Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad kännetecknar en BRA SQ-bil???

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Vad kännetecknar en BRA SQ-bil???

Originally posted by jensclaudius View Post
    Aha, som när man sitter i vardagsrummet och hör grannens stereo ifrån deras vardagsrum
    Så länge den låter rätt så varför inte?
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Dålig erfarenhet av SQ i bil men pratar vi ljud generellt så har jag bara upplevt det en gång (hemma högtalare) och det var gåshud utan dess like Tror inte jag kommer få uppleva det i en bil men jag hoppas såklart på det.

Bör tillägga att mina krav blivit högre med åren.

För mig är den där "wow" känslan när man kan säga nästan exakt var varje instrument eller röst befinner sig. Lite färgning av ljudet skulle jag nog därimot kunna leva med.

Sedan kan ju sinnen och hörsel vara olika på oss alla så vi upplever ljudet olika och vad som tilltalar oss, den gången jag upplevde bra ljud så gjordes ett litet test, ett brus spelades upp och flyttade sig i ljudbilden och vi skulle säga var det befann sig.
      Resterande sex personer var överens om att ljudet flyttade sig i en båge men jag kunde klart och tydligt höra att det först steg rakt upp ca 30cm och sedan flyttade sig rakt åt vänster för att sedan gå rakt ner igen. Han som gjorde demon blev tyst en lång stund och frågade om jag verkligen hörde det för de flesta uppfattade det som en båge medans inspelningen var gjord exakt som jag angav.

Comment

Jag vill att man helt ska glömma bort att man sitter i en bil, eller att man över huvud taget lyssnar på en stereo. Har bara hört en bil där det har funkat. En viktig aspekt är ljud utanför bilen. En bra dämpad bil stänger även ute brus som kommer utifrån. De bruset (röster, bilar, mm) förstör helhetsintrycket. Lika så en dålig sittposition. Eller varför inte en minimal sweetspot.
        Gandalf har rätt i att folk inte utnyttjar produkterna optimalt. Men, de är mest bredd, höjd, djup å stereobild som påverkas. För att få atmosfär, kött, känsla, detaljer, mm krävs tyvärr bra grejjer. Bara att betala...
        Reine. BMW M3

www.rayder.se

Comment

Har inte installation och inredningskvalite en del att göra med.
          Lite som man äter med ögonen.

Jag lovar sätter jag mig i en 240 (ursäkta heheh) som låter sjukt bra och sedan i en Lambo som låter exakt likadant så lovar jag att jag kommer tycka lambon låter bättre.
          sigpic

Ägare av DekorTeknik
          Gå in och gilla!

Comment

Originally posted by Antonic View Post
            Har inte installation och inredningskvalite en del att göra med.
            Lite som man äter med ögonen.

Jag lovar sätter jag mig i en 240 (ursäkta heheh) som låter sjukt bra och sedan i en Lambo som låter exakt likadant så lovar jag att jag kommer tycka lambon låter bättre.
            Snälla Anton Lova att du aldrig blir dommare Om bilarna låter exakt likadant har du fel på öronen, eller den gråa substansen som simmar runt mellan öronen Inte ens samma bil låter exakt likadant från ena gången till den andra.

Men som bil hade jag hellre valt en Aston-Martin
            Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Haha nej du behöver inte vara orolig.
              Ska ut och tävla först i så fall hehe
              sigpic

Ägare av DekorTeknik
              Gå in och gilla!

Comment

Originally posted by Gandalf View Post
                Snälla Anton Lova att du aldrig blir dommare Om bilarna låter exakt likadant har du fel på öronen, eller den gråa substansen som simmar runt mellan öronen Inte ens samma bil låter exakt likadant från ena gången till den andra.

Men som bil hade jag hellre valt en Aston-Martin
                Cygnet?
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                  Cygnet?
                  NJAE!! Tror nog jag hellre väljer en riktig Aston än en Toyota med Aston-grill
                  Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

I den bästa bilen jag lyssnat i räckte det med första tonen för att inse att det var nåt obeskrivligt. Det har sagts förut att det räcker med de första sekunderna för att höra om det är en bra bil. Det känns i kroppen.

Comment

Working...
                    X