Announcement

Collapse
No announcement yet.

Framsystem + bas på SPL 150.4 ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Framsystem + bas på SPL 150.4 ?

Undrar om det går att köra ett framsystem på de främre kanalerna samtidigt som man bryggar de bakre och kör en bas på dom? Som ett trekanalssteg alltså.
    Samt hur mkt effekt blir det då på "subkanalen"?

Och om någon kan räkna en ren "musiklåda" till 1 eller 2st Kicker Comp 10" ?
    Vill ha förslag på lådor till både ett och två element alltså.
    http://dbakuten.se/detail-item_id-10107
    Har 3st 3" portar liggandes så använder gärna just den storleken
    Last edited by Roppin_; May 1, 2013, 19:53.

Re: Framsystem + bas på SPL 150.4 ?

Vilken bil ska baslådan sitta i och vilken musik ska den spela mest?

Steget kan bryggkopplas och köras i trekanals läge, enligt specen ger det ut 360 WRMS i 4 Ohm på den bryggade kanalen och den får belastas med lägst 4 Ohm. Om du vill ha dubbla basar så får du i så fall seriekoppla dem och då får vardera bas 180 WRMS.

Comment

Räkna då på endast en bas, 180wrms per bas låter lite fjuttigt annars.
      Bilen är en volvo v40, den förra lådan hade jag avstämning på strax under 40hz ca och det funkade bra till min musiksmak så räkna på det. 38-40hz ungefär? Iofs var det en dyrare 15" så denna mindre bas kanske inte går så bra så lågt?

Comment

Bygg lådan 53 liter och sätt 2 st 3" portar, rören görs 24 cm långa och sedan trattar i båda ändar. Utifrån den portlängden kan du kapa av några cm i taget och lyssna dig fram tills du blir nöjd, beräknad avstämning är runt 35 Hz.

Vill du inte prova dig fram så kan du göra rören 15 cm långa redan från början så borde avstämningen hamna strax under 40 Hz.

Comment

Om jag vill ge en "techno" låda då? Bör jag ha högre avstämning? Och kortare rör?
          Mvh

Comment

Det får du nog testa dig fram med i så fall, jag har lite dålig koll på vilket frekvensområde som ger mest tryck vid olika musikstilar.

Comment

Tänk på att du kan endast köra 1 st bas bryggat på det steget då det inte tål 2ohm bryggat som det blir med 2 st basar.

Comment

Det finns 8ohms Kicker Comp basar då kan du köra 2st basar bryggkopplat på ett SPL Dynamics Ice 150.4 eller tar man 2st Kicker ES 10" 2x4ohm

MVH//Björn

www.dbakuten.se
                Last edited by dBAkuten; September 21, 2011, 19:03.

Comment

Byggt lådan nu, spelade mycket bättre än förväntat!
                  Bra räknat av Optima!

Har sen tidigare en låda till en cheva pickup som var tänkt att innehålla 2st likadana basar på 54l slutet, men nu efter att ha lyssnat på denna så tänkte jag istället köra med 1st bas och trycka i portar istället men frågan är vart jag ska sätta portarna?
                  På baffeln funkar inte då dom inte går in i lådan och lådan går alldeles mot ryggstödet så ha porten på utsidan funkar inte. Ska sägas är att det sitter helsoffa i bilen.

Alternativ 1:
                  På baffeln men vinkla röret 90grader innuti lådan.

Alternativ 2:
                  På ovansidan (märkt "upp" på ritningen), isånafall vart ska som sitta, så nära basen som möjligt eller långtifrån?

Alternativ 3: På någon av kortsidorna, på samma som basen eller andra sidan?

Samt har det någon betydelse om basen sitter bakom föraren eller passaseraren?

Comment

Någon av alla dess kunniga människor på detta forum måste väl veta vart man mest fördelaktigt sätter porten om baffeln inte går?

Comment

Baffeln är ju det optimala, men om det är öppet runt om så kan det även fungera bra att sätta porten på sidan eller uppepå.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Är det vilket som eller, ovansidan eller kortsidan? Bör portarna sitta så nära eller långt ifrån basen som möjligt?

Comment

För mest tryck så tror jag att du ska sätta porten på passagerarsidans kortsida, detta för att få viss hörnladdning och trycket får längre väg att gå.
                          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

förutsätter det att basen sitter på passagerar sidan också?

Comment

Helst ska den väl göra det ja. Om du har möjlighet så kan du ju testa och se vad som funkar bäst i din bil, min teori kan vara helt fel! Rent spontant så skulle jag dock sätta basen bakom förarstolen och porten så som jag skrev tidigare.
                              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Working...
                              X