Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basarna slår men låter knappt?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Basarna slår men låter knappt?

Originally posted by Jimma72 View Post
    Jag brukar alltid testa med ett ficklampsbatteri på högtalarkablarna så de rör sig åt rätt håll, verkar ju nästan som den ena spelar ut när den andra spelar in och slår ut varandra helt. Har du provat att bara spela med baslådan utan framsystemet inkopplat?

Kolla så de inte är delade väldigt lågt.

Mvh

Delat mellan 50 hz upp till runt 150 utan att få ut vettig nivå.
    Inte orkar koppla om kabla idag, jobbade vakt på studentfest igår och var dessutom lite bakfull, så idag har jag varit sänkt. Imorgon hoppas jag på lite energi och tid att kolla mer.

Comment

Originally posted by Softis View Post
      Om du har vägarna förbi här så kan vi testa steget i min bil. Är ju inte så fruktansvärt långt emellan
      Har dessutom släkt där, så det går alltid att ordna. Jobbar dessutom i Nyköping ibland, jobbar nästa Onsdag kväll. Hur har du det med tid då? Runt 19-20 kanske?

Comment

Originally posted by jonash View Post
        Det är inte som så att du kopplat spolarna fel?

När du kollar att de spelar i fas, så måste du även kolla så att spolarna själva inte "kortslutna" eller kopplade ur fas med.

Kontrollera detta, och testa eventuellt att enbart koppla in den ena spolen på basarna.

Det har ju hänt förr att spolar är felmärkta och/eller knasiga...
        Har kopplat enligt anvisningarna, det låt ju helt ok hemma.
        Men måste givetvis kolla att dom som monterat basarna kopplat rätt.

Får pula med det imorgon, nu ska jag snart jobba.

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Strunta i hur basarna ser ut att slå, testa att fasvända och lyssna vad som händer. För så dåligt som basarna verkar spela ska dom inte göra oavsett hur du ställer lådan i en sedan, fast om du inte tätar mellan skuff och kupé så spelar dom nog bättre vända bakåt.

Har fasvänt dom via stereon, men då vänder jag ju båda. Får kolla det manuellt imorgon.

Comment

Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
            Har dessutom släkt där, så det går alltid att ordna. Jobbar dessutom i Nyköping ibland, jobbar nästa Onsdag kväll. Hur har du det med tid då? Runt 19-20 kanske?
            Absolut, bara ta med dig 1 plus och 1 minus kabel, mina är inte så grova
            Påminn mig i PM för jag kommer garanterat att glömma bort det
            Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Nyvaken, nu ska jag snart ut och prova lite kabelbyte, kanske även spela en bas i taget. Hoppas på en enkel lösning, inget trasigt tack.

Comment

De basarna spelar mycket högre i en portad låda?

Comment

Originally posted by strepz View Post
                  De basarna spelar mycket högre i en portad låda?
                  Mm, men nu spelar dom lägre än 1 st 4" gör i en liten, sluten låda.

Mina Amega 3.5" koaxialer spelar mer bas utan låda.

Comment

Inte för att vara sån, men har du kopplat dom på sub utgången på HU?
                    Har för mig att det ska gå att ändra sub utgången till tex rear
                    Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Softis View Post
                      Inte för att vara sån, men har du kopplat dom på sub utgången på HU?
                      Har för mig att det ska gå att ändra sub utgången till tex rear

Inte jag som kopplat, men det är kopplat på subutgången.
                      Steget reagerar när jag ändrar nivå och delning via subutgången.

Comment

Koppla ur ena basen och testa. Funkar det? Då är basen hel.
                        Testa andra basen. Funkar den? Kanon! Då funkar den oxå.
                        Koppla in båda. Låter det inget nu? Trist, du har kopplat fel. (Eller så går steget i "Protect", men det tror jag inte....)

Comment

Originally posted by Bantou View Post
                          Koppla ur ena basen och testa. Funkar det? Då är basen hel.
                          Testa andra basen. Funkar den? Kanon! Då funkar den oxå.
                          Koppla in båda. Låter det inget nu? Trist, du har kopplat fel. (Eller så går steget i "Protect", men det tror jag inte....)

Steget går inte i protect och båda basarna spelar. Det låter, men lågt och ganska illa.

Comment

Men gamle man har du inte hittat felet än! FELSÖK

Börja som någon skrev att se om en av lådorna funkar.
                            Byt HU (till ungarnas xbox tex om inget annat finns)
                            Byt lågnivåkabel (du ska såklart testa där bak i bilen, så du inte börjar såga upp för xbox mm )
                            Byt slutsteg (tex din hemmastärkare som du vet fungerade innomhus)

Comment

Originally posted by Jimma72 View Post
                              Men gamle man har du inte hittat felet än! FELSÖK

Börja som någon skrev att se om en av lådorna funkar.
                              Byt HU (till ungarnas xbox tex om inget annat finns)
                              Byt lågnivåkabel (du ska såklart testa där bak i bilen, så du inte börjar såga upp för xbox mm )
                              Byt slutsteg (tex din hemmastärkare som du vet fungerade innomhus)
                              Jo, hoppas hinna och orka idag

Comment

hittat något fel ännu?
                                kan nästan slå vad om att det är fasfel mellan elementen, pröva med ett 9volts batteri på högtalarsladdarna och se om dom går åt samma håll..
                                har varit med och felsökt flertalet fasfel, tom, dubbla 15" tar ut varandra ganska duktigt om dom spelar i ofas

mvh
                                Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

Comment

Working...
                                X