Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bas/välljud/ uppfattningar om ljud.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bas/välljud/ uppfattningar om ljud.

Hej! Har funderat lite ikväll efter läst ett antal trådar på detta forum. Då till min fråga, hur vill ni ljudet ska låta? Jag själv vill ju att ljudet ska återspeglas så gott det går när det ljuder ut ur mina högtalare, Är detta SQ tankar jag har?

Men under kvällen har jag sett folk som har 1 st eller 2 st 15" osv av märket X och 1 st framsystem alt 2 st av märket X men har lagt bra mycket mer pengar på bas steg/en än resten och dom vill inte ha burp utan lådor för allt, Är det inte då rätt mycket bas mot resterade uppsättning om man tänker så? Visst, vill man ha spelglädje så får man kanske avstå från lite detaljer men får istället lite varmare ljud vilket jag själv tycker är sloj.

Bara en tanke, vad vill folk ha.. ?

Har själv nu märkt när jag byggde slutna lådor till mina 6,5" i mitt Hertz HSK 165 kit så är det ju inte midbasen som viker sig utan mellanregistret, allt är kopplat på ett Impact HC 250.2 men är lite för mycket vällljud för min del men det finns bas..

MVH Simon Jonsson
    Last edited by Snoddas; October 15, 2011, 01:24.

Re: Bas/välljud/ uppfattningar om ljud.

Kan det bli för mycket välljud?
    Ljudsmak är högst personligt. Det en tycker låter bra kan andra tycka att det låter skit. Och tvärtom. Basen är oftast det område som flesta stör sig eller impas på.
    Sq-tankar, det är snarare ett sunt tankesätt när man börjar komma upp lite i åldern och provat på en hel del och man har börjat få en uppfattning om hur musik är tänkt att låta. Så fortsätt tänk och experimentera! Ibland är det enklare och snabbare att ta ett snack med en "gammal" räv och älta ideer. Åka på någon tävling och provlyssna lite bilar. Se vad som funkar hos dem.
    Små avvikelser kan man ofta fixa till med en bra eq och lite kunskap annars hänger det mesta på installationen och i viss mån produktval. Åker man till Nonne, Hästen eller Skogis med flera så kan de säkert skräddarsy en anläggning efter ens öron/plånbok/bil.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

Comment

Listpiserna på högtalarna i min bil:
      Diskanter 2700
      Mellanregister 10000
      Midbasar 10000
      Sub 3000

Och jag har fått klagåmål på både för mycket och för lite sub...
      Last edited by Robsarve; October 15, 2011, 10:30.
      /tycker Erik.

Comment

Just det ja. Glömde ju skriva det.
        8" Bas 1099:-
        4,5" Bredbandare 3000:-
        Inget att imponera med vid korvmojjen eller tokmangla med, men ljudkvaliteten var det inget större fel på.
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

Comment

Folk vill i allmänhet ha det ljud de trivs med.
          Sedan vad deras definition kring vad bra ljud är kan diskuteras i all oändlighet då alla har olika tycke och smak.

Men för min egen del kan det sammanfattas med ETT ord:
          Detaljrikedom.

På tal om priser...
          Idén ser ut som följer:
          2": 2200:- paret
          4.5": 3600:- paret
          8": 8000:- (8300:- nuvarande listpris tror jag) styck (kör med två)
          HU: 19000:- (BRA deal hos Skogis tack vara ett Armour dumpade ut just denna ur sitt lager)
          Steg: 10000:-
          Processor: 8000:-
          Kommer detta att låta bra? I mina öron JA absolut.
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Jag är en av dom (som dom flesta redan vet) som vill ha extrem bas, men lägger inte ut mer pengar än nödvändigt på framsystemet.
            Men så länge det spelar bra i mina öron så ska man ju inte klaga.
            Är ju inte fel att kunna lägga ut 200 spänn istället för 2000 spänn när man ändå knappt inte hör någon skillnad

Listpriser på det som är/kommer bli i min bil är:

HU: 2500 kr
            6,5": 95 kr/par (4 par)
            4-kanals: 3000 kr
            Bas: 3500 kr
            Monoblock: 10.000 kr
            Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Stereobild, inte bara ljudbild. (Snabba) transienter, tydliga röster och att musik-skivor/-filer kan ha olika kvalitéer / kan låta olika, dvs att all musik inte låter likadant.
              En bil bör vara väldämpad och kupen uppfattas som tyst, ej skrammel eller mycket vägljud.
              Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

Comment

Beskriva ljud är inte lätt och det är nog enklara att beskriva vad man uppfattar som dåligt än bra i en ljudanläggning.

Basen jag köpt men ej monterat har jag lyssnat på två gånger nu och det lät riktigt illa i mina öron, djup, slapp och allmänt obehaglig bas (jl13w7), möjligt att framsystemet var dåligt.

I somras fick jag lyssna i en demobil hos en återförsäljare, diskanten var så dominerande och skrikig att jag fick ont i öronen medans "alla andra" tyckte det lät bra enligt ägaren.

Möjligt att hörsel och krav ändras med åren och det är inget kul att vara extremt kritisk och aldrig bli nöjd kan jag lova, i nuläget tror jag det optimala systemet för mig (i en bil) skulle vara 2st 3 tums fullregister och inget annat om vi pratar väljud men tyvärr har jag högre krav på ljudtryck oxå

Comment

Working...
                X