Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket ström behöver jag till mina steg?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur mycket ström behöver jag till mina steg?

Då var det dags att köpa batteri till mitt ljudbygge.
    Hur många Ah ska bör man ha till mina steg?
    1 st kicker zx 1.1500 kopplat i 2 ohm, mätt till ca 1700 watt.
    1 st kicker sx 1.700 kopplat i 2 ohm på 2 kanaler och 4 ohm på 2 kanaler, borde då hamna på ca 600 watt.

Bilen skall primärt vara igång, har inget intresse av att kunna spela långa tider med bilen av.

Edit: Det gäller alltså extrabatteri dedikerat till stegen
    Last edited by Vincent Qvarfordt; September 1, 2011, 13:47.

Re: Hur mycket ström behöver jag till mina steg?

man brukar säga ett bra batteri per 1000 watt är en bra regel att gå på då klarar du dig bra så tre styckna 90-115amp batterier av bra kvalite hade jag kört på i ditt fall

Comment

Originally posted by soundigital View Post
      man brukar säga ett bra batteri per 1000 watt är en bra regel att gå på då klarar du dig bra så tre styckna 90-115amp batterier av bra kvalite hade jag kört på i ditt fall

Det känns dyrt och utrymmeskrävande.
      Behövs det trots att jag inte ägnar mig åt ljudtryck?
      Spelar hyffsat högt, men med fokus på välljud före DB.

Comment

Tjena och välkommen hit, jimma från PB här. Ska du ha flera batterier bör de vara likadana och i samma skick. Blandar du olika batterier så drar de ut varandra när bilen inte är igång såvida du inte bryter strömmen mellan dem.

Detta har hänt mig själv även att jag fick jag fick rådet att inte göra så Jag tror du klarar dig bra på ett bra batteri med ordentlig kabel. Koppla gärna framsystemet i 4ohm då det brukar ge bättre ljudkvalitet, det är dock inget jag har erfarenhet av utan läst mig till.

Mvh.

Comment

Originally posted by Jimma72 View Post
          Tjena och välkommen hit, jimma från PB här. Ska du ha flera batterier bör de vara likadana och i samma skick. Blandar du olika batterier så drar de ut varandra när bilen inte är igång såvida du inte bryter strömmen mellan dem.

Detta har hänt mig själv även att jag fick jag fick rådet att inte göra så Jag tror du klarar dig bra på ett bra batteri med ordentlig kabel. Koppla gärna framsystemet i 4ohm då det brukar ge bättre ljudkvalitet, det är dock inget jag har erfarenhet av utan läst mig till.

Mvh.
          Tjena, det var längesen!!
          Allt bra med dig?

Kablar har jag rejäla och ett skiljerelä ska mellan startbatteri och ljudbatteri.
          Bak sam basarna fram ska köras i 2 ohm, men mellanregister och diskant får gå i 4 ohm. Vart jag bör dela mina Amega coaxialer vet jag inte än, har 3.5".

Tror oxå att ett bra batteri räcker, provar det till att börja med.

Comment

Working...
          X