Announcement

Collapse
No announcement yet.

koppling av 4 basar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• koppling av 4 basar

hej jag har lite funderingar jag har 4 st basar dom är på 4 ohm
    så tänkte jag .

parallell på 2 och få ut dom i 2 ohm och köra det i hö/vänster 2 kanalssteg

eller går det att få alla fyra i 2 ohm och köra det i mono/bryggat så man parallell 2 par och serie kopplar paren sen ?

Re: koppling av 4 basar

Serie/parallellkoppling ger 4 Ohm totalt, parallellkoppling av alla ger 1 Ohm totalt.

Det är bättre att koppla alla basar till 4 Ohm och brygga steget än att driva två basar per kanal, så har jag förstått det hela.

Comment

okej så då ska jag serie koppla alla basar så blir det 4 ohm och koppla det bryggat på steget

sen kommer nästa fråga jag har 4 st högtalare på höger och 4 på vänster och dom är då på 4 ohm dom har jag då kopplat 2 och 2 till 2 ohm och kopplat dom till ett 4 kanals steg är det rätt tänkt ????

Comment

Originally posted by billan View Post
        okej så då ska jag serie koppla alla basar så blir det 4 ohm och koppla det bryggat på steget
        Nej, du måste först parallellkoppla två högtalare för att sedan seriekoppla dem.
        Så här:

Comment

jag kan inte se bilden :=)

Comment

Serie/parallellkoppla. Ja, i det fallet är det kopplingssättet bästa alternativet enligt mig.

sen kommer nästa fråga jag har 4 st högtalare på höger och 4 på vänster och dom är då på 4 ohm dom har jag då kopplat 2 och 2 till 2 ohm och kopplat dom till ett 4 kanals steg är det rätt tänkt ????
            Är alla högtalare likadana?

Kopplingssättet är rätt, men om du kopplar ihop två olika högtalare med varandra så blir det nog inte så bra.

Comment

ja alla högtalare är samma dom 8 är samma och dom 4 är en sort två olika steg till vardera

så om jag hänger med så är dom 8 rätt kopplade och ... dom 4 ska var serie koppla 2 och sen parallell koppla paren

Comment

Ja, det stämmer.

Comment

vad blir det för skillnad om man vänder på det ??? parallell 2 pch serie par

Comment

Samma lika, slutlasten blir iaf densamma på steget.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

okej tack ska man följa typ reglen var 1000w ett batteri kör nu på ett optima blabl :P
                      och en 2farad konding fram system på ca 1000w men steg på 500w .. bas på 2000w steg 900w och mid basar på 1600w steg på 800w

är ju stegen på 2200 w

jag har tänkt flöja både högtalare och steg så dom följer samma w rms typ 500wrmsbas/500wrms steg är det bra och tänka på??

Comment

När man nämner rekommendationen om 1 st batteri per 1000 W så är det RMS-effekten man menar. Skriv antingen vilken RMS-effekt båda stegen har eller så skriver du vad stegen heter, då kan folk ge bättre råd.

Att använda ett steg med samma eller lite högre RMS-effekt som basen är en fördel om man vill kunna driva ut basen ordentligt, på så sätt kan steget jobba med bra signalkvalitet fastän den driver på basen rejält och blir alltså inte överbelastad lika lätt.

Det är inget absolut krav att ha så mycket effekt per bas, men det kan göra att man undviker dåligt ljud och risk för bränd talspole pga felinställt steg.

Comment

okeej tacka ska jag börja Bygga

så då är det RMS-effekten på steg jag ska utgå ifrån när det gäller batteri

Comment

okeej tacka ska jag börja Bygga

så då är det RMS-effekten på steg jag ska utgå ifrån när det gäller batteri
                            Nja, det beror ju på om tillverkaren talar sanning. Finns steg specade till totalt 1200 watt med 30 amp säkring och ett pris på 1400 kr. Skulle inte tro det stämmer.
                            Last edited by Vincent Qvarfordt; September 27, 2011, 10:23. Reason: Stavfel

Comment

Working...
                            X