Announcement

Collapse
No announcement yet.

bygga "poddar"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: bygga "poddar"

    Originally posted by Antonic View Post
    Han menar nog hur lågt vill du att dom ska kunna spela.
    Jadu bra fråga...ni är experterna
    Vill ha upp ljudbilden.
    Mellanregistret sitter ju så dumt på octavia II...inte framme vid fötterna utan jämns med stolen.

    Comment


    • #17
      Re: bygga "poddar"

      Hur stort element får du fysiskt plats med?
      /tycker Erik.

      Comment


      • #18
        Re: bygga "poddar"

        Originally posted by Robsarve View Post
        Hur stort element får du fysiskt plats med?
        I dörren är det 6.5", och till "podden" jadu har inga exakta mått men max 3.5" beror på volymen dom ska ha.

        Comment


        • #19
          Re: bygga "poddar"

          3,5" brukar inte behöva någon större volym. i många fall kan man leda ned ljudet från baksidan runt brädan.

          De bästa jag vet är Pioneer odr men de kostar.

          Peerless 3" låter trevligt för liten peng, men kräver en separat diskant.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #20
            Re: bygga "poddar"

            Förslag till 3,5"...
            http://www.ljudstudion.se/jl-audio-t...598-c-356.aspx
            Ljudstudion
            Bilpedanten

            Comment


            • #21
              Re: bygga "poddar"

              Dom skulle jag inte alls föreslå, låter inte bra nånstans. Då skulle jag hellre köra på Amega, Axton, Emphaser eller t.o.m Magnats 3,5" koaxial.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #22
                Re: bygga "poddar"

                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Dom skulle jag inte alls föreslå, låter inte bra nånstans. Då skulle jag hellre köra på Amega, Axton, Emphaser eller t.o.m Magnats 3,5" koaxial.
                Och med tanke på hur mina 350 betedde sig för mig och min smak så skulle jag avråda från Amegas för on-axismontage.

                Då skulle jag mkt hellre gått på Jordan 2" fullrange eller Audison Voce.
                Dock kostar båda alternativen mer än Amegas men men....
                Jordan 2orna går på runt 2200-2500 paret och Voce-kombon med filter för den höga delningen landar runt 3K ge o ta ngt då jag inte minns exakt just nu.
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #23
                  Re: bygga "poddar"

                  Lånar tråden lite, ni som bygger 3" + diskant i A stolpen verkar ganska överens om att de ska riktas uppåt. Vad är fördelen med detta? Vad blir skillnaden om de riktas i samma höjd som lyssningpos, samt spelar väldigt mycket mot varandra?

                  Voce 3" tror jag kostar 1295:- per par utan filter och filtret till voce 6,5 / voce 3" 600:- per par. Såg att det börjar bli dåligt med dem i lager. I ditt fall kanske inte dessa filter ens går att använda?

                  Comment


                  • #24
                    Re: bygga "poddar"

                    Originally posted by Jimma72 View Post
                    Lånar tråden lite, ni som bygger 3" + diskant i A stolpen verkar ganska överens om att de ska riktas uppåt. Vad är fördelen med detta? Vad blir skillnaden om de riktas i samma höjd som lyssningpos, samt spelar väldigt mycket mot varandra?

                    Voce 3" tror jag kostar 1295:- per par utan filter och filtret till voce 6,5 / voce 3" 600:- per par. Såg att det börjar bli dåligt med dem i lager. I ditt fall kanske inte dessa filter ens går att använda?
                    Varför jag skrev som jag gjorde beror helt på om man kan dela trevägs eller fyrvägs aktivt.
                    Kan man dela fyrvägs så behöver man inte filtren
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #25
                      Re: bygga "poddar"

                      Originally posted by Lonefox View Post
                      Och med tanke på hur mina 350 betedde sig för mig och min smak så skulle jag avråda från Amegas för on-axismontage.

                      Då skulle jag mkt hellre gått på Jordan 2" fullrange eller Audison Voce.
                      Dock kostar båda alternativen mer än Amegas men men....
                      Jordan 2orna går på runt 2200-2500 paret och Voce-kombon med filter för den höga delningen landar runt 3K ge o ta ngt då jag inte minns exakt just nu.
                      Om man kör Amega i poddar riktade off axis då eller blir det bara skit?
                      Eller om man sätter dom i panelen vid insida sidospegel, blir ju ingen volym där dock
                      Last edited by hanspettersson; July 27, 2011, 21:26.

                      Comment


                      • #26
                        Re: bygga "poddar"

                        Jag har för mig att Anders eller Christian Redigh har kört med Audison Voice i A-Stolpe med gott resultat (kan ha fel).

                        Bilden nedan är från Christians bil med Focal.

                        Har lyssnat i Anders bil med A.stolpe monterade högtalare och det lät väldigt bra och han har även tävlat i SQ.
                        Last edited by ConnyK; July 27, 2011, 21:44.
                        /Conny
                        Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
                        SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

                        Comment


                        • #27
                          Re: bygga "poddar"

                          Originally posted by ConnyK View Post
                          Jag har för mig att Anders eller Christian Redigh har kört med Audison Voice i A-Stolpe med gott resultat (kan ha fel).

                          Bilden nedan är från Christians bil med Focal.

                          Har lyssnat i Anders bil med A.stolpe monterade högtalare och det lät väldigt bra och han har även tävlat i SQ.
                          Om inte Christian har kastat in dem VÄLDIGT nyss så har han inte Voce utan Focal 165 KRX3 och Anders har haft både BE Utopia och Audison Thesis i sina bilar..... Det är därifrån du fått att Anders kör med Voce......för Thesis 3an heter Voce i modellbeteckningen........
                          Just Voce-linen bygger han med just nu i sin nya bil. Så mkt mer kan jag inte säga om det (för jag vet inte så mkt mer än så )
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment

                          Working...
                          X