Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med slutsteg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Problem med slutsteg

Hej!
    Jag köpte för ett tag sedan ett trasigt Mtx 1000xd-steg av en kompis, som precis kom tillbaka från lagning. Jag har aldrig lyssnat på det när det är helt, förutom när jag skulle prova det igår. Saken är den att när jag hade kopplat in min Hertz Hx 300D så först sprakar/viner det i basen, då är volymen väldigt låg (0-10 ungefär av 50), när jag provar att vrida upp en bit försvinner ljudet och basen låter som den ska. Vrider jag upp ytterligare lite ungefär till 30 då blir det tyst i steget och basen försvinner. Vrider jag ner och startar om stereon fungerar det igen tills jag vrider upp. Det låter inte illa ur framsystemet, jag har provar med olika impedanser på basen. Någon som har en aning om vad jag kan göra? Sitter nymonterade 50 mm2 strömkablar och basen fungerade med mitt förra steg. Jordat ca 1 meter från steget, nere i bakre hjulhus, dock har jag inte skrapat plåtrent än pga jag inte har kunnat låna verktyg än.
    Tack på förhand!
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

Re: Problem med slutsteg

Originally posted by Lillalilja View Post
    Hej!
    Jag köpte för ett tag sedan ett trasigt Mtx 1000xd-steg av en kompis, som precis kom tillbaka från lagning. Jag har aldrig lyssnat på det när det är helt, förutom när jag skulle prova det igår. Saken är den att när jag hade kopplat in min Hertz Hx 300D så först sprakar/viner det i basen, då är volymen väldigt låg (0-10 ungefär av 50), när jag provar att vrida upp en bit försvinner ljudet och basen låter som den ska. Vrider jag upp ytterligare lite ungefär till 30 då blir det tyst i steget och basen försvinner. Vrider jag ner och startar om stereon fungerar det igen tills jag vrider upp. Det låter inte illa ur framsystemet, jag har provar med olika impedanser på basen. Någon som har en aning om vad jag kan göra? Sitter nymonterade 50 mm2 strömkablar och basen fungerade med mitt förra steg. Jordat ca 1 meter från steget, nere i bakre hjulhus, dock har jag inte skrapat plåtrent än pga jag inte har kunnat låna verktyg än.
    Tack på förhand!
    Fixa din jord innan du startat allt nästa gång.
    Antingen löser det ditt problem eller så kan du börja felsöka sen men att köra utan riktigt jord är som gjort för att bränna prylar, både stereo,steg och högtalare.

Comment

Jag får göra det då!
      Samtidigt som jag drog strömkabeln så lade jag även till 21mm2 kabel till jorden från batteriet/generatorn, detta är inte heller plåtrent men bör jag ordna det på en gång? Tänkte mest eftersom det är ju så original så det borde väl inte bli sämre?

Comment

Originally posted by Lillalilja View Post
        Jag får göra det då!
        Samtidigt som jag drog strömkabeln så lade jag även till 21mm2 kabel till jorden från batteriet/generatorn, detta är inte heller plåtrent men bör jag ordna det på en gång? Tänkte mest eftersom det är ju så original så det borde väl inte bli sämre?
        Förstår inte vad för några superverktyg du behöver för att få det plåtrent?
        jag kör med sandpapper eller slipborste bara och tar bort lacken med?
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
          Förstår inte vad för några superverktyg du behöver för att få det plåtrent?
          jag kör med sandpapper eller slipborste bara och tar bort lacken med?
          Verktyg var fel uttryck, men bor man ute i skogen och inte har nåt sandpapper är det lite svårt, dock så hittade nåt gammalt slitet ark så nu är det plåtrent. Dock är det fortfarande samma fel, har även kommit fram till att det låter illa ur basen även när man drar ut lågnivåkablarna, vilket enligt mig tyder på att det är något fel på slutsteget, eller har jag fel?

Comment

men varför spela innan man har det klart med stöm?? Nu kan du ha förstört steget igen.

Comment

Originally posted by jimmy s View Post
              men varför spela innan man har det klart med stöm?? Nu kan du ha förstört steget igen.
              Visste inte att det var så viktigt, trodde att det fungerade utan att skrapa rent men att det var mer optimalt att göra det ungefär... Men blir det viktigare med bra jordpunkt ju större steg man har? För det gamla steget jag hade fungerade ju bra utan att slipa plåten, men det gav ju inte lika mycket effekt heller. Och kan steget gå sönder direkt när man startar det med dålig jord, alltså utan att vrida upp volymen? Tänkte mest eftersom det lät illa på en gång
              Last edited by Lillalilja; September 11, 2011, 09:26.

Comment

Sökte runt lite och hittade den här länken http://www.fixya.com/support/t188380...from_amplifier
                tror ni en sån där ground loop isolator skulle hjälpa eller är det steget som är fadäs? Jag har tittat över och slipat alla anslutningar nu, så har svårt att tro att det är något fel där eftersom det fungerade med mitt förra steg. Ljudet är kvar när man drar ut lågnivåkablarna om det är till någon hjälp.
                Tack på förhand

Comment

Working...
                X