Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygge JettaII Tips?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Ljudbygge JettaII Tips?

Jag hade dubbla dd kit i dörrarna och dd front sub i min golf och det lät riktigt trevligt har allt kvar tillsalu kitt dörrsidor bas och låda

Comment

Originally posted by Hedde View Post
      Inte bas bakåt och port uppåt. Då blir det ordentligt fasfel. Antingen bas och port bakåt, bas och port uppåt, bas framåt och port uppåt eller bas och port framåt är det som gäller.

Mvh Mattias Hedin
      Jag tänkte på det med porten, om det står att man ska använda 140mm lång port antar jag att det är in i lådan, spelar det någon roll hur lång porten är på utsidan av lådan?

Originally posted by partyvan View Post
      Jag hade dubbla dd kit i dörrarna och dd front sub i min golf och det lät riktigt trevligt har allt kvar tillsalu kitt dörrsidor bas och låda
      Jag antar att priset på de kitsystemen är långt över min budget. ;P
      \m/

Comment

Originally posted by LuffarN View Post

Någon som vet något om PowerBass Kitsystem??
        Lite klen botten/ Men kan spela högt.
        Ganska tråkig enligt mig. (3-x systemet jag provade)
        sigpicMS-SOUND
        Micke7406

Comment

Originally posted by Mikka View Post
          Lite klen botten/ Men kan spela högt.
          Ganska tråkig enligt mig. (3-x systemet jag provade)
          jo, det är ju lite "man får vad man betalar för".
          och min budget kommer att vara väldigt låg så det får bli något billigt till en början så kan man ju byta upp sig eftersom.
          \m/

Comment

Jag såg att det var ganska mycket plats för en frontsub under instrumentbrädan framför växelspaken, vad tror ni om den placeringen?
            Last edited by LuffarN; September 16, 2011, 17:21.
            \m/

Comment

Jag såg att det var ganska mycket plats för en frontsub under instrumentbrädan framför växelspaken, vad tror ni om den placeringen?
              Skall du ha den riktad rakt ner från brädan eller bakåt i kupén?
              Det kräver en aning olika jobb och inställning....
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                Skall du ha den riktad rakt ner från brädan eller bakåt i kupén?
                Det kräver en aning olika jobb och inställning....
                tänkte ha den i ungefär samma vinkel som plasten på bilden, lite vinklad neråt alltså. kanske försöka göra volymen lite större bakom på något sätt.
                \m/

Comment

Originally posted by Stickan View Post
                  @Hedde

Om man har en rund låda då? (Tänker på nästa projekt)
                  Så länge allt är i samma utrymme (läs: inte sedankaross) är det lugnt.
                  DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

Jag tänkte på det med porten, om det står att man ska använda 140mm lång port antar jag att det är in i lådan, spelar det någon roll hur lång porten är på utsidan av lådan?
                    Längen på porten är densamma oavsett om den är i eller utanför lådans volym. Det som skiljer om den mestadels är utanför är att man får mer volym i lådan och lägre avstämning för den givna längden, men detta är försumbart på en så pass kort port som du hänvisar till.

Mvh Mattias Hedin
                    Last edited by Hedde; September 16, 2011, 19:11.
                    DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

Originally posted by Stickan View Post
                      Om man har en rund låda då?
                      Då böjer man helt enkelt elementet så att det följer lådformen och vips så har man ett rundstrålande bashorn.

jag tänkte ha en 15" i bagaget
                      Då gäller det ju att framsystemet orkar ta över ifall det ska bli någorlunda balanserat ljud. Du skrev att det skulle funka till blandad musik tänkte jag.
                      Last edited by Optima; September 16, 2011, 19:49.

Comment

tänkte ha den i ungefär samma vinkel som plasten på bilden, lite vinklad neråt alltså. kanske försöka göra volymen lite större bakom på något sätt.
                        Enda nackdelen jag ser med detta är att du inte får samma hörnladdning som om den hade spelat neråt.
                        O andra sidan så blir den övre basen tydligare (enligt info jag fått från källor jag litar på) så basen kan hjälpa upp middar bättre.
                        Dock har jag själv inte labbat tillräckligt med det för att kunna ge ett helt eget uttalande kring just DEN biten.

Comment

Enda nackdelen jag ser med detta är att du inte får samma hörnladdning som om den hade spelat neråt.
                          O andra sidan så blir den övre basen tydligare (enligt info jag fått från källor jag litar på) så basen kan hjälpa upp middar bättre.
                          Dock har jag själv inte labbat tillräckligt med det för att kunna ge ett helt eget uttalande kring just DEN biten.
                          Det skulle alltså vara bättre om den spelade mer neråt?

Originally posted by Hedde View Post
                          Längen på porten är densamma oavsett om den är i eller utanför lådans volym. Det som skiljer om den mestadels är utanför är att man får mer volym i lådan och lägre avstämning för den givna längden, men detta är försumbart på en så pass kort port som du hänvisar till.

Mvh Mattias Hedin
                          Okej, tack för pedagogiska svar då jag inte är fullt insatt!

Originally posted by Optima View Post
                          Då gäller det ju att framsystemet orkar ta över ifall det ska bli någorlunda balanserat ljud. Du skrev att det skulle funka till blandad musik tänkte jag.
                          Framsystemet kommer förmodligen att vara koaxialer i orginalfästningen drivna av stereon, 5,25" eller 6,5" i dörrar och diskanter på brädan.
                          det därför jag tänkt att ha en frontsub också då jag inte gillar när all "bas" kommer bakifrån och tänkte balansera upp det lite. vad tror ni om det?
                          \m/

Comment

Att få bakre och främre bas att lira ihop på ett bra sätt är mycket knepigt enligt vad jag har förstått, har dock inte testat en sån konfiguration själv.

Comment

Det skulle alltså vara bättre om den spelade mer neråt?
                              Det beror på vad du vill uppnå.
                              Spelandes mot en annan yta = mer basförstärkning VÄLDIGT enkelt sagt.
                              Nackdelen är att övre basen blir lidande (återigen, vad jag fått till mig i diskussioner med folk jag litar på) och man får inte lika mkt hjälp med nedre mid på mellanregistren...

Framsystemet kommer förmodligen att vara koaxialer i orginalfästningen drivna av stereon, 5,25" eller 6,5" i dörrar och diskanter på brädan.
                              det därför jag tänkt att ha en frontsub också då jag inte gillar när all "bas" kommer bakifrån och tänkte balansera upp det lite. vad tror ni om det?
                              Med detta i åtanke...prova vinkeln du tänkte först.
                              Allt handlar i slutänden om vad DU gillar så du får väl göra som vi andra....prova dig fram

Däremot skulle jag haft steg till alla högtalare mkt för att en enhet inte orkar med speciellt mkt.

Har man plats så ÄLSKAR iaf jag frontsub.
                              Själv kan jag inte bygga det i min bil då jag av någon skum anledning vill ha kvar fläktpaketet

Comment

Har man plats så ÄLSKAR iaf jag frontsub.
                                Själv kan jag inte bygga det i min bil då jag av någon skum anledning vill ha kvar fläktpaketet
                                Jag har själv aldrig hört hur det låter med frontsub, det är därför jag är så sugen på att testa!
                                Och fläktpaketet kan vara bra att ha sålänge man inte har en 9000 för då får man bara byta!
                                \m/

Comment

Working...
                                X