Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rockford Fosgate 600a5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rockford Fosgate 600a5

    Hej!

    En kompis har ett Rockford 600a5 som jag får köpa billigt.
    Det jag undrar är om sub-steget klarar att driva en Hertz ES200 8" bas i en sluten eller ev portad låda?
    Tror ni den klarar 2 sådana basar?

    Tanken va först att jag skulle köpa ett "SPL Dynamics S-1002" samtidigt som basen för att driva den, men så fick jag reda på att kompisen hade detta steg och då blev jag lite sugen. Jag har nämligen alltid gillat RF's design och det är ju smidigt att bara ha ett steg som driver allt

  • #2
    Re: Rockford Fosgate 600a5

    Visserligen är RF-stegen av den eran ngt underspecade.
    Men 115W vid 4 ohm resp. 240W vid 2 ohm så ställer jag mig tveksam till att det orkar driva basarna tillräckligt bra.

    Manualen för detta steg och dess syskon:
    http://www.rockfordfosgate.com/libra...ultiCh-MAN.pdf
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • #3
      Re: Rockford Fosgate 600a5

      Ok, Tack så mycket!

      Comment


      • #4
        Re: Rockford Fosgate 600a5

        Å andra sidan kan du ju börja med det steget om du ändå tänkt använda resten av kanalerna till andra högtalare.
        Det hade jag gjort iallafall.

        Stirra dig inte blind på effekten, utan det ligger mer i stegets kvalitet än en siffra på pappret i en brochyr.

        8-tummare brukar vara ganska lätta att få fart på, så det är nog inga problem till vardagslyssning och lite högre än så.
        sigpic

        -C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

        Comment


        • #5
          Re: Rockford Fosgate 600a5

          Nä, tanken va ju att jag skulle köpa ett SPL Dynamics S-1002 för att driva Hertz ES200 8" basen, för det verkar va ett bra steg till billigt pris. Tanken va sedan att mitt Kenwood KAC6404 (som jag redan har) för att driva ett par 5,25" koax (som jag inte har valt ut än). Men så fick jag nys om att jag skulle få köpa rockford-steget för en tusing och eftersom jag alltid har gillat rockford, men inte haft något sådant steg, så blev jag lite sugen på det.... men det känns nog som om det blir bättre att satsa på SPL-steget eller kanske titta djupaer i plånboken efter ett bra 4-kanals steg eftersom jag bara behöver 3 kanaler igentligen. Fast dessutom så hade det isåfall varit bra att satsa på ett steg som orkar driva två ES200 om jag i framtiden vill lägga till en

          ...men nu börjar mina drömmar kännas som om dom kan kosta lite för mycket pengar

          ja, när jag väl har börjat så är det väl lika bra att berätta alla mina planer
          Bilen är en Cadillac cab från 1964. Basen, eller kanske i framtiden basarna, skall sitta bakom ryggstödet i ett utrymme som finns där.... jag räknar med att kunna göra en låda på runt 25-30 liter där. Jag har flera kompisar som har en aktiv MDS bas där och det funkar förvånansvärt bra där.... jag vill bara gå ett steg längre och bygga en låda

          sedan skall det bli en 5,25 fram och en bak. Ja, jag vet att det låter knepigt men så får det bli.....

          Tips emottages gärna på både steg och 5,25r men tips om att jag ska ha 2 högtalare fram behöver ni inte ta upp, för detta vet jag!!! (men jag tänker ändå ha en fram och en bak )

          Comment


          • #6
            Re: Rockford Fosgate 600a5

            Rockfordsteget går ju att bryggkoppla till 3 kanaler och då har du vad du behöver.
            Har kollat in de andra stegen du länkat till och det gamla Rockford kör åttor runt de andra både i kontroll och ljudkvalitet.

            Tänker dock inte tjata mera på dig..... Det är ju dina pengar.
            sigpic

            -C5 2008 -SQuse-
            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

            Comment


            • #7
              Re: Rockford Fosgate 600a5

              Du behöver inte tjata det är ju det du säger som jag vill höra
              MEN, om man bryggkopplar enligt manualen till 3 kanaler så ser jag bara att jag ökar effekten till koaxarna, men inte till subben.... Eller missar jag något?
              Du tror ändå att rockford-steget klarar att driva en Hertz es200 utan några större problem?

              Comment


              • #8
                Re: Rockford Fosgate 600a5

                Jag blir mer och mer sugen på idén med att bara ha ett slutsteg, och eftersom jag bara behöver 3 kanaler så tittade jag lite mer på begagnat och hittade ett Rockford Fosgate P400-4 för 2000:- i forumets köp&sälj avdelning.
                Detta skulle också passa min budget faktiskt
                vad tror ni om det alternativet?

                Comment


                • #9
                  Re: Rockford Fosgate 600a5

                  600an ger dig bättre förutsättningar för framtida utbyggdnad.

                  EN ES200 klarar den, men jag tolkade det som att du skulle driva två, vilket jag ställer mig mer tveksam till. Mitt fel
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rockford Fosgate 600a5

                    Nä, det va inte alls ditt fel... Jag skrev en, men kanske i framtiden 2

                    Comment

                    Working...
                    X