Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ: Bra utvärdering VS höga poäng.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: SQ: Bra utvärdering VS höga poäng.

Med min ringa tävlingserfarenhet och de samtal jag haft med bland andra Niklas och Patrik så går väl det hela som tävlande ut på att just lyssna på vad domarna säger och ständigt förbättre sin egna kunskap och bilens sätt att återge ljud....

Annars är man väl ute o cyklar rätt fel tycker jag...
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Reine har helt rätt. Finns inte en chans att relatera poängsättningen till live instrument generellt för det skiljer enormt mellan samma typer av instrument. Två olika studioägare jag pratar med om bedömningar av ljud har direkt frågat om vi vet exakt märkena på instrumenten som används, gitarrer trumpeter etc. Så det absolut viktigaste uppgiften man har som domare är att rangordna bilarna sinsemellan, och till sin hjälp har man ett protokoll och en skiva.
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Men det som i mina öron skiljer ut de riktigt bra från de normalbra är förmågan att återge övertoner och efterringningar på ett naturligt sätt. Och de finns både på skivan och i verkligheten om man lyssnar efter.

Helt rätt. Bra sagt.
        Nåt annat kul som säkert många kännr till. Ljudet i en elgitarr blir olika beroende på vilket träslag som används i kroppen. Fender använder ett håt trä, varpå deras ljud blir vasst och anslagsskarpt. Samt att tonerna klingar ut rätt snabbt (sustain). Gibbson i andra ändan använder ett mjukt trä med följden att ljudet blir varmt och gosigt med lång sustain. Ursäkta offtopic samt ev. felstavning...
        Jättekul att diskussionen förs. Alla kan bli bättre och lära sig. Även dommare...
        Reine. BMW M3

www.rayder.se

Comment

Originally posted by rayder View Post
          Ljudet i en elgitarr blir olika beroende på vilket träslag som används i kroppen. Fender använder ett håt trä, varpå deras ljud blir vasst och anslagsskarpt. Samt att tonerna klingar ut rätt snabbt (sustain). Gibbson i andra ändan använder ett mjukt trä med följden att ljudet blir varmt och gosigt med lång sustain. Ursäkta offtopic
          Absolut inte OT enligt mig (som tävlar så in i norden, lätt för mig att säga ), det är väl på den här nivån man ska behöva ligga(minst) för att vinna SM!

Pierre
          SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Working...
          X