Announcement

Collapse
No announcement yet.

funderar på bandpass

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• funderar på bandpass

Har 2st gamla orion nt12 basar som ska in i min 242a.
    har ræknat ut en hyffsad portad låda, men hade varit kul att testa en bandpass. men verkar vara lite knepigt att rækna ut en sånn...
    Har problem med låg kænslighet nær jag får till en bra kurva....
    Nån som har erfarenhet och kam ge mej några tips?

Och om nån har tid att simulera i sitt program, va tror ni om denna utrækning:

65l sluten kammare
    51l portad kammare med 3st 4" rør på 21cm styck

har oxå ræknat på en vanlg portad låda på 120l med 3st 4" rør 36,6cm.
    Den har høgre kænslighet och en rætt ok frekvenskurva. denna ræknar jag med fungerar bættre æn bandpasslådan jag ræknat på?

værddena på basarna:

Sd: 504mm2
    Vas: 90l
    qms:1.83
    qes: 0.78
    qts: 0.54
    fs: 34hz
    re: 3.8ohm
    Le: 0.85mh
    bl: 9.6

/mvh

Old school orion all the way!

Re: funderar på bandpass

Mina beräkningar blir betydligt större tyvärr, bandpasslådan blir 110+140 liter och basreflexlådan blir 180 liter.

Men det var väldigt liten area för att vara 12" enligt dina parametrar.

Comment

180liter!? Vad har du ræknat med før program? behøver verkligen inte vara så stor før vanlig basreflex. och bandpass på totalt 250liter?

Med mitt program har jag på bandpasslådan jag ræknat ut en rætt rak frekvensgång och en -3db på 33Hz, och djupare æn så kan ju knappast vara nødvændigt i en bil oavsett...
      Och jag har ju problem med før dålig kænslighet på min utrækning, och med 250l så har jag ju ænnu mindre kænslighet,

504cm2 var vad orions t/s parametrar sa iaf, eller 78sqin....

Comment

Du skrev mm2, inte cm2.

När jag räknar ut lådor så utgår jag även ifrån en typ av "kupeförstärkning", då blir frekvenskurvorna ganska annorlunda och exempelvis ditt bandpassförslag verkar få en ganska markerad peak omkring 40 Hz plus att den har relativt dålig verkningsgrad.

Basreflexlådan får även den en litegrann "dålig" verkningsgrad, där utgår jag ifrån en aningen större peak eftersom den verkar bli relativt bred och på så sätt ge någorlunda jämnt ljud ändå.

Teorier förstås, man vet ju inte hur resultatet blir förrän man byggt lådan och provlyssnat.

Comment

Ok. my mistake. cm2 ska det va såklart.

Jag använder ett program som heter lspcad. har funkat bra för mej tidigare.
          Men när jag räknar enligt dina volymer så blir kurvorna väldigt lika mina mlådor. Men har 1db lägre känslighet och mer konrörelse.
          den peaken vid 40hz kan jag evt. dämpa med eq. Får se hur det låter först. tror jag bara får chansa med min uträkning. då jag inte har plats för mkt mer volym baki bilen...

Comment

Working...
          X