Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ladda stort batteri med ctek 3600?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ladda stort batteri med ctek 3600?

Hej!

Jag har införskaffat ett batteri på 200AH som ska in i BMWn, efter lite labbande så är det nu dags att ladda batteriet.

Tyvärr så har jag bara tillgång till en Ctek multixs 3600 just nu som lämnar 3,6A. I specen står det att den enbart tar batterier upp till 120AH. Vad händer om man laddar med denna laddare ändå förutom att det tar jävligt lång tid? Behöver inte gå fort bara det funkar. Tänkte att eftersom det är så mycket elektronik i de där rackarna så kanske laddaren eller batteriet kommer ta stryk?

Va tror ni?

Planen är att inhandla en större laddare när ekonomin finns.

Tack i förhand.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

Re: Ladda stort batteri med ctek 3600?

Du kan ladda utan problem, men som du säger........det kommer att ta tid

Att Ctek rekomenderar olika laddare till olika storlekar misstänker jag har att göra med laddningstid!
    3600 brukar klara djupt urladdade batterier då 25000 inte startar!
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

en liten följd fråga på detta ämnet,

har en ctek 25000 men enligt cteks hemsida så ska batterierna vara minst 55Ah(tror de va 55 iaf) vad händer om man laddar ett litet batteri som tex ett mopedbatteri eller motorcykel batteri med denna?

Comment

När man har en kraftig laddare så kan laddströmmen bli väldigt hög i förhållande till batteriets kapacitet, resultatet kan bli att batteriet värms upp mer än vad som är lämpligt. Laddningen blir i princip som en snabbladdning och sånt är generellt sett inte så hälsosamt för ett batteri om det inträffar ofta.

En gammal "tumregel" är att laddströmmen bör ligga på högst 1/10 av batteriets kapacitet, dvs ett 60 Ah batteri bör inte laddas med mer än 6 A. Den exakta orsaken till den tumregeln vet jag inte, men gissningsvis har det just med risken för snabbladdning (vilket bla orsakar onödig uppvärmning) att göra.

AGM-batterier tål oftast relativt hög laddström, därför är det normalt sett inga problem att ladda ett 50 Ah AGM med exempelvis MXS 25000.

Comment

Originally posted by Nonne View Post
          3600 brukar klara djupt urladdade batterier då 25000 inte startar!
          25000 klarar också av djupurladdade batterier. Man får dock först starta i "supply" och låta den ladda i kanske 1 minut, sedan kan man slå över till vanliga laddläget.

Jag råkade ut för en rejäl djupurladdning (under 2 V polspänning) av ett drygt 12 år gammalt Optima 850 i början av april, det gick inte att ladda i normalläget med MXS 7000 eller 25000.

Då testade jag med "supply" i kanske högst en minut eftersom det läget inte behöver någon motspänning, sedan gick det att ladda med vanliga laddläget.

Comment

Originally posted by Optima View Post

AGM-batterier tål oftast relativt hög laddström, därför är det normalt sett inga problem att ladda ett 50 Ah AGM med exempelvis MXS 25000.
            14,7 volt sägs det, andra max 14,4 volt för värmens skull!
            Min laddare ska kalibreras till 14,2 volt, vill inte koka fler av mina dyrgripar!
            sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Laddström skrev jag, inte laddspänning. Men angående laddspänningen så har jag hört liknande som du skriver.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                Laddström skrev jag, inte laddspänning.
                Jag såg det, skrev bara det jag ville ha sagt!
                sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Okej nu är man lite klokare Får kräma på lite laddning på batteriet och se vad som händer.
                  BMW E38 740
                  BMW M5 -01
                  bilradiohuset.se
                  SM-guld 2012

Comment

lyfter en gammal tråd istället för att starta en ny ang. laddare...

vill eg. bara kolla med nån som VET och inte bara försöker sälja grejer...

undrar bara vilken av CTEK laddarna jag ska köpa... brukar nämligen vara motsatsen till dumsnål när jag handlar och köpa onödigt stor/dyr variant av vad jag än köper

har ett Optima Yellow i bilen, 5-kanals GZ steg bla bla bla..
                    kör oftast bara kortare sträckor och ibland blir bilen stående nån vecka i taget..
                    antar att det räcker med 3600?..

vad skiljer den nya 4003 mot 3600?

Comment

3600 har 4-stegs laddning, ingen recond, laddströmmen är 3,6 A.
                      4003 har 8-stegs laddning, recond, laddströmmen är 4 A.

I övrigt verkar de ha liknande data, jag utgår endast från PDF-manualerna. Har inte provat någon av dessa laddare, bara 7000 och 25000. Jag anser att 3600 räcker till dina behov, men visst kan du välja en större om du vill.

Comment

Working...
                      X