Announcement

Collapse
No announcement yet.

Passivt högpassfilter?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Passivt högpassfilter?

Finns detta? Som man enkelt bara sätter på högtalarkabeln? Vill dela ca 80hz till mina kitsystem. Annars vad finns det för aktiva alternativ? Driver dom direkt på stereon i dagsläget....

Re: Passivt högpassfilter?

en konding i serie med högt kabeln, värdet har ja inte i huvet men gissar på runt 100úF , bipolär ska den va oxå,

Comment

100 uF på ett 4 Ohmselement blir högpass vid ca 400 Hz.

500 uF om du skall dela vid 80.
      /tycker Erik.

Comment

Inte skulle nån av er vilja länka exakt till vad jag ska ha? Finns så jävla mkt olika kondningar tydligen :/ Och blir ljudet sämre av detta? Högre/lägre last för stereon?

Comment

lasten blr lite lättare för stereon. Oftast tjänar man mer på att få bort den ovälkomna basen än vad man tappar i filtret. Vid så stora värden brukar jag föreslå att man tar vanliga bipolära elektrolyter och parallellkopplar en liten mkp-konding paralellt för transienterna. Finns hos t.ex Ljudia och Hifi Kit
          /tycker Erik.

Comment

Hittar inget alls med 500uF? Sen Tror jag inte riktigt ja hänger med heller, ett paintat kopplingsschema hade uppskattats

Comment

Originally posted by Roppin_ View Post
              Hittar inget alls med 500uF? Sen Tror jag inte riktigt ja hänger med heller, ett paintat kopplingsschema hade uppskattats
              När man parallellkopplar kondensatorer så blir kapacitansen SUMMAN av det du parallellkopplar.

Dvs, köper du två stycken 200uF samt en på 100uF, och tvinnar ihop ändarna så har du 500uF.

Då blir det enklare att hitta nåt va
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Köper du tex hos Ljudia så kan du välja 300 uf och 200 uf, sedan parallellkopplar du som jonash skrev. 5 st 100 uf parallellkopplade går ju också bra, men det blir dyrare.

Comment

Japp då löser det sej, exakt hur jag kopplar in dessa återkommer jag med.
                  Man man kanske skulle ha delat vid 60hz ist? Tror dock jag ändrat mej och sätter kitsystemet i en annan bil och koaxialer i den ja skriver om nu men man bör väl endå dela bort djupbasen?

Comment

Originally posted by Roppin_ View Post
                    Japp då löser det sej, exakt hur jag kopplar in dessa återkommer jag med.
                    Man man kanske skulle ha delat vid 60hz ist? Tror dock jag ändrat mej och sätter kitsystemet i en annan bil och koaxialer i den ja skriver om nu men man bör väl endå dela bort djupbasen?
                    Ja det skall du göra.
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

vid 60 eller 80 vad tycker du?

Comment

80, det är ganska trubbiga grejjer vi pratar om.
                        /tycker Erik.

Comment

Working...
                        X