Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wicked One - Bandpass ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wicked One - Bandpass ?

Är det någon som har byggt en "Wicked one" bandpasslåda?
    Designen är intressant men det känns som att den beskrivs som en mirakellåda som man kan stoppa in vad som i och det kommer funkar kanon, detta gör mig MYCKET tveksam

För er som undrar hur dem ser ut:

http://www.decware.com/whorn.htm

Re: Wicked One - Bandpass ?

Byggt måååånga.. provat med en massa olika element och kan säga att det har inte spelat något större roll vad man slängt i..

Byggde en med två lanzar PC10 en gång.. drev med ett pioneersteg på 300w, och dra åt heeeeelvete vad det lirade.

Dock har jag hört och framför allt läst mig till på forumet på decware att basar som passar bäst i slutna lådor är att föredra men att det mesta fungerat bra ändå.
    Builder of the Metallica Tribute Car

Comment

Ser ju mycket intressant ut, hur få fram ritningar och vinklar m.m? kul att bygga en liten smidig låda med 2 st 6,5".

MVH Simon Jonsson

Comment

Tyvärr får jag inte fram de två första bilderna, men i övrigt håller jag med föregående talare Går denna låda att bygga till större basar typ 12/15 " eller blir lådan fruktansvärt stor då?
        Mvh
        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

Comment

coolt de där skulle va kul å se hur de låter
          saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Finns ritningar i länken om jag inte minns fel.

Comment

Jag har simulerat på liknande konstruktioner (även simulerat o byggt tappade horn), men de har alltid fallit på konutslaget. Då har jag iofs 2kw att tillgå, men en 10" kan lätt gå utanför xmax med ett par hundra watt i en sån konstruktion. Oftast har det varit så att en basreflex har spelat snyggare kurva och mer dB i en mindre låda ifall effekt finns att tillgå.
              Med begränsad effekt (säg ett par hundra watt) och ett element med ok xmax tycker jag att en sådan låda kan vara ett alternativ.
              Det skulle även kunna vara ett alternativ till bandpass i sedaner som har svårt att få in ljudet i kupen.
              Känns lite som Dr Backes bandpass med 8" för 15 år sen. Den funkade och spelade som sjutton, men är kanske inte lika imponerande idag.

Comment

Originally posted by Snoddas View Post
                Ser ju mycket intressant ut, hur få fram ritningar och vinklar m.m? kul att bygga en liten smidig låda med 2 st 6,5".

MVH Simon Jonsson
                Du kan börja här
                http://s407.photobucket.com/albums/p...RPLACEMENT.jpg

Comment

Roliga lådor att bygga, fungerar ungefär som ett extraktorgrenrör till bil.
                  Men är lite svåra att få till om man inte vill ha en jävligt peakad låda.
                  sigpicMS-SOUND
                  Micke7406

Comment

Working...
                  X