Announcement

Collapse
No announcement yet.

Funkar detta ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Funkar detta ?

Hej!

Har kanske tänkt att byta ut lite saker i bilen. Har inte tänkt ha det värsta ljudet, men lite bättre än det jag har nu (standard). Vill inte lägga ut allt för mycket pengar heller.

Hur pass bra kan stereon driva högtalarna, krävs ett slutsteg ?

Huvudenhet
    Pioneer DEH-9300SD

6*9or
    Rockford Fosgate T1693
    200w/100w rms

Ifall jag behöver ett slutsteg, räcker detta ?

Kicker ZX2002
    2*70w vid 4ohm

Funderar även på ett par 5,25or, visst klarar väl stereon av att driva dem ?

Re: Funkar detta ?

Här kan det vara läge att fråga hur du tycker att ljudbilden ska vara, dvs om det inte spelar någon roll att musiken hörs bakifrån (6x9"). Ifall det inte har så stor betydelse så kommer nästa fråga om du vill få ut så mycket "dunk" som möjligt från detta system eller om du vill ha någorlunda "tryck" från framhögtalarna. Då kan man nog säga ungefär så här:

Mest dunk från hela systemet = driva 6x9" med slutsteget
    Mest tryck från framsystemet = driva framhögtalarna med slutsteget

Nu är det ju bara utifrån de saker som du funderar på eftersom du inte vill lägga ut en massa pengar och/eller ha värstingprylar.

Folk brukar rekommendera att sätta slutsteg på framhögtalarna och låta stereon driva 6x9", men flera vill nog att 6x9" inte ska användas alls utan istället stoppa in en bas av något slag. Detta eftersom man inte vill att musiken ska höras bakifrån.
    Last edited by Optima; August 8, 2011, 21:08.

Comment

Har du köpt grejerna än?

Ifall inte skippa 6X9orna
      Då de som åker med i bilen sällan betalat stereon
      Bygg enkelt med
      en 10-12 tums bas istället med enkel 4 ohms spole

5.25 orna i framdörrarna
      4 kanals kickersteget

Så driver du 5.25orna med 2 kanaler på steget
      och brygga steget till basen

Brygga steget + från en kanal och minus från den andra

Dämpa framdörrarna och gör en stabil montering av högtalarna

Dra en 35 mm2 strömkabel och dela upp den till tunnare kabel som passar i steget glöm ej att säkra av ström kabeln max 40 cm från batteriet
      samt säkra av den tunnare kabeln.
      Dra ström på ena sidan och Lågnivåkabel på andra sidan

Lågnivåkabeln köp inte den billigaste utan lägg 2-300 kr
      "Billig den svarta som följer med till hemstereo"

Sen får det läggas till och ändras ifall det behövs

Comment

Nej, har inte köpt någonting alls ännu.
        Ifall man skulle satsa på en bas istället, låter det bra att ha den i bagage utrymmet ? Blir ljudet bättre i bilen fastän det är en sedan.

Comment

I en sedanbil får man försöka att "tvinga" in ljudet i kupen, annars blir det mest plåtskrammel från baklucka eller regskylt. Att fälla ner en skidlucka i ryggstödet bak gör att man kan få in ljudet på ett bra sätt om man dessutom bygger en ram runt lådbaffeln som tätar mot ryggstödsplåten, sedan riktas basen in mot skidluckan.

Bandpasslåda är ett annat alternativ, då dras porten upp tex genom hatthyllan och allt ljud kommer in i kupen. Den lådtypen kräver dock noggrannare beräkningar och är lättare att misslyckas med.

Skriv gärna hur mycket pengar du vill lägga ut, det kan annars dra iväg med en massa avancerade och dyra förslag.

Vilken bil gäller det?

Comment

Det är en volvo 740. Några avancerade förslag tror jag inte att jag vill ha, vill inte börja bygga om inredning och sånt. Har inte heller så stor budget för detta då jag inte vill kosta på bilen allt för mycket, så ca 5000kr.

Ifall jag köper det jag skrev från början, blir ljudet dåligt med de sakerna ?
            Har nån kompis som löpte lite billigare 6*9or och 5,25or som drivs av endast stereon, men den orkar inte riktigt med alla högtalare. Så hur mycket har man kvar att ta ut med ett steg, någon märkbar skillnad ?

Comment

Köp framsystem och 4 kanalsteget
              sen ifall du vill vid ett senare tillfälle skaffa en bas

Comment

Okej, ska fundera lite nu på vad jag ska köpa.

Kom på några fråga till. Vissa högtalare har ju 2 ohm och vissa 4 ohm, vad jag förstått är det lättare att driva de med 2 ohm, är det rätt ?
                Någon annan skillnad ?

För stegen levererar ju mera vid 2 ohm, så det bör väl vara bättre med högtalare som har det, för det räcker med ett mindre steg då ?

Om man nu köper 5,25or och kopplar in ett steg till dem, kan steget vara för kraftigt ? Så att de går sönder..
                Last edited by matmat; August 10, 2011, 18:02.

Comment

Ett slutsteg ger normalt sett ut mer effekt vid 2 Ohm jämfört med 4 Ohm, därför kan man lite förenklat säga att 2 Ohm är "bättre". Steget får dock jobba hårdare när impedansen minskar, vilket innebär att ur slutstegets synvinkel blir det en lite "tyngre" belastning att driva 2 Ohm.

Man kan märka skillnad i hur kontrollerat ljudet blir om man jämför 4 Ohms och 2 Ohms belastning på ett slutsteg, ljudet blir i så fall litegrann mindre kontrollerat vid den lägre impedansen. För "medelsvensson" hörs det knappast speciellt stor skillnad i kontrollen ifall ljudnivån hålls på någorlunda vettig nivå, jag tror iaf inte det.

Har man 2 Ohms högtalare så kan man förstås köpa ett aningen mindre steg och ändå få ut lika mycket effekt jämfört med att ha 4 Ohms högtalare, det har du rätt i.

Ett slutsteg kan iof vara "för kraftigt", men det gäller ju också att användaren ställer in sakerna rätt och spelar med måtta. Det är ingen egentlig nackdel att ha lite mer slutstegseffekt i förhållande till vad högtalaren tål, man får fördelen att slutsteget kan spela ganska "oansträngt" trots att man närmar sig vad högtalaren tål (dvs mindre risk för distorderat ljud).

Comment

Working...
                  X