Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lite frågor kring avstämning och basportar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lite frågor kring avstämning och basportar

Halloj! Kollade på den rekommenderade lådan för min bas (DLS MW12D), och ser att avstämningen på den lådan hamnar på 54Hz, vilket jag tycker låter väldigt högt? Det jag undrar är om man borde tappa på dom lägsta frekvenserna med en sån här avstämning, eller om det kvittar. För jag känner nämligen att den inte vill gå hemskt djupt, men det kan kanske också bero på att basporten har hamnat väldigt nära bakväggen i lådan. Tidigare hade jag nog bara kring 5 cm, men har nu dragit ut den en bit och tyckte mig höra en viss skillnad. Så jag funderar på att snickra ihop en ny låda där det blir mer utrymme mellan porten och bakväggen på lådan. Är det någon som har några lådförslag förresten? Eller äre DLS rekommendationer som gäller?

Mvh

Re: Lite frågor kring avstämning och basportar

Enkelt förklarat: Om en låda är stämd 54hz så kommer basen under dessa frekvenser bete sig som om den inte satt i en låda, dvs stora konutslag kommer uppstå. I en sådan låda filtreras den lägsta basen effektivt och ett subsonicfilter är att rekommendera för att basen inte skall bottna mekaniskt. Jag anser att runt 40hz eller helst ännu lägre är att föredra för bästa botten.

Det finns ett väldigt enkelt sätt att mäta sin avstämning: 2st multimeters behövs, samt en skiva med fasta sinustoner exempelvis 20-60hz.

1. Koppla en multimeter i serie i Ampereläge, samt en Parallellt i växelspänningsläge.

2. Börja sedan stega från t.ex 30hz och uppåt samtidigt som en konstant spänning skall hållas. Exempelvis 5Volt.

3. Där Strömmen (A) är som högst är impedansen som lägst och du har hittat din lådas avstämning.

Mvh Mattias Hedin
    DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

Working...
    X