Announcement

Collapse
No announcement yet.

lådstorlek till detta ellement?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • lådstorlek till detta ellement?

    tjena jag har ett rockford power hx2 15" ellement som jag ska bygga låda till jag ska han sluten låda vill ha bra ljud inte bara spela högt skulle vilja att den spelar så rappt som möjligt så den funkar till all sorts musik vad jag vet så brukar man göra lådan mindre för rappare ljud men till just detta ellemet finns det i manualen inget att spela på på lådvolymen sluten, därimot andra ellement i smamma manual har min och en max lådvolym här är manualen på siden 4 finns ritningar på slutna lådor http://www.rockfordfosgate.com/scrip...ted=1050098189 frågan är vad händer om man sätter den i en mindre låda spelar den rappare eller blir det helt fel

  • #2
    Re: lådstorlek till detta ellement?

    Varför de inte har någon min/max i lådvolym till just HX2 Power vet jag inte, men du kan nog börja med 50 liters låda och lyssna hur det blir. Låter det för djupt eller okontrollerat så får du minska ner några liter i taget.

    Comment


    • #3
      Re: lådstorlek till detta ellement?

      fast mitt problem är att jag har extrem plats brist i bilen så vill ha så liten låda som möjligt och lådan jag bygger blir form byggd special låda för att överhuvetaget få plats så den blir inte så lätt att göra om utan måste bli bra fån burjan helst, jeg har svårt att få en låda att få in större låda än cirka 25liter dock med ellementet med magneten uppåt så tjänar väll några liter på det men frågan e hur den spelar i något för liten låda

      Comment


      • #4
        Re: lådstorlek till detta ellement?

        inte funderat på att ha en annan bas om du bara kan ha 25L låda?

        Comment


        • #5
          Re: lådstorlek till detta ellement?

          jo tanken har slagit mej men har lagt ut så mycket pengar på billjud nu så vill helst inte lägga ut mer då jag ändå har detta ellement liggandes och det är i nyskick så tänkte jag använda det om det går då man inte får specielt mycket om man säljer det heller, men det är ju inte så jätte mycket lådvolym som saknas om jag har det i en låda på 25 liter och vänder det med magneten utåt borde men käna cirka 5 liter på det? tror jag iaf. då e jag uppe i 30 liter låda och det opptimala enligt rockford va 34,5 så jag undrar är cirka 4,5 liter för lite helt åt helvette eller funkar det?

          Comment


          • #6
            Re: lådstorlek till detta ellement?

            kom på en till fråga ska man alltid ha dämpull i slutna lådor inom bilsterio för dämpull lurar väll basen att lådan är större?

            Comment


            • #7
              Re: lådstorlek till detta ellement?

              Ja, dämpull "lurar" basen att lådan är lite större. Har man platsbrist så är dämpull ett alternativ för att spara in några liter i utrymme. Det borde funka med 30 liters låda också, kanske att du tappar den djupaste basen.

              Att använda dämpmaterial i lådan brukar rekommenderas i slutet, men är inget "måste". En del tycker att basen blir aningen slöare och undviker ull i lådan, en smaksak kan man säga.

              Comment


              • #8
                Re: lådstorlek till detta ellement?

                tack så mycket då vet jag att det bara är att börja bygga

                Comment


                • #9
                  Re: lådstorlek till detta ellement?

                  Dum fråga men vad har du för slutsteg som ska driva den där besten..?
                  Builder of the Metallica Tribute Car

                  Comment


                  • #10
                    Re: lådstorlek till detta ellement?

                    Det är väll ingen dum fråga Rockford Fosgate 25 to Life Power 1000, har tidigare drivit den med ett t8002 i min gammla bil och ett t4004 till resten det funkade bra men dessa 2 tog för stor plats tuvär i min nya bil så hoppas detta ska funka lika bra
                    Last edited by jimbo; October 17, 2011, 22:24.

                    Comment

                    Working...
                    X