett bryggat rf t600-2. Men samtidigt lirar man ju musik så det blir ju aldrig riktigt rena sinuskurvor med max effekt

Såg nu att 1st 4" med 500wrms ger ca 24m/s, är det på tok för högt eller på gränsen?

Comment

Originally posted by Mickee View Post
          Hej igen!

Kul med lite svar!
          "Trattljudet" är någon blandning av lådljud+att det låter som att det spelar genom just ett rör
          Iofs hade vi 22mm spån och 1st 6" port i, mest ett kul bygge för att de om det gick att få fart i två billiga basar i vintras. Men ger ju endå ett hum

Svårt att svara på effekten, blir någonstans 400-600wrms skulle jag tro, det är ett bryggat rf t600-2. Men samtidigt lirar man ju musik så det blir ju aldrig riktigt rena sinuskurvor med max effekt

Såg nu att 1st 4" med 500wrms ger ca 24m/s, är det på tok för högt eller på gränsen?
          24m/s är på gränsen. Det kanske inte låter uppenbart illa, men det vore betydligt bättre med 3x3". I en basreflex kan man kanske strunta i att det blir blåsljud (eller att man tappar verkningsgrad) vid ett par frekvenser, men bandpass spelar bara genom porten...

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
            Fördelen med en 4"-port är att du kan ha så lite som 15-17L i portade kammaren för lite större bandbredd. Ska du stoppa in mycket effekt och behöver mer portar så blir de väldigt långa och då kan det vara en fördel att göra lådan större (så portarna blir kortare).
            När det gäller portlängder så prioriterar jag personligen oftast den tänkta frekvensgången än att försöka få plats med en viss portarea. En del tillverkares lådförslag verkar hellre vara anpassad till att få plats med portar än att få en "vettig" frekvensgång som jag ser det (åtminstone när jag simulerar deras förslag i programmet), men så vill inte jag göra.

Vissa bilbasar fungerar i väldigt små lådor och har dessutom stort Xmax, vilket ibland ger opraktiska längder på portarna. Vill man då till varje pris att porten/portarna ska rymmas inuti lådan så måste volymen göras förhållandevis stor, då går det i teorin inte att få till en "allround" utan det blir istället en "spela högt" pga peakad frekvensgång.

Originally posted by Jonhny View Post
            Tumregler som 12dB/oktav höjning i basen gör bara att man kommer något närmare sanningen. Bil-kupéer är komplexa miljöer.
            Håller med helt, som jag också skrev så ger det "ett hum" om vad som kan tänkas bli.

Comment

Programmet drar gränsen vid 34-35 m/s, men jag håller med Jonhny att 24 m/s är alldeles tillräckligt. Jag brukar försöka hålla mig under 24-25 m/s vid högsta RMS-effekt om det går.

Comment

Ja jag fick för mig det också. Typiskt

Hade tänkt att bara skruva ur en högtalare ur hatthyllan och dra upp porten där för lite halvdiskret montage, men då blir det att tänka om

Just ja, när man väljer t.ex. att man ska ha 2x 4" portar, då måste man göra portarna mycket längre för samma avstämning,
                Om man får fram t.ex. 500mm för samma avstämning som med en enkel, gäller det då att båda portarna ska vara 500mm långa?
                Blev lite osäker, därför frågar jag

MVH Micke

Comment

Originally posted by Optima View Post
                  När det gäller portlängder så prioriterar jag personligen oftast den tänkta frekvensgången än att försöka få plats med en viss portarea. En del tillverkares lådförslag verkar hellre vara anpassad till att få plats med portar än att få en "vettig" frekvensgång som jag ser det (åtminstone när jag simulerar deras förslag i programmet), men så vill inte jag göra.

Vissa bilbasar fungerar i väldigt små lådor och har dessutom stort Xmax, vilket ibland ger opraktiska längder på portarna. Vill man då till varje pris att porten/portarna ska rymmas inuti lådan så måste volymen göras förhållandevis stor, då går det i teorin inte att få till en "allround" utan det blir istället en "spela högt" pga peakad frekvensgång.

Håller med helt, som jag också skrev så ger det "ett hum" om vad som kan tänkas bli.
                  Du har precis beskrivit det som jag anser är dilemmat med moderna bilbasar som ska funka i små lådor. Tur att det finns oldschool-grejer att tillgå.

Comment

Ja jag fick för mig det också. Typiskt

Hade tänkt att bara skruva ur en högtalare ur hatthyllan och dra upp porten där för lite halvdiskret montage, men då blir det att tänka om

Just ja, när man väljer t.ex. att man ska ha 2x 4" portar, då måste man göra portarna mycket längre för samma avstämning,
                    Om man får fram t.ex. 500mm för samma avstämning som med en enkel, gäller det då att båda portarna ska vara 500mm långa?
                    Blev lite osäker, därför frågar jag

MVH Micke
                    Ja, båda portarna ska vara den längden.

Comment

Working...
                    X