Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips för montering av vanlig vinyl?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips för montering av vanlig vinyl?

    Hej!

    Ska inom dom närmsta dagarna börja klä mina dörrsidor, har köpt vanlig vinyl från TopnTrim och stog idag i garaget och klämde lite på den och kom fram till att detta kommer nog bli svårt, har innan klätt med Supervinyl och det funkade rätt bra tyckte jag. Så nu till min fråga, är det någon som har något tips på att få den mer töjbar än vad den är nu, t.ex lägga ner den i kamelpiss, micra den på 750w i 20 minuter eller är det bara att slita och dra som dåre för att få till det?

    MVH Simon jonsson

  • #2
    Re: Tips för montering av vanlig vinyl?

    Glöm inte att det ska vara fullmåne och den ska dras ut åt 3 riktningar på samma gång utan hjälp från utomstående

    Skämt osido hur du ska göra har jag ingen koll på
    men kunde inte låta bli att vara lite sarkastisk

    Jens kan detta med att klä oregelbundna former

    En Guide http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=62200

    Comment


    • #3
      Re: Tips för montering av vanlig vinyl?

      Originally posted by Snoddas View Post
      Hej!

      Ska inom dom närmsta dagarna börja klä mina dörrsidor, har köpt vanlig vinyl från TopnTrim och stog idag i garaget och klämde lite på den och kom fram till att detta kommer nog bli svårt, har innan klätt med Supervinyl och det funkade rätt bra tyckte jag. Så nu till min fråga, är det någon som har något tips på att få den mer töjbar än vad den är nu, t.ex lägga ner den i kamelpiss, micra den på 750w i 20 minuter eller är det bara att slita och dra som dåre för att få till det?

      MVH Simon jonsson
      Du får absolut inte micra den efter att ha dränkt in den i kamelpiss. Det luktar som fan i hela huset då

      Ha vinylen ganska varm. In i ugnen i ca 50grader gör den lite mer hanterbar. Använd hårtork istället för varmluftspistol. Jobba med vinylen. Jobba inte emot den. Testa på en bit först så märker du att den är mer töjbar i ena riktningen. Använd inte spraylim, det skapas gasbubblor av den när den blir varm. 3M fastbond är trevlig att jobba med. Limma båda ytorna dagen innan du skall klä.
      Jag ÄR Gandalf!!!

      Comment


      • #4
        Re: Tips för montering av vanlig vinyl?

        Kommer använda mig av fastbond 30 som jag har någon liter kvar av sedan sist. Eftersom limmet ska ligga på matrialet i ca 24h innnan man börjar arbeta med det, hur gör jag då med ugnen i ca 50 grader då? tycket limmet om det?

        Hårtork istället för värmepistol? menar du att matrialet blir för varmt och kan ta skada av det? sist jag klädde så hade jag värmepistol och då tyckte jag det va mina händer som tog skada av det istället =)

        MVH Simon jonsson

        Comment


        • #5
          Re: Tips för montering av vanlig vinyl?

          Strunta i ugnen (tänkte skriva att du skulle skita i ugnen, men då så många här väljer att tolka det man skriver lite konstigt så var ordet strunta ett bättre och inte lika tvetydigt ordval, vinylen hinner svalna innan du börjar arbeta, jag hade kört med värmepistolen, klipp loss en bit och prova värma så ser du hur länge / mkt du kan värma den innan strukturen förändras / smälter. Börja med de mest positiva formerna och arbeta dig utåt.

          Sen behöver du inte vänta i 24h på att limmet ska torka, har du det varmt där du lägger på limmet så lägg på det på kvällen och klä dagen efter, det brukar jag göra, men det gör inget om du väntar längre. Lägg på limmet med spruta, jag har fått vinylsläpp flera gånger när jag penslat på och det varit mkt former men inte när jag lagt på med spruta.
          Last edited by jensclaudius; August 16, 2011, 16:11.
          Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

          Comment


          • #6
            Re: Tips för montering av vanlig vinyl?

            De går att snabbtorka limmet om man har brottom. De är vattenbaserat. Mer värme = snabbare torktid. Testa de svåraste partiena med en kompis eller 2 som kan hålla i medans ni spänner innan du lägger lim. Då ser du om de är totalkört å du åker på å sy lite.
            Reine. BMW M3

            www.rayder.se

            Comment

            Working...
            X