Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av framsystem.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med val av framsystem.

Hejsan!
    Jag sitter och kollar runt lite på vilket framsystem jag ska välja till våran kommande bil(inte spikat vad det blir). Jag hade tänkt mig ett 6,5" kit.
    Jag tänkte köpa 2par och ha 6,5" i framdörrarna och diskanterna i a-stolpen.

Framsystemet tänkte jag driva med ett Hertz Energy-Power EP2X som lämnar 2x350 w RMS vid 2 ohm, kiten ska parallellkopplas (före delningsfiltren) till 2 ohm.

Än så länge står valet mellan : B2 Audio ES6.1 1499kr
    Focal Access1 165 A1 1665kr
    Digital Designs c6,5 1690kr
    DLS Reference R6A 1995kr (lite för dyrt)

Vilka av dessa system skulle du välja?
    Jag vill kunna spela högt med kraftig mid bas men det ska ändå låta rent utan tendens till att låta skrikigt. Framsystemet ska även klara av att hänga på basen.Jag kommer att plasta egna dörrsidor och förstärka dörrarna så mycket jag bara kan,för att ge framsystemet bra förutsättningar. Det finns kanske något annat kit som kan vara värt att kolla upp?

Jag har inte bestämt mig för vilken bas jag ska satsa på men DD 9500 serien eller Orion HCCA serien är på min önskelista(köpes beg)
    Som steg till basen blir det antagligen ett Stetsom.

Jag har även en fråga som inte har nåt me ovanstående att göra men som skulle vara kul att få svar på..
    Om man har en dubbelspolig bas och kopplar ett steg i fas på ena spolen,samt kopplar ett steg fasvänt på den andra spolen, vad skulle hända då?? Stegen o spolarna skulle ju typ motarbeta varandra, hur skulle det låta?
    Och NEJ jag tänker inte prova, behövs ingen Einstein för att fatta att man inte ska koppla så... jag är bara nyfiken att veta vad som skulle hända..

Re: Hjälp med val av framsystem.

Problemet är att om du placerar mellanregister och diskant för långt från varandra så blir inte ljudet bra. Då behöver du kalibrera in systemet om du har möjlighet till det eller acceptera ett sämre ljud. Alternativt köpa en bil där mellanregister och diskant sitter i panelen, då kan du göra som jag och köra 3 vägs fram. Bas i dörrarna, mellan och diskant i panelen. Jag skulle heller offra effekt och köra 4 ohm fram då det låter bättre än 2 ohm.

Comment

Men hur ska han kunna köra i 4Ohm istället för 2Ohm? Isåfall blir det bara ett kit, annars så blir det seriekoppling och då 8Ohm, men det funkar inge vidare med delningsfilter.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

han kan ju köpa mina kit och seriekoppla..då blir det 4ohm
        Audi A4 B5 -98
        Pioneer P90 + DEQP90
        Sinfoni amplitude 50.4x
        Sinfoni shadow 100.2
        Sinfoni S165W x4
        Sinfoni S100M
        Sinfoni S25T

Vw up -12
        På gång..
        New car, hi end old school..

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Men hur ska han kunna köra i 4Ohm istället för 2Ohm? Isåfall blir det bara ett kit, annars så blir det seriekoppling och då 8Ohm, men det funkar inge vidare med delningsfilter.
          Jag skulle överväga att byta steg eller nöja mig med ett kit

Comment

det som händer när du fasvänder ena spolen mot den andra på en dubbelspolig högtalare är att spolarna motarbetar varandra, dom drar åt olika håll och högtalaren kommer inte vilja röra sej, du får knappt ljud ur den över huvud taget...
            spolarna bygger upp en fruktansvärd värme fort om du kör mkt effekt eftersom dom inte får kylning och spolarna kommer att brinna inom väldigt kort.
            Det är vad som händer :P
            Last edited by volvosteffe; September 3, 2011, 16:26. Reason: stavfel

Old school orion all the way!

Comment

Originally posted by volvosteffe View Post
              det som händer när du fasvänder ena spolen mot den andra på en dubbelspolig högtalare är att spolarna motarbetar varandra, dom drar åt olika håll och högtalaren kommer inte vilja röra sej, du får knappt ljud ur den över huvud taget...
              spolarna bygger upp en fruktansvärd värme fort om du kör mkt effekt eftersom dom inte får kylning och spolarna kommer att brinna inom väldigt kort.
              Det är vad som händer :P

Talar du av egen erfarenhet... ! Antog att de skulle bli något sånt som du beskrev. Ingen som kan rekommendera något av de kit jag räknat upp?? Och jag kommer köra i 2ohm då har jag 2x350 wrms att tillgå till kiten, dem skulle bara våga låta illa då..

Comment

Originally posted by cerwinsky View Post
                Talar du av egen erfarenhet... ! Antog att de skulle bli något sånt som du beskrev. Ingen som kan rekommendera något av de kit jag räknat upp?? Och jag kommer köra i 2ohm då har jag 2x350 wrms att tillgå till kiten, dem skulle bara våga låta illa då..
                Jag har gjort den tabben en gång i hela mitt liv, men hörde ju på en gång att nått var fel, så kopplade om innan nån skada uppstod.
                Men har därimot haft problem med ett steg som skickade ut likström en gång.
                basarna spelade framåt i en sedan, så såg aldrig att ena basen vart matad med likström och efter 10-15sek så var spolen bränd. så det går fort...
                Är ju samma prinsip om du fasvänder ena spolen oxå, massor med ström går igenom spolen men den får ingen kylning.

Old school orion all the way!

Comment

Originally posted by cerwinsky View Post
                  Jag har inte hört nåt av kiten, men EP2X hade jag två stycken innan körda i 2ohm stereo på 4 par Hertz ECX6,5" koaxer, lät inte illa på full kräm ur dem iaf.
                  Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                  Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                  Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Working...
                  X