Announcement

Collapse
No announcement yet.

Är mitt slutsteg sönder? (GZ SQ2225)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Är mitt slutsteg sönder? (GZ SQ2225)

Hej och godkväll!

Jag har ett Ground Zero SQ2225 (köpt begagnat) som jag alldeles nyligen bestämde mig för att koppla in. Problemet som uppstod när detta skedde var dock att det lät rent ut sagt skit.

Det var tänkt att steget skulle driva ett par Alpine SPG 6.5", men vid inkopplande låter de bara "mullrigt" utan någon som helst bas. Kopplar jag dock istället in ett Audison SRX4 med exakt samma ström/jord-anslutningar rockar det istället på som bara den.

Så jag undrar om detta betyder att detta steg är rökt? Har försökt pilla på alla möjliga inställningar men ingenting hjälper. En skum grej är också att om man sätter LPF på "Flat" så försvinner exakt allt ljud:

Detta ska väl inte ske om steget fungerar normalt?

Så finns det ytterligare några sätt jag kan felsöka detta steg (öppna upp det?) eller är det bara att inse att det är kaputt?

Tacksam för svar

// Ompa

Re: Är mitt slutsteg sönder? (GZ SQ2225)

Har du läst manualen ens på hur du ska ställa in de ?
    BilstereoPiraten
    CDT Fantast

Comment

Originally posted by henkz View Post
      Har du läst manualen ens på hur du ska ställa in de ?
      Självklart har jag det, jag må vara relativt nybörjare men dum är jag inte

Comment

Jag körde sådana steg förut och de va ju lite pill innan man fick till inställningarna men då man väl fick till de så spelade på som satan.. men en jävla kontroll bakom... dock behövs det komma upp i volym för att spela bra...
        BilstereoPiraten
        CDT Fantast

Comment

Tar och uppdaterar lite här. Har ännu inte listat ut varför inte slutsteget fungerar som det ska, men fick ett ryck nu ikväll och öppnade upp det. Vad jag hade tänkt mig finna vet jag inte, men ibland får man konstiga lustar...

Nåväl, det jag direkt märkte var att reglaget för LPF/Flat var skadat samt inte satt fast riktigt. Se bild nedan:

Kan detta ha någon inverkan på att ljudet blir så lågt och "mullrigt"? Jag antar att det inte borde det men det är ju värt att fråga i alla fall

Bifogar en bild på hur resten av insidan såg ut också, bara för ros skull:

Comment

Är kontakten skadad på det vistet att det har blivit någon kortis eller smällt?

Eller är kontakten bara fysiskt skadat?

Prova att löda om kontakterna till den switch du tog bild på.

Comment

Originally posted by Välljudsfantast View Post
              Är kontakten skadad på det vistet att det har blivit någon kortis eller smällt?

Eller är kontakten bara fysiskt skadat?

Prova att löda om kontakterna till den switch du tog bild på.
              Om kontakten fått sig en kortis vågar jag inte säga, är lite "småsvedd" som synes på bilden. Dock sitter hela switchen inte riktigt fast (bryggan som den sitter på glappar i höjdled) samt knappen går knappt att rubba mellan LPF och Flat.

Får ta isär resten och löda om som du skriver.

Comment

Uppdaterar här igen. Gjorde ett ryck idag och tog loss hela kretskortet och lödde om kontakterna till LPF/Flat kontakten. Var lite tveksam till om det skulle hjälpa, men hör och häpna det gjorde det!

Så nu fungerar slutsteget hur bra som helst, problem löst

Comment

Skönt,ibland går det att fixa själv .

Comment

Working...
                  X