Announcement

Collapse
No announcement yet.

DD z serien

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DD z serien

halloj!
    jag undrar om någon här vet vad DD 99Z18 samt DD z4 18" har för x-max ??
    Finns det någon dist mätning på dem???
    Last edited by cerwinsky; September 15, 2011, 11:11.

Re: DD z serien

Originally posted by cerwinsky View Post
    halloj!
    Finns det någon dist mätning på dem??? Håller på o jämför Z serien med TC-Sound LMS ULTRA 5400. det är iofs en orättvis jämförelse iom att Z serien är brutalt mycket dyrare. Någon som vet priset på en Z4 18" dem lär inte vara gratis...!!! me tanke på att en 99Z18 kostar 32 000+ kr.. Antar att magnetsystemet lär vara det som kostar eller...??? Magneten på en LMS är på 520+ OZ dvs ca 35 kg...!!
    Nu är du på väg mot en "äpple och päron" jämförelse.

Bara så du är medveten om det.
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

sådär ja. Nu står det bara vad Z serien har för X-max, samt om de finns distmätning på dem. Alltså ingen som helst jämförelse med något annat..Hoppas de funkar iaf? Är trist att man inte är expert på stereoutrustning, men iofs om jag vore det så va hade jag då att göra på ett forum. Förutom att hjälpa folk som är normalt kunniga då.

Comment

Originally posted by jonash View Post
        Nu är du på väg mot en "äpple och päron" jämförelse.

Bara så du är medveten om det.
        Vad är då den stora skillnaden?
        Mina första intryck är; TC LMS ultra verkar vara djupbas med några sorts hifi-ambitioner. DD Z mest SPL, men det brukar inte finnas teknisk info om DD's grejer. Jag tror vi kan hantera ett resonamang på hög teknisk nivå.

Comment

Hm vadå "tror vi kan hantera ett resonemang på hög teknisk nivå" Ja jag är väl den enda här på forumet som är "normalt" kunnig på stereo prylar men mitt intresse är iaf enormt. iofs så ska man inte haka upp sig på en persons åsikt. Men vad vet jag som jämför äpplen och päron..... iofs LMS serien är en "extrem bas" och Z serien är en "extrem bas".men aja mod kan radera den här tråden..

Comment

Kan säga efter ha använt en Z18 relativt mycket att det är än idag den mest musikaliska basen jag haft.
            MEN jag vet inte riktigt om jag köpt en för 45 lakan för dess musikalitet.. jo i och för sig om jag varit ekonomiskt oberoende.
            Builder of the Metallica Tribute Car

Comment

Originally posted by cerwinsky View Post
              halloj!
              Finns det någon dist mätning på dem???
              DD Z18 har ca X-max 15mm men den basen har lite speciell uppbyggnad så det går inte rakt av gämföra med andra basar. Den slår lätt ca 8cm.

MVH//Björn

www.dbakuten.se

Comment

xmax har iofs inte så mycket att göra med hur långt den kan slå. Snarare hur linjär den är när den gör det. Är det så att DD'n är så övermotoriserad att den har mycket BL kvar när den egentligen är långt utanför xmax?

Comment

Originally posted by dBAkuten View Post
                  DD Z18 har ca X-max 15mm men den basen har lite speciell uppbyggnad så det går inte rakt av gämföra med andra basar. Den slår lätt ca 8cm.

MVH//Björn

www.dbakuten.se
                  pier to pier eller 40mm oneway och troligen så har basen nåt sitt mekaniska xmax vid 30mm one way.
                  men har du en som är trasig så sprättar jag gärna den och mäter x-max.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                    xmax har iofs inte så mycket att göra med hur långt den kan slå. Snarare hur linjär den är när den gör det. Är det så att DD'n är så övermotoriserad att den har mycket BL kvar när den egentligen är långt utanför xmax?
                    Du vet att bl sjunker med frekvensen så bl hänger helt på vid vilken frekven s´den är test körd vid.
                    En bra kvalitets bas har samma bl vid 20hz som vid 100 hz det finns mätningar som visar på detta.
                    men skall man ha en bas som låter som en kåt tjur så spelar det ingen roll.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                      Vad är då den stora skillnaden?
                      Mina första intryck är; TC LMS ultra verkar vara djupbas med några sorts hifi-ambitioner. DD Z mest SPL, men det brukar inte finnas teknisk info om DD's grejer. Jag tror vi kan hantera ett resonamang på hög teknisk nivå.
                      Just det du beskrev.

Åtminstone om den info jag har om DDs basar stämmer.

Dvs, det är helt annan Mms och det som följer med det, på en TC Sounds bas.
                      Last edited by jonash; September 15, 2011, 20:22.
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Vad ligger TC-Sound LMS ULTRA 5400 i för pris?

har inget belägg för mitt påstående: utan bara undrar men kör ändå.

Båda basarna går nog spela högt med
                        Samt att vadå spela mer djupbas
                        Kan nog får en Z bas att spela djup den oxå med en annan avstämning på portarna

de som köper en exvis en Z bas för 45 K i pengar -(Sponsor, rabatt mm)
                        Har för avsikt att spela Db drag med perverst mycket effekt ca 20-30 K ev mer då krävs ordentliga basar som sväljer mycket effekt Vid Peak
                        Då vet jag inte hur Parametrarna spelar in.
                        Förutom att uträknad lådvolym via prg flyger all världens värd med mycket effekt. med med normal effekt ca 1500-2000 watt är det en annan sak

Nån som är insatt får gärna förklara

Kanske inte nått inlägg i TS fråga men ändå

Comment

tycker Z basen Tokken hade i bubblan gick med bra djupt utan att tvinga den med så jävla mycket effekt

Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

VEM FAAAN VAR WIECHERT?

Comment

Thiele/Small är som tidigare nämts småsignalsparametrar. De mäts vid någon watt -inte kilowatt. Men vill man göra en musikalisk låda oavsett vilken herrejössesbas man har så är de fortfarande användbara om magnetgeometrin ger en någorlunda vettig BL/X-kurva.

Är man endast ute efter maximalt ljudtryck så finns det andra sätt att bygga sin låda optimalt. Eftersom de största förstärkarna vid den tiden Thiele & Small var igång låg på ca 70 W RMS så var det inte riktigt med i beräkningsmodellen...
                            /tycker Erik.

Comment

Working...
                            X