Announcement

Collapse
No announcement yet.

bygga "poddar"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bygga "poddar"

    Har gjort en test-ram till mitt framsystem (disk o middar) för att hitta en bra vinkel. Frågan är bara hur gör man egentligen poddar enklast. "Koppar" heter det kanske på svenska

    Tar man och sprutar på fogskum på ramen och sedan formar den för att sedan plasta?

    Har inte använt fogskum innan så jag är lite nybörjare där, behöver man täcka "pluggen" med alufolie eller liknande innan man kör på polyester?

    Det är inte så viktigt att koppen är rund, troligtvis kommer jag forma den efter instrumentpanelen lite så att jag får bra stöd och montering.

    Förresten vad för material kan man köra på "baffeln" (fronten så att säga), ska ju inte behövas tjock mdf eller liknande väl??

    Tips o idéer tas emot tacksamt.

  • #2
    Re: bygga "poddar"

    Originally posted by hylsan View Post
    Har gjort en test-ram till mitt framsystem (disk o middar) för att hitta en bra vinkel. Frågan är bara hur gör man egentligen poddar enklast. "Koppar" heter det kanske på svenska

    Tar man och sprutar på fogskum på ramen och sedan formar den för att sedan plasta?

    Har inte använt fogskum innan så jag är lite nybörjare där, behöver man täcka "pluggen" med alufolie eller liknande innan man kör på polyester?

    Det är inte så viktigt att koppen är rund, troligtvis kommer jag forma den efter instrumentpanelen lite så att jag får bra stöd och montering.

    Förresten vad för material kan man köra på "baffeln" (fronten så att säga), ska ju inte behövas tjock mdf eller liknande väl??

    Tips o idéer tas emot tacksamt.
    Jag brukar använda kartong om det ska vara välvda ytor i en riktning men samtidig "rakt" på andra hållet. Jämför med ett halvt rör eller så. Kartongen kan man oftast dra bort sedan om man använder sig av sådan som är tryckt och belagd med plast. På ytor som är dubbelkrökta eller har andra konstiga former brukar man spänna upp ett elastiskt tyg typ fleece, högtalartyg eller "muddtyg" (finns i tygaffärer). Om man vill använda tyg på större ytor får man tillverka "spant" som bildar den önskade formen och sedan spänna tyget över dessa annars hänger det lätt neråt när plasten kommer på.
    sigpic

    -C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

    Comment


    • #3
      Re: bygga "poddar"

      mm..man kan ju använda hönsnät (eller annan nät) också nu när jag tänker efter....

      Spänna tyg har jag använt mig av innan men då har jag använt stag mm för att få den formen jag vill och jag tycker det är lite svårt i detta fallet då det är så litet.
      Glömde kanske skriva att det handlar om 1" diskant o 3" middar så kopparna blir ju bara nån dl stora.

      Comment


      • #4
        Re: bygga "poddar"

        Funkar att göra som Robolop http://www.audiogroupforum.com/csfor...=66958&page=10
        Använda julgranskulor i plast

        Comment


        • #5
          Re: bygga "poddar"

          huh...drägel
          Undrar om inte jag sett några sådana bland frugans hobby-grejjer *hmmmm*

          Tack för inspirationen!!

          Comment


          • #6
            Re: bygga "poddar"

            Har du kollat Patrick Bateman's poster på diymobileaudio.com ?
            Såg några poster där (http://www.diymobileaudio.com/forum/diyma-sq-forum-technical-advanced/65061-improve-your-soundstage-$2.html)
            Vilket mest handlade om att det skulle vara viktigt med detta pga diffraktion
            i diskanten framförallt. Många tips! Ikea ska visst ha nåt som passar...eller tennisbollar

            Peder J

            Comment


            • #7
              Re: bygga "poddar"

              Lånar tråden lite å frågar om någon testat köra Amegas Coax 3.5" i små "poddar"
              Storlek på poddar? 2 liter blir ju lite svårt som dom rekommenderar i produktbladet.
              Vill inte modda brädan utan köra 3.5" i poddar å amega 6.5" i dörren
              Bilen är en Octavia 08 Kombi

              Comment


              • #8
                Re: bygga "poddar"

                Originally posted by hanspettersson View Post
                Lånar tråden lite å frågar om någon testat köra Amegas Coax 3.5" i små "poddar"
                Storlek på poddar? 2 liter blir ju lite svårt som dom rekommenderar i produktbladet.
                Vill inte modda brädan utan köra 3.5" i poddar å amega 6.5" i dörren
                Bilen är en Octavia 08 Kombi
                Labbade med det nu för ett tag sedan med just dessa element och i min Fjant så funkade det INTE alls.....i den bilen och mina öron...
                Bumligt och en fasligt jobbig peak runt 100-300Hz.....
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #9
                  Re: bygga "poddar"

                  Ja det är något jag också funderade på att alla kanske inte låter bra i koppar?
                  Har ett par TEC SQ3r med Vas på 2.7l (kan man gå på detta? hittar inget rekommenderat lådvolym).

                  Comment


                  • #10
                    Re: bygga "poddar"

                    Originally posted by hylsan View Post
                    Ja det är något jag också funderade på att alla kanske inte låter bra i koppar?
                    Har ett par TEC SQ3r med Vas på 2.7l (kan man gå på detta? hittar inget rekommenderat lådvolym).
                    De funkade riktigt bra i a-stolparna i Robsarves franska limpa iaf....dock tror jag de var mer oa-monterade...
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #11
                      Re: bygga "poddar"

                      Originally posted by Lonefox View Post
                      Labbade med det nu för ett tag sedan med just dessa element och i min Fjant så funkade det INTE alls.....i den bilen och mina öron...
                      Bumligt och en fasligt jobbig peak runt 100-300Hz.....
                      Tips på några fullrange högtalare som skulle funka å hänga med amegas midbas. Vill ha upp ljudbilden å placeringen i orginal dörr ä så dum.

                      Comment


                      • #12
                        Re: bygga "poddar"

                        Originally posted by hanspettersson View Post
                        Tips på några fullrange högtalare som skulle funka å hänga med amegas midbas. Vill ha upp ljudbilden å placeringen i orginal dörr ä så dum.
                        Nopes....dessvärre inte.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #13
                          Re: bygga "poddar"

                          Var vill du dela in dem?
                          /tycker Erik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: bygga "poddar"

                            Originally posted by Robsarve View Post
                            Var vill du dela in dem?
                            Hur menar du?

                            Comment


                            • #15
                              Re: bygga "poddar"

                              Han menar nog hur lågt vill du att dom ska kunna spela.
                              sigpic

                              Ägare av DekorTeknik
                              Gå in och gilla!

                              Comment

                              Working...
                              X