Announcement

Collapse
No announcement yet.

låglast med passivt filter?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• låglast med passivt filter?

hur ser slutsteget lasten om man paralellkopplar, säg, 4st 4ohm midbasar stereo och 2st 4ohm subbar mono och delar passivt? första tanken är ju att middarna blir 1ohm stereo och subbarna blir 2 ohm mono, vilket steget ser som 1ohm stereo och 2ohm mono? men ett passivt filter med stora spolar (blir väl tvungen att ha tilltagen trådtjocklek när man går neråt i last) det borde ju rubba på impedansen ganska duktigt tycker ja? eller vilken impedans ser steget när man lastar ner och delar passivt? det aktuella steget är ett hcca 225 (kommer även pröva med några andra "cheatersteg" senare)

mvh
    Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

Re: låglast med passivt filter?

1. Det är bättre och billigare att göra detta aktivt.

2. Steget ser den last du ger den. Exakt impedans beror på om du har överlappande delningsfrekvenser eller inte.
    /tycker Erik.

Comment

bygger passivt bara för sakens skull vill pröva på att tri-ampa ett steg med låglast, som på det goda 90-talet

med överlappande frekvenser menar du? hade tänkt dela sub 40hz och middarna 50hz, finns en justerpunkt på 45hz på min auiocontrol EQL, så om man delar så blir ju delningspunkten 45hz och fråndragna frekvenser, visst? sedan om man skall dela 12 eller 18db vet jag inte riktigt ännu.... i sierran lät polkarna jag skall använda bäst med 40hz 18db men då delade jag middarna vid 40hz 24db.....

fasförkjutningen då? 6db 180grader, 12db 360grader, 18db 540grader eller det blir väl 180, osv osv?

mvh
      Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

Comment

Är det inte 6dB = 90 grader, 12dB = 180 grader, 18dB = 270 grader och 24dB = 360 grader? Jag brukar iaf köra 24dB på högpassfilter och 12dB på lågpass, tycker det brukar funka bäst.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Jag var ju med på 90-talet, så jag behöver inte prova igen. Men med isärdragna frekvenser som i ett ditt exempel blir lasten 1 ohm stereo.
          Använd 12 dB filter och fasvänd mellan sub och mid.
          /tycker Erik.

Comment

Working...
          X