Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag till Cerwin-vega 124

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådförslag till Cerwin-vega 124

    Tjena var och köpte mig en Cerwinvega och ett Marquant 4-kanalssteg för 250spänn! Steget är väl inte direkt nått att hänga i julgranen kommer väl ursprungligen från någon Jula butik:P, men det skulle vara roligt att se vad basen kan prestera.

    Någon som har några bra lådförslag på en portad låda till denna basen.
    Jag spelar all sorts musik rock, rap, pop, techno, dance u name it!
    Jag har ett 4" reflexrör med Aeroportar liggandes så vore fint om det skulle kunna komma till användning.

    blir väl att testa den i min seat toledo II Signo från 2001.
    Och steget som jag kommer prova med är ett Audison LRX 1.1k som då ger basen 400Wrms eftersom basen är i 4ohm.

    Tacksam för svar!

  • #2
    Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

    Originally posted by Benz_89 View Post
    Tjena var och köpte mig en Cerwinvega och ett Marquant 4-kanalssteg för 250spänn! Steget är väl inte direkt nått att hänga i julgranen kommer väl ursprungligen från någon Jula butik:P, men det skulle vara roligt att se vad basen kan prestera.

    Någon som har några bra lådförslag på en portad låda till denna basen.
    Jag spelar all sorts musik rock, rap, pop, techno, dance u name it!
    Jag har ett 4" reflexrör med Aeroportar liggandes så vore fint om det skulle kunna komma till användning.

    blir väl att testa den i min seat toledo II Signo från 2001.
    Och steget som jag kommer prova med är ett Audison LRX 1.1k som då ger basen 400Wrms eftersom basen är i 4ohm.

    Tacksam för svar!
    Låda på 57 liter med ett 4" rör på 28cm borde funka.
    Builder of the Metallica Tribute Car

    Comment


    • #3
      Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

      Okej hur räknar jag då för att få ut själva måtten på lådan? är röret inräknat också?

      Comment


      • #4
        Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

        Originally posted by Benz_89 View Post
        Okej hur räknar jag då för att få ut själva måtten på lådan? är röret inräknat också?
        Bredden * höjden * längden ger antal liter.. Mått anges i decimeter.

        Annars kan du kolla på DLS hemsida efter DLSbox som är ett bra lådprogram, som gamla probox, inget vidare på att räkna på lådor men perfekt till lådritningar.

        Röret är inräknat.
        Builder of the Metallica Tribute Car

        Comment


        • #5
          Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

          Är det alltså den äldre modellen, den som har enkel talspole på 400 W och "veckad" upphängning?

          Comment


          • #6
            Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

            aa det är den äldre, 800W max.



            Last edited by Benz_89; August 13, 2011, 22:38.

            Comment


            • #7
              Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

              Den såg ju lite trasig ut i upphängningen, får hoppas att det inte påverkar en massa. Jag har inte haft 12" basen, men däremot har jag 10" i ett par hemmahögtalare.

              I teorin verkar 57 liters låda spela hyfsat peakat (men inte entonigt), jag skulle nog välja lite mindre låda om den ska vara allround. Tokken har kanske provat just den basen och vet hur den spelar, i så fall bör det ju funka. Han får väl skriva.

              Comment


              • #8
                Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

                är bara borta en liten bit av upphängningen just där den limmas fast på konen eller vad det nu heter, ser värre ut på bilden än vad det egentligen är, borde inte vara nått som påverkar ljudet ;-D Har testat den i en låda som följde med, men den är inte mycket att hänga i julgranen, satt ett ca. 10cm långt papprör som kanske var ca. 3" stor och så var den inte ordentligt ihop skruvad så den skrammlade och hade sig, men förutom oljudet från lådan så lät basen bra

                Comment


                • #9
                  Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

                  Tokkens förslag är ungefär samma som i basens manual, där står det 2 kubikfot och ca 27 cm långt 4" rör i deras "High Power" låda. Men den volymen är netto.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

                    Okej så då borde hans förslag fungera bra då? Men hur får jag ut själva måtten på lådan? 57liter säger inte mig så himla mycket ^^ skulle vilja få reda på bredden, höjden & djupet också

                    MVH. Henke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

                      Jag har provat denna låda själv ett antal gånger då jag var stamkund på hifiklubben på den tiden och har ägt ett antal 124 och 154.. Gissa vem det var som tog fram lådritningarna till 15" versionen åt hifiklubben.

                      Hade en Vega 124 i en gammal sierra en gång i tiden med ett phoenix gold QX-2350 bryggat
                      vilket ger ungefär 350w och det spelade nå vansinnigt så jag går i god för att den lådan funkar alldeles utmärkt.

                      MEN kontakta Janne på technovox.. Den basen behöver konas om. Skulle inte använda den i det trasiga tillståndet.
                      Men spelar ju ingen roll vad jag säger, du lär prova ändå.
                      Last edited by Tokken; August 14, 2011, 05:42.
                      Builder of the Metallica Tribute Car

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

                        Originally posted by Benz_89 View Post
                        57liter säger inte mig så himla mycket ^^ skulle vilja få reda på bredden, höjden & djupet också

                        MVH. Henke
                        Då är det dags att du lär dig det då.. Jag har gett dig allt du behöver för att räkna ut antal liter, du kommer att få lära dig vare sig du vill eller inte.
                        För nån mer hjälp än så får du inte av MIG i alla fall. Det är löjligt enkelt
                        att räkna ut lådvolymer, så nu är du bara slö.
                        Builder of the Metallica Tribute Car

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

                          Jasså man kan räkna ut Bredden, höjden & djupet på lådan genom att bara veta litermåttet? Tycker att det borde ju finnas oändligt antal mått på ett literantal?
                          angående omkoning så känns det inte så roligt att lägga ut 1000:- för omkoning och 552:- för byte av upphängning en bas som jag inte ens gett 250spänn för :P Kan denna basen spela ifrån min DD 1508 så skulle det dock vara en annan femma då kan det kanske vara värt pengarna :-)
                          Last edited by Benz_89; August 14, 2011, 13:26.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

                            Ja det finns en massa olika mått för att få till rätt volym, men faktum är att det spelar ingen roll vilka mått du använder så länge som volymen blir rätt, lådan får plats i bilen och basen passar i lådan.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lådförslag till Cerwin-vega 124

                              Okej men om jag drar ett exempel då:
                              Längd:45.5cm
                              Bredd: 35,4cm
                              Djup: 35,4cm

                              4,55*3,54*3,54= 57liter. och om röret var inräknat i litermåttet så behöver jag väl inte tänka på att röret tar upp lite, eller måste jag plussa på något för att basen/röret kommer att ta upp lite plats? för då blir väl 63 liter den totala volymen med element och port, och Nettovolymen 57 liter?

                              Comment

                              Working...
                              X