Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag till Cerwin-vega 124

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

    förstår Tokken Mfl varför Skulle de ge råd och tips då då det bara blir ett kaxigt och dumförklarande bemötande tillbaka av endel dock inte alla som är nya i bilstereoträsket.

    Som tror sig veta allt men kunskapen inom bilstereo är mer än bara en låda.

    Han har vart med bra många år och samlat på sig en ovärdelig kunskapsbank av hur olika lådor funkar både i teorin men framför allt praktiskt som inte kan läras via Google eller nån annan sida på nätet.

    Lyssna på rävarna som vart med sen begynnelsen

    Själv har jag mycket teoretisk kunskap sånt jag läst mig till via olika forum samt pratat med olika bilstereorävar från den tiden då det var riktiga bilstereobutiker med ett genuint kunnande läs -90 talet
    Sen har vi detta med praktiskt kunnande
    vad händer med en Portad låda ifall avstämningen är helt uppåt väggarna fel.

    Nu har jag skällt klart.

    Åter till TS och lite kunskap

    Räkna Höjd X Bredd X Djup i Decimeter då får du liter direkt

    Ifall du räknar måtten i cm får du dela med 1000

    Kolla in formelsamlingen på Brls hemsida där kan du
    knappa in liter på låda samt höjd och bredd då får du fram djupet
    Last edited by The one n only; August 14, 2011, 13:32.

    Comment


    • #17
      Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

      Okej tack för tipset, var absolut inte meningen att verka spydig på något sätt, är grön på området och har väldigt mycket att lära mig, men så länge jag inte frågar så kommer jag inte lära mig, finns väl ett ordspråk som heter "det finns inga dumma frågor" hade också kunna köra in specarna på basen i tex. probox men valde att fråga på detta forum, för jag vet att det inte blir samma sak på en dator som när en rutinerad bilstereobyggare som dessutom testat lådan med bra resultat har delat med sig av sin erfarenhet. Bättre att fråga en gång extra och få till det rätt än att fråga en gång för lite och uppnå ett dåligt resultat, även om man lär sig av sina misstag också.

      MVH. Henke

      Comment


      • #18
        Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

        Finns inga dumma frågor! Kunskapen tar aldrig slut
        Bra att du vill lära dig mer

        Probox2000 funkar endast till att göra ritningar till lådan i.

        Själv har jag bassbox pro 6.0

        Då jag inte vet hur det funkar så överlåter jag beräknandet till Optima
        och då han fått fram en teoretisk låda.
        så kan man mata in parametrarna i programmet själv för att se ifall man får fram samma volym.

        Men ett dataprogram räknar snällt ut. vilka parametrar du än matar in
        men det ger en bra grund att utgå från sen krävs lite justering med portlängder osv

        En bra tråd om hur det funkar med lådprg
        http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=l%E5dprogram

        Comment


        • #19
          Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

          Originally posted by Benz_89 View Post
          Okej men om jag drar ett exempel då:
          Längd:45.5cm
          Bredd: 35,4cm
          Djup: 35,4cm

          4,55*3,54*3,54= 57liter. och om röret var inräknat i litermåttet så behöver jag väl inte tänka på att röret tar upp lite, eller måste jag plussa på något för att basen/röret kommer att ta upp lite plats? för då blir väl 63 liter den totala volymen med element och port, och Nettovolymen 57 liter?
          Måtten stämmer, men tänk på att det är innermått! Om du då bygger med t.ex. 22mm material så måste du lägga på 44mm på alla tre måtten för att få lådans utvändiga mått.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #20
            Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

            Tja!
            Jag har en sådan bas du har, och jag byggde låda me de värden jag fick av Optima här på forumet(tack för hjälpen) och de blev bra!! kanske min gamla tråd kan vara till hjälp????

            http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=6916
            Last edited by cerwinsky; August 16, 2011, 10:35. Reason: glömde länken

            Comment


            • #21
              Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

              Jag har haft 2 såna CV 124 (som senare blev stulna) och jag vet att när jag lät Backe mäta upp dem så passade de bäst i slutna lådor..
              Det var inte en parameter som stämde med produktbladet.

              Om jag inte minns helt fel så byggde jag 2st slutna lådor på 40 liter styck..
              (..eller var det 28 liter?..)
              Tillsammans med ett gaaammalt RockfordFosgate Power 200.2 spelade de bra!

              Comment


              • #22
                Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

                Originally posted by Fluffy View Post
                Jag har haft 2 såna CV 124 (som senare blev stulna) och jag vet att när jag lät Backe mäta upp dem så passade de bäst i slutna lådor..
                Det var inte en parameter som stämde med produktbladet.

                Om jag inte minns helt fel så byggde jag 2st slutna lådor på 40 liter styck..
                (..eller var det 28 liter?..)
                Tillsammans med ett gaaammalt RockfordFosgate Power 200.2 spelade de bra!
                Eller så var backe ute å cyklade..

                Dom spelar bäst i en portad låda utan tvivel.. Där ändrar jag mig inte en centimeter.
                Builder of the Metallica Tribute Car

                Comment


                • #23
                  Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

                  Originally posted by Tokken View Post
                  Eller så var backe ute å cyklade..
                  Va är det du säger?!?!
                  Påstår du att Backe skulle ha gjort fel?
                  Själv anser jag att Backe är större än Allah & ber mot ekerö varje kväll!!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

                    42L och 27cm 4" port låter bra. Fungerar till det mesta och spelar inte entonigt heller. Har själv kört två st i en varsin låda av den volymen in en Peugeot 205Gti.
                    OTURSFÖRFÖLJD!!!
                    Bara att bryta ihop och komma igen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

                      Börjar vara dags att prova bygga lådan som Tokken tippsa om, någon som kan svara på vad för Hz kommer denna låda på 57liter med 4"rör på 28cm ligga på? och porten på 28cm är det inklusive trattarna eller utan?

                      MVH. Henke
                      Last edited by Benz_89; October 18, 2011, 22:44.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

                        Originally posted by Benz_89 View Post
                        Börjar vara dags att prova bygga lådan som Tokken tippsa om, någon som kan svara på vad för Hz kommer denna låda på 57liter med 4"rör på 28cm ligga på? och porten på 28cm är det inklusive trattarna eller utan?

                        MVH. Henke
                        Det är utan trattar..
                        Builder of the Metallica Tribute Car

                        Comment


                        • #27
                          Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

                          Okej tack så hemskt mycket!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

                            Är det någon som kan svara på vad denna låda har för avstämning?
                            57liter 4" port på 28cm totalt med trattar i varje ände. trattarna bygger 8cm på längden tillsammans.

                            Innermått på lådan:
                            Längd:45.5cm
                            Bredd: 35,4cm
                            Djup: 35,4cm

                            Tacksam för svar! MVH. Henrik
                            Last edited by Benz_89; December 3, 2011, 17:19.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

                              Om trattarna fysiskt sett bygger 8 cm tillsammans så är röret alltså ca 20 cm långt, frågan är hur mycket man ska räkna med att trattarna bygger ur avstämningssynpunkt. En tratt motsvarar 4 cm enligt många, men i detta fall får man nog räkna med mindre längd.

                              37-38 Hz avstämning tror jag på, räknat på 54,5 liter nettovolym eftersom porten tar upp plats. Sedan kommer ju basen att ta upp ett par liter också, kanske 0,5-1 Hz högre avstämning då.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

                                Okej, när vi testade cerwinvega basen så visade det sig att den var körd, kom en mass ljud från den på högre volym, så jag använder lådan nu till en av mina Zachry Bx-P12r och dom ska tydligen trivas bättre i en 37liters låda med 4" port och runt 35Hz, 45Hz så skulle det finnas risker att pajja basarna om jag spelar högre volym med tex. rap & dubsteplåtar.
                                Vad kommer det då göra för skillnad på avstämningen om vi säger att jag provar att förminska lådan med klossar ett par liter till tex. 40liter utan bas & rör så den blir ca. 37liter med bas & rör? tänkte att jag kunde laborera lite med lådvolym och kanske portlängd tills jag får det att låta som jag vill, så det blir rätt på första försöket sen när det ska byggas en låda till båda basarna

                                Comment

                                Working...
                                X