Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dämpull i sluten låda?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dämpull i sluten låda?

Jag har byggt en sluten låda till mina två alpine type r 12or och undrar om man ska fylla lådan med dämpull eller inte? Lådan blir ca30L för varje inkl. bas.
    Lådan är byggt i 19mm MDF.

Läste på DLS hemsida att man skulle fylla en sluten låda till 75%

Vad blir skillnaden mellan att använda eller inte använda det?

Jag vill ha rapp och korrekt bas, hatar bumlig och oföljsam bas. Lyssnar på det mesta inom musik, men mest rock.

Re: Dämpull i sluten låda?

Originally posted by Purplebenz View Post
    Jag har byggt en sluten låda till mina två alpine type r 12or och undrar om man ska fylla lådan med dämpull eller inte? Lådan blir ca30L för varje inkl. bas.
    Lådan är byggt i 19mm MDF.

Läste på DLS hemsida att man skulle fylla en sluten låda till 75%

Vad blir skillnaden mellan att använda eller inte använda det?

Jag vill ha rapp och korrekt bas, hatar bumlig och oföljsam bas. Lyssnar på det mesta inom musik, men mest rock.
    Det är beroende på vilket Q värde lådan har ett bra Q värde bör ligga runt 0.5-0.7 och går man högre så har man bumelbasen som i ett nötskal.
    men lägger man den på 0.5 så har man en bas med bra respons.
    När man använder dämp material i en låda så lurar man elementet att tro att den sitter i en större låda men det gäller att man väljer rätt dämp material för att uppnå den virtuella lådans storlek.

Comment

Redan 30L är i största laget för dom basarna, så dämpull i lådorna ska inte behövas.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Med lådan jag byggt hamnar Q-värdet på 0.66-0.67.

Jag får väl testa med och utan men 75% av lådan lät ju ut i grövsta laget. Har läst tidigare att man kan sätta på lådans alla innerväggar förutom sidan basen är monterad på.

Edit: ChriZtoffer, Alpine själv rekommenderar 24L men jag gjorde den lite större för att kunna testa lite själv vad som passar mig och min bil bäst. Kommer testa eftersom med att lägga in klossar i lådan för att minska volymen. I slutändan kanske man är nere på 24L
        Last edited by Purplebenz; September 11, 2011, 22:45.

Comment

Originally posted by Purplebenz View Post
          Med lådan jag byggt hamnar Q-värdet på 0.66-0.67.

Jag får väl testa med och utan men 75% av lådan lät ju ut i grövsta laget. Har läst tidigare att man kan sätta på lådans alla innerväggar förutom sidan basen är monterad på.
          75% är ganska normalt när det gäller slutna kaviteter
          sen när man fyller en sluten låda så börjar man i bakstycket och går framåt och man får inte packa dämp matrialet men man skall minst lämna ca 10 cm bakom magneten.

Comment

hmm jag har 12tum alpine type x i sluten låda på 25l men jag har lagt i dämp ull som är ca 2 cm tj pga att det låter som basen bottnar fast det gör den inte men ljudet är liknande och det för svan med lite dämp ull men kolla på alpine hem sida eller katalog så får du reda på vilka liter du skall ha på lådan

Comment

Mjo, runt 75% har jag också hört är rätt standard. Att bara fjutta i lite grann tycker iaf inte jag gör någon hörbar skillnad.
              Men då är man ju halvdöv också
              Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Softis View Post
                Mjo, runt 75% har jag också hört är rätt standard. Att bara fjutta i lite grann tycker iaf inte jag gör någon hörbar skillnad.
                Men då är man ju halvdöv också
                Det kan man gå upp lite till när det gäller sluten kavitet

Comment

Den basen jag har nu skall inte ha någon dämpull.

Det verkar vara lite olika rekommendationer till olika element men till mitt fall försämras ljudkvalitén av dämpull.

Om Alpine r 12or fungerar bäst med eller utan dämpull vet jag inte
                  /Conny
                  Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
                  SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

Comment

Om det försämras eller inte är ju upp till var och en. Jag kanske tycker det låter sämre med dämpull, andra tycker det låter bättre.
                    Bara testa och se vad du tycker låter bäst.

Comment

Originally posted by MR X View Post
                      Det kan man gå upp lite till när det gäller sluten kavitet
                      Det var slutet jag menade.
                      Skulle aldrig falla mig in att lägga i dämpull i en portad

Comment

Working...
                      X