Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mäta effekt i slutsteg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mäta effekt i slutsteg

Vet att någon skrev det för ett tag sen i en tråd, men jag kommer inte ihåg hur det var och inte kan jag hitta den heller.

Det jag undrar över var hur man gjorde för att mäta effekten i ett steg med hjälp av en tångamperemätare?
    Hopp, ska man göra nu då?

Re: Mäta effekt i slutsteg

Originally posted by Softis View Post
    Vet att någon skrev det för ett tag sen i en tråd, men jag kommer inte ihåg hur det var och inte kan jag hitta den heller.

Det jag undrar över var hur man gjorde för att mäta effekten i ett steg med hjälp av en tångamperemätare?
    Sätt i en "låt" med sinuston. Dra på så mycket du önskar.

Sätt tångamperemätaren runt en av högtalarkablarna, och läs av. Mät också spänningen på högtalarterminalerna som kablarna sitter, på steget eller baslådan, med en multimeter. Detta skall du helst göra rätt snabbt efter varandra, om batterierna är lite "mosiga", då spänningen sjunker snabbt om du krämar ordentligt.

Nu när du har strömmen och spänningen är det bara att multiplicera.

OBS! Det skall stå på "AC" på båda.
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

När man ska ta ut impedansen var det A/V eller V/A?

A = Ampere
      V = Volt

Nu kanske det här låter jättedumt, men man ska väl ha så hög volym som möjligt antar jag?

Comment

Originally posted by Softis View Post
        När man ska ta ut impedansen var det A/V eller V/A?

A = Ampere
        V = Volt

Nu kanske det här låter jättedumt, men man ska väl ha så hög volym som möjligt antar jag?
        Du måste ha en last inkopplad. Lämpligen ett stort motstånd.

V/A så får du impedans. Ifall du mäter med motstånd så blir det rätt. Mäter du med en högtalare fås en sorts genomsnittlig impedans ifall steget klipper (impedans i högtalaren ändrar sig när steget klipper). Du får även problem med att värmen i talspolen ökar dess impedans. Ett motstånd är lättare att mäta på.

Ifall du mäter det populära max-watt så är det full mutter som gäller. Det ska klippa ordentligt för att ge höga siffror på RMS-multimetrar.

Överkurs:
        Ifall du ska jämföra olika steg så ska du mäta mot en distorsionssiffra vid en relevant inspänning (12-14,4V). Så gör tillverkarna. 1% distorsion (THD) är ofta sett som att det börjar klippa. Men då måste du ha något sätt att mäta övertonerna och det är värre. Alternativet är att du mäter spänningen på topparna av signalen med en enkel likriktning, då kan du få ut peak-spänning över en given last. Det skulle sen kunna jämföras med andra steg på ett någorlunda seriöst sätt. Från det kan du även räkna ut vilken effekt du har ut som vanligt med ohms lag och RMS.

Gudd lack!

Comment

Observera att du måste ha en fast last för att mäta effekt på utgången, en högtalartalspole eller annat glödtrådsmotstånd kommer visa max utspänning och utstöm vid olika tidpunkter.

Edit Jonhny var snabbare att svara

Comment

Jag antar att Softis är ute efter att mäta effekt i bilen.

För att mäta effekt med tångamperemätare i bil så rekomenderar jag att mäta stegets strömförbrukning för att ha som riktmärke på hur mycket effekt man matar på.

Gärna tillsammans med mätning på ingående stegspänning.

Exempel: Steget drar 100A, spänningen är 12v = 1200w. Verkningsgraden på moderna steg ligger på ca 80% 1200x0,8= blir ca 960w.

Jag fuskar oftast och använder batterispänning 10v för att dra av förlusterna i steget, detta när jag vet att batteribanken är tillräcklig för att hålla spänningen uppe. Men skall man vara noga så mät även inspänning och räkna av förluster för verkningsgrad.

Med denna effektmätning kan man sedan kalkylera impedanshöjning i bilen genom att mäta max utspänning på högtalarutgången med ohms lag R= U x U / P. Exempel steget lämnar 70v ut ser ut på detta sätt. 70v x 70v / 960w = 5,10 ohm. HJar du en RE last (likströmsmätning på spole) på 2ohm så ligger impedansökningen på 3,1 ohm eller 2,5ggr RE i din bil.

Att ha koll på Impedansökningen så kan man sedan optimera talspolarnas impedans för att få ut max effekt i installationen, alternativt se vilka steg man kan uppgradera till för att få ut mer på de befintliga basarna.

Och detta göres givetvis med fast frekvens som Jonas tidigare skriver

Men IGEN för att mäta ett stegs uteffekt så krävs det FASTA motstånd som referens och låt stegets utspänning stabilisera sig utan att använda peak hold eller dylikt på voltmätaren.
            Last edited by Digital Designs Sverige; October 4, 2011, 15:14.

Comment

Men varför mäta med ett motstånd?
              Det är ju ganska ointressant att veta hur mycket steget kan ge ett motstånd, jag vill ju veta hur mycket effekt basen får. (Ja, jag vet att basen är ett motstånd)

Men om jag mäter med basen som motstånd säger vi för jag har inget motstånd.
              Det är ett 4-kanals steg jag ska mäta på och det är bryggat som jag vill mäta, dvs 2 st plus och 2 st minus.

Behöver jag mäta på båda högtalarplusarna? Kan dom ge olika effekt?

Comment

Med ditt exempel så behöver man inte ha basen inkopplad?
                Vill helst inte det då det stör rätt mycket att burpa med öppen skufflucka på en parkering

Comment

Basen är inget motstånd. Långt därifrån. Det är ett av flera problem med att mäta som du tänkt.

Vad är det du vill komma fram till?
                  Vad ska du jämföra den uppmätta effekten mot?
                  Ifall du bara ska ha koll på att alla spolarna är hela när du burpar så är det inte svårt. Då kan du mäta på basen.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                    Basen är inget motstånd. Långt därifrån. Det är ett av flera problem med att mäta som du tänkt.

Vad är det du vill komma fram till?
                    Vad ska du jämföra den uppmätta effekten mot?
                    Ifall du bara ska ha koll på att alla spolarna är hela när du burpar så är det inte svårt. Då kan du mäta på basen.
                    Om man kör sinuston så varierar inte impedansen nåt nämnvärt......

Dvs, man kan lika gärna ha basen som "motstånd".

Softis; när du BRYGGAR har du bara EN plus och EN minus. Det är dessa du skall mäta över. Om du sen använder BÅDA kanalparen till säg varsin spole, så dubbla effekten bara som du räknar fram.
                    SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Originally posted by jonash View Post
                      Om man kör sinuston så varierar inte impedansen nåt nämnvärt......

Dvs, man kan lika gärna ha basen som "motstånd".

Softis; när du BRYGGAR har du bara EN plus och EN minus. Det är dessa du skall mäta över. Om du sen använder BÅDA kanalparen till säg varsin spole, så dubbla effekten bara som du räknar fram.
                      Ifall han klipper slutsteget så kommer impedansen variera påtagligt. Vilket nog är överkurs i denna mätningen.

En improviserad mätnings relevans är helt beroende av vad den ska användas till. En högtalare är reaktiv och har en andra problem som inte ska vara med i en mätning av ett slutsteg ifall man inte vet vad man gör. Absolut ska man mäta reaktiva laster, men man måste speca vad lasten (med mera) är för att kunna säga något om slutsteget. Därav att denna typen av mätning är smått livsfarlig. Folk drar lätt alldeles för stora slutsatser av mätningar som inte är utförda enligt någon princip eller standard. Jämför med äpplen och päron...
                      För att hålla nivån hyfsat hög på forumet bör vi åtminstone inse att detta är en mätning som är begränsad i användningsområde.

Sen angående praktisk mätning på slutsteget så bör du mäta på båda kanalparen ifall du kan ställa gain olika på dem. Typ att framkanalerna har en gain och bakkanalerna en gain. Ifall du då bryggar ihop bakkanalerna och även framkanalerna så bör du mäta på dem separat då gain kan skilja.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                        Ifall han klipper slutsteget så kommer impedansen variera påtagligt. Vilket nog är överkurs i denna mätningen.

En improviserad mätnings relevans är helt beroende av vad den ska användas till. En högtalare är reaktiv och har en andra problem som inte ska vara med i en mätning av ett slutsteg ifall man inte vet vad man gör. Absolut ska man mäta reaktiva laster, men man måste speca vad lasten (med mera) är för att kunna säga något om slutsteget. Därav att denna typen av mätning är smått livsfarlig. Folk drar lätt alldeles för stora slutsatser av mätningar som inte är utförda enligt någon princip eller standard. Jämför med äpplen och päron...
                        För att hålla nivån hyfsat hög på forumet bör vi åtminstone inse att detta är en mätning som är begränsad i användningsområde.

Sen angående praktisk mätning på slutsteget så bör du mäta på båda kanalparen ifall du kan ställa gain olika på dem. Typ att framkanalerna har en gain och bakkanalerna en gain. Ifall du då bryggar ihop bakkanalerna och även framkanalerna så bör du mäta på dem separat då gain kan skilja.
                        Jag håller med i sak. Men Softis tror jag inte är intresserad utav en mer exakt siffra än inom säg 50-100W.

Eller såhär; han kan aldrig få fram det med mer noggrannhet med den metoden, så egentligen borde Softis själv få svara på vad han förväntar sig.

Men det är klart som korvspad att det aldrig går att jämföra med en kubmätning, Audiograph etc.
                        SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Originally posted by jonash View Post
                          Jag håller med i sak. Men Softis tror jag inte är intresserad utav en mer exakt siffra än inom säg 50-100W.

Eller såhär; han kan aldrig få fram det med mer noggrannhet med den metoden, så egentligen borde Softis själv få svara på vad han förväntar sig.

Men det är klart som korvspad att det aldrig går att jämföra med en kubmätning, Audiograph etc.
                          Jag förstår iofs inte poängen i att mäta när det inte är med ett uns av noggrannhet. Men jag är med på hur du tänker.

Vi får verkligen hoppas att folk inte tar dylika mätningar på något större allvar, utan ser dem för vad de är, men eftersom många som läser här inne inte är elektronikutbildade så kan det ändå bli tokigt.

Comment

Jag kör 1 spole/2 kanaler så då får jag dubbla effekten bara då.

Jag har separat gain för fram/bak kanalerna, men dom är inställa med multimeter så dom borde ge samma effekt.

Det jag är ute efter att få reda på att om jag ger basen 500, 1000 eller kanske 1500 rms.
                            Vill helt enkelt veta hur mycket det ger på ett ungefär då jag kopplat det i 2 ohm bryggat och enligt specen är det inte stabilt i mindre än 4 ohm bryggat.

Comment

Har du Termlab så börja mäta effekten på låg volym och höj snäpp för snäpp tills du ej spelar högre,
                              då detta inträffar kan du vara så säker på att steget nu enbart lämnar oren effekt
                              155++db@25hz
                              http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Working...
                              X