Halloj!
Har lite funderingar kring mitt billjud. Tänkte posta hära allt eftersom jag kommer på nya funderingar, och vill någon kunnig lirare kliva in och upplysa mig så skulle jag vara enormt tacksam.
Om ljudet/speldosan då:
Skoda Octavia II 4x4 2.0 TDi, årsm -08
Headunit: Alpine w502
Framsystem: Amega Q-comp kit 6,5" + diskant
Steg till framsystemet: Em-phaser EA4160S, bryggat till 2 kanaler.
(högtalarna i bakdörrarna urkopplade)
Bas: Digital Designs 95Z15 (1 ohm DVC, körs i 2 ohm till steget), sitter i en DD Premium Box.
Steg till bas: HiFonics Colossus XXV
Ström: 140 aH generator (tydligen orginal i denna kärra!?)
2x Optima YellowTop 55aH (ett under huven, och ett i reservhjulsbaljan)
70mm2 kablar från främre batteriet till det i bagaget, sen från bakre batteriet till stegen är det 50mm2 (korta kablar, och bör räcka med 50mm2)
Övrigt: Dämpning, ja... ordentligt dämpade framdörrar med hur många lager som helst med Dynamat Extreme, och MDF-bafflar för middarna.
Jag köpte ju två stycken DD 95Z15, ifall en inte skulle räcka... jag är ju som van att minst 2 stycken 12or är minimum.... men, oj(!!) säger jag bara. Det räckte med EN vill jag lova!
Vi har monterat dit basen i lådan och slängt in den i bilen nu ikväll, och drog på en "åktur". Känns i öronen!
Så det blir väl till att sälja den andra, och satsa på nåt annat vettigt istället.
Nu när ni sett min setup, vad är prio ETT att fixa?
* Steg till basen? Det är på tok för klent.
* Batteri/batterier?
* Mer dämpning i bilen? Jo.. förmodligen. Bagageluckan och taket låter jävul när jag poppar lite.
Kan någon förresten förklara vad allt jox på steget egentligen gör?
Jag brukar öronen få avgöra inställningarna, och det funkar väl så där. Men vore ju kul att veta hur/varför det funkar som de gör.
Undrar även lite mer exakt hur CLIP/PROTECT fungerar.
Bild på steget:
Här
Nä nu yrar jag nog mest.. dags för sängen så man orkar upp före tuppen imorrn =(
Om ni undrar nåt så sätt igång å fråga!
God natt!
Mvh, Björn
Har lite funderingar kring mitt billjud. Tänkte posta hära allt eftersom jag kommer på nya funderingar, och vill någon kunnig lirare kliva in och upplysa mig så skulle jag vara enormt tacksam.
Om ljudet/speldosan då:
Skoda Octavia II 4x4 2.0 TDi, årsm -08
Headunit: Alpine w502
Framsystem: Amega Q-comp kit 6,5" + diskant
Steg till framsystemet: Em-phaser EA4160S, bryggat till 2 kanaler.
(högtalarna i bakdörrarna urkopplade)
Bas: Digital Designs 95Z15 (1 ohm DVC, körs i 2 ohm till steget), sitter i en DD Premium Box.
Steg till bas: HiFonics Colossus XXV
Ström: 140 aH generator (tydligen orginal i denna kärra!?)
2x Optima YellowTop 55aH (ett under huven, och ett i reservhjulsbaljan)
70mm2 kablar från främre batteriet till det i bagaget, sen från bakre batteriet till stegen är det 50mm2 (korta kablar, och bör räcka med 50mm2)
Övrigt: Dämpning, ja... ordentligt dämpade framdörrar med hur många lager som helst med Dynamat Extreme, och MDF-bafflar för middarna.
Jag köpte ju två stycken DD 95Z15, ifall en inte skulle räcka... jag är ju som van att minst 2 stycken 12or är minimum.... men, oj(!!) säger jag bara. Det räckte med EN vill jag lova!
Vi har monterat dit basen i lådan och slängt in den i bilen nu ikväll, och drog på en "åktur". Känns i öronen!
Så det blir väl till att sälja den andra, och satsa på nåt annat vettigt istället.
Nu när ni sett min setup, vad är prio ETT att fixa?
* Steg till basen? Det är på tok för klent.
* Batteri/batterier?
* Mer dämpning i bilen? Jo.. förmodligen. Bagageluckan och taket låter jävul när jag poppar lite.
Kan någon förresten förklara vad allt jox på steget egentligen gör?
Jag brukar öronen få avgöra inställningarna, och det funkar väl så där. Men vore ju kul att veta hur/varför det funkar som de gör.
Undrar även lite mer exakt hur CLIP/PROTECT fungerar.
Bild på steget:
Här
Nä nu yrar jag nog mest.. dags för sängen så man orkar upp före tuppen imorrn =(
Om ni undrar nåt så sätt igång å fråga!
God natt!
Mvh, Björn
Comment