Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fotografering vid tävling.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fotografering vid tävling.

    Hej.

    Då många gillar galleriat så tänkte jag börja med fotografera tävlingarna lite.
    Väntar dock fortfarande på lösning från förbundet.

    På Mantorp var det så mycket annat att fota men tänkte spendera ett par timmar i alla fall på billjudsbilarna.

    Först måste jag säga att överlag så allt RIKTIGT bra ut.
    Såg väldigt seriöst och allt var bra uppsatt.

    Men när jag skulle fota bilarna så låg det väskor, stolar och annan bråte.
    Så gick inte ta många bilder och Gav upp.

    Vet någon nån lösning på detta?

    Skulle vara roligt att få ut riktigt bra bilder för lite promotion på bilstereo
    sigpic

    Ägare av DekorTeknik
    Gå in och gilla!

  • #2
    Re: Fotografering vid tävling.

    Sluta va så pedantisk då och fota verklighetens Billjudstävlingar 2011?

    Det är inte mkt glamour precis, en del vill ju inte tävla om det inte finns läktare för publiken.

    Tyckte SQ-bilarna hade bra ordning borta vid sin del iaf, vid "the dark side of caraudio" är det nog lite rörigare ja :-)
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #3
      Re: Fotografering vid tävling.

      Anton, har du själv någon bra idé på lösning?
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

      Comment


      • #4
        Re: Fotografering vid tävling.

        Lägger inte ner 6-10h på att ta kort och redigera för att sedan ändå inte likna något.
        Då kan jag köpa en kamera på netonnet och ge till någon av er.
        sigpic

        Ägare av DekorTeknik
        Gå in och gilla!

        Comment


        • #5
          Re: Fotografering vid tävling.

          Originally posted by jensclaudius View Post
          Anton, har du själv någon bra idé på lösning?
          Nej lite därför jag la upp denna tråd för att hitta någon bra lösning.
          Skulle ni till illa upp om jag bad er rensa runt bilen?
          sigpic

          Ägare av DekorTeknik
          Gå in och gilla!

          Comment


          • #6
            Re: Fotografering vid tävling.

            Originally posted by Antonic View Post
            Lägger inte ner 6-10h på att ta kort och redigera för att sedan ändå inte likna något.
            Då kan jag köpa en kamera på netonnet och ge till någon av er.
            Jag menade ta foto, redigera inte. lägg upp. Färdigt. det kan inte ta 6h.



            Eller så fråga den som står vid bilen (om dem nu är vid bilen vill säga) ifall dem kan tänka sig röja upp lite just vid fototillfället iaf?

            Mantorp tävlingen är väl lite sådär iom en del kom på fredan för tävling på kvällen och campade/sov över samt hade kompisar med som sällskap så det var mkt extra packning med i bilarna.
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • #7
              Re: Fotografering vid tävling.

              Originally posted by Antonic View Post
              Nej lite därför jag la upp denna tråd för att hitta någon bra lösning.
              Skulle ni till illa upp om jag bad er rensa runt bilen?
              Var och en har väl rätt att göra som dem vill gissar jag, det är väl klart att om det kommer en fotograf som kommer publicera bra bilder där de syns, ja då ställer man upp.

              Kommer det en random fotograf och ställer en massa krav på hur det ser ut, som sen aldrig tar en enda vettig bild och framförallt inte lägger ut bilder så tvekar man nog..
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #8
                Re: Fotografering vid tävling.

                Originally posted by Antonic View Post
                Nej lite därför jag la upp denna tråd för att hitta någon bra lösning.
                Skulle ni till illa upp om jag bad er rensa runt bilen?
                Förmodligen skulle ingen ta illa upp om det gällde fotografering av bilen, de flesta vill trots allt synas

                Tyvärr är det dock inte alltid så lätt att ha det rent och snyggt runt bilarna då man ofta vill ha det rent och snyggt i bilen och då lyfter ur alla saker, men skulle någon komma och fråga mig så skulle jag iaf rensa undan lite för stunden utan att ta illa upp.

                Du har inte möjlighet att lägga upp bilderna på t.ex förbundets facebooksida (https://www.facebook.com/group.php?gid=194586728940)då, då skulle förbundet kunna länka till det galleriet via hemsidan och det blir publikt för allmänheten samt lätt för dig och andra som vill lägga upp bilder att göra det.
                Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                Comment


                • #9
                  Re: Fotografering vid tävling.

                  Originally posted by jonash View Post
                  Var och en har väl rätt att göra som dem vill gissar jag, det är väl klart att om det kommer en fotograf som kommer publicera bra bilder där de syns, ja då ställer man upp.

                  Kommer det en random fotograf och ställer en massa krav på hur det ser ut, som sen aldrig tar en enda vettig bild och framförallt inte lägger ut bilder så tvekar man nog..
                  Exakt desto mer jag har leverat så kommer jag lättare få folk göra som jag vill hahaha
                  Som jag skriver nedan, har man lagt massor tid och pengar så vill man
                  ha bilen så bra presenterad som möjligt.
                  Det är ju bra för sponsorer OCH förbundet

                  Originally posted by jensclaudius View Post
                  Förmodligen skulle ingen ta illa upp om det gällde fotografering av bilen, de flesta vill trots allt synas

                  Tyvärr är det dock inte alltid så lätt att ha det rent och snyggt runt bilarna då man ofta vill ha det rent och snyggt i bilen och då lyfter ur alla saker, men skulle någon komma och fråga mig så skulle jag iaf rensa undan lite för stunden utan att ta illa upp.

                  Du har inte möjlighet att lägga upp bilderna på t.ex förbundets facebooksida (https://www.facebook.com/group.php?gid=194586728940)då, då skulle förbundet kunna länka till det galleriet via hemsidan och det blir publikt för allmänheten samt lätt för dig och andra som vill lägga upp bilder att göra det.
                  Jo jag har faktiskt tävlat och tänker jag efter så hade jag problem med det med.
                  Tror förbundet har lite annat att fixa nu så avaktar.
                  Har dock en lösning på G.
                  Bygger en ny hemsida för rotaryreloaded som kommer ha bildgalleri och tänkt att göra en avdelning till BSF där, Har dock 100h + innan den är klar.

                  Originally posted by Frippe_L View Post
                  Jag menade ta foto, redigera inte. lägg upp. Färdigt. det kan inte ta 6h.



                  Eller så fråga den som står vid bilen (om dem nu är vid bilen vill säga) ifall dem kan tänka sig röja upp lite just vid fototillfället iaf?

                  Mantorp tävlingen är väl lite sådär iom en del kom på fredan för tävling på kvällen och campade/sov över samt hade kompisar med som sällskap så det var mkt extra packning med i bilarna.
                  1. Jag fotar Raw så redigering krävs oavsett, dock går det göra en generell redigering när dom kommer in i datorn Automatiskt.

                  Men jag vill inte bara ta lite random kort för då är inte jag nöjd.
                  Lite som att skippa sätta tyg på baslådan.
                  Lika mycket som många vill ha 110% finish på sina bilar så vill jag ta fram det i bilden och göra det bästa jag kan.
                  sigpic

                  Ägare av DekorTeknik
                  Gå in och gilla!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotografering vid tävling.

                    Jag personligen skulle gladeligen städa upp runt min bil om ngn som ville fotografera den bad mig att göra det och det tror jag många andra likt mig skulle göra för som du säger så är det ju bra reklam om man är sponsrad och om man inte är det så lär ju möjligheterna till spons öka om man finns med i gallerier och allt ser snyggt och ordentligt ut runt bilen
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotografering vid tävling.

                      Detta var nog ett av dom mest patetiska inlägg jag någonsin läst. För det första så vill man som fotograf skildra verkligheten så bra man bara kan utan att fejka och redigera i photoshop. Dom som kollar på bilderna i galleriet är dom som vill se hur det verkligen va på tävlingen och kanske inte ens var där. Det går alldeles utmärkt att ta fina bilder på tävlingsbilarna som dom är. Det är upp till fotografen att hitta fina vinklar och fina närbilder på detaljer och annat som man tror besökare till galleriet skulle vilja se.
                      Vill man ta professionella helhetsbilder på bilar så tror jag knappast att en bilstereotävling på en grus plan är det ultimata då bakgrunden är 80% av hela bilden.
                      Sen att få folk att besöka din egna hemsida genom att göra ett bsf galleri ja det får man ju tycka vad man vill om.
                      Jag lovar jag ska ta med kameran till Vallåkra så ska jag ta några fina bilder utan att be dom tävlande städa bilarna först :-)
                      SM GULD 2009 ESPL 4
                      SM GULD 2010 ESPL Unlimited
                      HiFiMicke
                      2011 BMW SQ EDITION Black On Black
                      Team dBAkuten
                      BMW e91 m-sport

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotografering vid tävling.

                        Originally posted by HiFiMicke View Post
                        Detta var nog ett av dom mest patetiska inlägg jag någonsin läst. För det första så vill man som fotograf skildra verkligheten så bra man bara kan utan att fejka och redigera i photoshop. Dom som kollar på bilderna i galleriet är dom som vill se hur det verkligen va på tävlingen och kanske inte ens var där. Det går alldeles utmärkt att ta fina bilder på tävlingsbilarna som dom är. Det är upp till fotografen att hitta fina vinklar och fina närbilder på detaljer och annat som man tror besökare till galleriet skulle vilja se.
                        Vill man ta professionella helhetsbilder på bilar så tror jag knappast att en bilstereotävling på en grus plan är det ultimata då bakgrunden är 80% av hela bilden.
                        Sen att få folk att besöka din egna hemsida genom att göra ett bsf galleri ja det får man ju tycka vad man vill om.
                        Jag lovar jag ska ta med kameran till Vallåkra så ska jag ta några fina bilder utan att be dom tävlande städa bilarna först :-)
                        Varför ens göra inlägg när du inte har än anning om vad du pratar om.
                        Du har noll koll varför fota med 80% bakgrund?
                        Vet du vad DOF är ens?
                        Rediga är lika mycket fejk som tidskomp är för SQ

                        Antar att du inte fotar i jpeg då din kamera redigerar bilden.
                        Är den fejk då?

                        Kan du fixa ett bra galleri på BSF så gör det gärna så laddar jag upp dom där.
                        Last edited by Antonic; August 9, 2011, 23:57.
                        sigpic

                        Ägare av DekorTeknik
                        Gå in och gilla!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotografering vid tävling.

                          Originally posted by Antonic View Post
                          Kan du fixa ett bra galleri på BSF så gör det gärna så laddar jag upp dom där.
                          Var det fel på Jens förslag?
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotografering vid tävling.

                            Originally posted by jonash View Post
                            Var det fel på Jens förslag?
                            Absolut inget, kan vara en bra lösning.
                            Men kan då lägga det på photobucket som BSF kan länka till sedan.
                            sigpic

                            Ägare av DekorTeknik
                            Gå in och gilla!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotografering vid tävling.

                              http://www.garaget.org/mypage/galler...74&album=20996

                              Inga större fel på dom här bilderna. Behöver inte stå halvnakna brudar framför varje bil o se hängiga ut.. Skit i om det ligger lite skit i vägen, Gör det bästa av situationen. Dock skulle jag utan tveka plocka undan lite skit om någon är sugen på att ta kort på mitt snyggbygge om fotografören frågar mig

                              Det är kul att se alla bilder från tävlingar.

                              Ladda upp allt du har!!

                              Comment

                              Working...
                              X