Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med låda

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med låda

Hej,

Har hängt här på forumet ett tag och klarat mig utan att göra min röst hörd, men nu behöver jag hjälp

Har nyligen ökat mitt intresse och behov av bättre och högre ljud i bilen. Har tidigare kört med ett 4-kanals steg där jag använt två kanaler till framsystemet och bryggat de andra två och haft till basen. Frustrationen och behovet av att få mer bas har gjort att jag uppgraderat mig lite till ett Sinus Live SL-a3000 steg som jag än så länge endast driver på ett batteri.
    Problemet nu är att jag vet att lådan jag har till min bas inte alls är anpassad efter den, eller avstämd efter mina önskemål. Så jag skulle väldigt mycket uppskatta om någon vänlig själ skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med en lådritning.

Basen i fråga är något jag skäms över, men den dög i början. Har haft den i ca 6år nu :P Ska naturligtvis uppgradera mig på den fronten också så fort ekonomin tillåter.

Basen är denna: http://www.thansen.dk/product.asp?c=...pn=-2035753640 men jag misstänker att siffrorna kanske inte riktigt stämmer? (specen längst ner) Eftersom jag själv testat mig fram till att räkna ut låda efter dessa uppgifter men alltid fått helt tokiga förslag.

Specifications:

Size: 12" subwoofer
    Impedance: dual 4ohm
    Power handling: 500W RMS (1000W Max)
    Revc: 2x2.8ohm
    Fo: 24.5Hz
    Sd: 49.987msqM
    BL: 22.8TM
    Qms: 3.622
    Qes: 0.403
    Qts: 0.363
    SPLo: 85.6dB
    Vas: 60.5L
    Xmax: +/-13mm
    Voice coil: 2.5"BASV
    Magnet: 2x60oz
    Djup: 25 cm

Vore ju kul att se lite vad man kan få ut av denna basen med en låda anpassad för den. Den flåsar en hel del som den är just nu, och började lukta lite när jag testade med det nya steget. Men den håller faktiskt än :P

Lite snabb info
    Lådan vill jag helst ha slot-portad.
    Vet inte exakt avstämning, men jag vill ha djup bas.
    Spelar hip-hop
    Bilen är en stor kombi (ST200) men måste kunna få plats med barnvagn. Max mått 60x90x37 (37cm hög om man gör den 90 djup, annars 45cm, vill helst ha kvar gardinen) (BxDxH)

Sen hade jag velat ha en rekommendation till någon bas man kanske ska sikta in sig på. Jag är helst ute efter en 15" DD, AQ, SPL, B2, RE eller liknande. Köper gärna begagnat, och för ca 2-3000kr.

Tack på förhand
    Kristian

Re: Hjälp med låda

Bygg lådan med dessa yttermått (22 mm material):

Bredd: 550 mm
    Höjd: 344 mm
    Djup: 406 mm

Porten görs 300x40 mm och totalt 620 mm lång, vilket innebär en vinkling inuti lådan. Det är tänkt att både basen och porten monteras på lådans "bredd", då spelar de alltså mot bakluckan. Beräknad avstämning blir ca 35 Hz, ska kunna spela djupbas i en kombi.

Förslaget är teoretiskt uträknat, jag har inte provat basen själv.

Comment

Originally posted by Optima View Post
      Bygg lådan med dessa yttermått (22 mm material):

Bredd: 550 mm
      Höjd: 344 mm
      Djup: 406 mm

Porten görs 300x40 mm och totalt 620 mm lång, vilket innebär en vinkling inuti lådan. Det är tänkt att både basen och porten monteras på lådans "bredd", då spelar de alltså mot bakluckan. Beräknad avstämning blir ca 35 Hz, ska kunna spela djupbas i en kombi.

Förslaget är teoretiskt uträknat, jag har inte provat basen själv.
      Tack! Ritningen funkar förhoppningsvis lika bra om jag tänkt ha lådan längs med ena sidan av bagaget? Alltså att basen enligt din beskrivning nu skulle spela åt andra sidan av bagaget. Barnvagnen tar upp ungefär halva utrymmet där bak, så jag tänkte dedikera den andra halvan till en låda
      Skulle man inte exempelvis kunna ha basen uppåt, och porten antingen vid ryggstödet eller vid bakrutan?

Bifogar en bild som antagligen förklarar bättre än mig

Comment

Jag har idag spelat sönder både denna basen och en Earthquake Sub Zero
        Fan.. Inge mer crap.. Måste ha något som håller..

Edit:
        Så med andra ord behövs det ju ingen låda till denna basen.

Comment

köper du en ny bas bränner du nog den med om du inte kör fler än ett batteri

Comment

Working...
          X