Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga bas i handskfack...är det bra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygga bas i handskfack...är det bra?

    Satt och planerade in lite för mitt bygge i resevhjulsbaljan på min passat variant, tänkte sänka ner en genesis 12" bas där men nu vet jag inte vad jag ska göra, vi blir hundägare i morrn och det känns inte okej mot hunden o ha en 12" bas under sig....
    Visst,det kommer nog inte spelas när den är med ändå, men det går inte sätta på radion ens om jag inte kan stänga av den på nåt vis=problem.

    Tanken gick till att bygga en sub i handskfacket,det verkar vara populärt nu men är det väldigt svårt?
    Sen är det alltid det där med volym,hur många liter man kan få ut,antar att det är svårt med det pga utrymmesbrist.

    Bas: Vad ska/kan man köra med för bas, är det tex en 8" som är bästa alternativet eller går det med större?

    Volym: Tappar man mycket i frekvens om man tex får ut 22liter men min bas vill ha 30liter?

    Ljudmässigt: Hur är det med en frontsub? Låter det bra? Har aldrig lyssnat på nån.

    Mycket frågor o funderingar här men jag vet att det finns säkert många här på forumet som kan ge mig information..

    MVH/Roger

  • #2
    Re: Bygga bas i handskfack...är det bra?

    Jag har testat lite baslådebyggen fram i bilen och det kan funka jättebra. Jag kan inte på något sätt säga "hur du ska göra" men en erfarenhet jag har är att man inte ska kompromissa med lådvolymen för mycket. Välj högtalare efter den volym du har istället för att anpassa och gör en dålig kompromiss med en högtalare du "råkade ha på hyllan". Med det menar jag att det oftast är väldigt svårt att få till en bra låda för stora konstorlekar fram i ett handskfack. Satsa istället på en kompetent 6.5" eller 8" med rätt specar för ändamålet. Bättre att bygga en låda på 6 liter och att en 6.5" "trivs" i den volymen än att pressa ner nått som inte alls kommer prestera bra.

    Ljudmässigt tycker jag det kan låta väldigt bra men man ska väl tänka på att riktningen av elementet och ev port är ganska viktigt. I de bilar jag tyckt det låtit bra har elementet varit nedåt riktat eller faktiskt framåtriktat och på så sätt har nån typ av cornerloading uppnåtts med bra verkningsgrad som resultat. Där kan man kanske göra en enkel trälåda och testa riktningar med först, innan det riktiga bygget sjösätts.

    Om det är svårt att bygga beror ju på SÅ MYCKET. Hur mycket plats finns, hur duktig och uthållig är du som byggare. Vilken materialkännedom har du, osv. Många om och men. Dock tror jag det är enklast att på något vis använda sig av polyesterplast, glasfibermatta och fri fantasi. Då är det lättare att utnyttja det begränsade utrymme som bjuds fram i en bil. Inget är omöjligt, planera noga och ta råd av folk som kan lite mer så kommer du lyckas.

    Hoppas det var till någon hjälp.
    Lycka till!
    /mt4base

    Comment


    • #3
      Re: Bygga bas i handskfack...är det bra?

      jag hade som så slog bara av subbutgången när hunden och/eller barn åkte med
      saab 9000 pioneer-

      www.garaget.org/micke999

      Comment


      • #4
        Re: Bygga bas i handskfack...är det bra?

        8-10" i instrumentbrädelåda fungerar ypperligt.
        12" med om man får till volymen...

        Men som micke999 säger så är det en lösning.
        En annan lösning är en separate remote till bassteget kopplad via en kontakt du kan slå av o på själv. Remoten från enheten går givetvis in i kontakten
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #5
          Re: Bygga bas i handskfack...är det bra?

          Du får göra som mig, byta till en Genesistia så är problemet löst! Min låda är på 22,5 liter och det gillade inte tolvan. Bilder finns i projekttråden i min signatur. Och till din egentliga fråga; JA!
          Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

          Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

          Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

          Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

          Comment


          • #6
            Re: Bygga bas i handskfack...är det bra?

            vet inte hur instrumentbrädan ser ut i en passat men det kan nog vara stor risk för skrammel och gnek om man sätter basen i handskfacket, jag har själv aldrig provat men har haft funderingar på midbasar i handskfacket själv. om du gör detta så är jag väldigt nyfiken på resultatet!
            \m/

            Comment

            Working...
            X