Announcement

Collapse
No announcement yet.

delningsfilter och längd på kablar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• delningsfilter och längd på kablar

Har allri läst eller hört något om det, men spelar det någon roll om det är 2m mellan delningsfilter och högtalare?
    Pga utrymmesbrist så funderar jag nämligen på att sätta filtren där bak tillsammans med stegen.

Re: delningsfilter och längd på kablar

Originally posted by hylsan View Post
    Har allri läst eller hört något om det, men spelar det någon roll om det är 2m mellan delningsfilter och högtalare?
    Pga utrymmesbrist så funderar jag nämligen på att sätta filtren där bak tillsammans med stegen.
    Nej det spelar ingen roll, använd bra kablar bara, gärna grövre än 2.5
    TEAM STALLBASVERKSTAN
    Tack till min sponsor:
    AI-GROUP.se
    Samt stort tack till:
    Elektronikservice i hemse
    Seastreamsgarage.se

Comment

Varför grövre än 2,5mm2? Den arean räcker väldigt långt, ska till mycket effekt innan den börjar begränsa så det är mest slöseri att dra görvre.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Varför grövre än 2,5mm2? Den arean räcker väldigt långt, ska till mycket effekt innan den börjar begränsa så det är mest slöseri att dra görvre.
        menade 2.5 eller grövre, lite synd att tappa effekt på små kablar, som inte kostar mycket...
        TEAM STALLBASVERKSTAN
        Tack till min sponsor:
        AI-GROUP.se
        Samt stort tack till:
        Elektronikservice i hemse
        Seastreamsgarage.se

Comment

även till diskanter?
          Ok, kanske en dum fråga men känns overkill i mina nybörjar-öron.
          Ska förvisso köra med nya kablar men mina gamla var nog bara 1.5 till diskanterna...
          Last edited by hylsan; July 22, 2011, 16:02.

Comment

Originally posted by kaslinkov View Post
            menade 2.5 eller grövre, lite synd att tappa effekt på små kablar, som inte kostar mycket...
            kan ingen elektriker eller något posta en sticky på kabel-dia och längd vs. effekt och ampere?
            2.5mm2 kabel räcker lååångt, även om du skulle vilja dra den från bagaget via motorrummet och tillbaka några varv..
            Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

Comment

Min tanke var 1.5mm2 till diskanter (ca 2m högst) och 2.5mm2 till 3" middar o 6.5".

Ska ju inte kränga mer än kanske 50w till diskanter o 100-200w till resten så jag trodde det skulle fungera, men tro gör man ju i kyrkan

Comment

Det fungerar garanterat alldeles utmärkt. I min bil har jag dragit 0,75mm2 till diskant, 1,5mm2 till mellanregister och 2,5mm2 till midbas och upplever då inga problem med det. Har visserligen inte testat att köra 1,5mm2 till diskanterna men är tämligen säker på att jag inte märker nån skillnad.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Working...
                X