Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ: Bra utvärdering VS höga poäng.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SQ: Bra utvärdering VS höga poäng.

Jag har under 6år besökt, dömt och arrangerat billjudstävlingar både i Sverige och internationellt.

En sak jag ofta funderar över i min kontakt med deltagare är att de är mer intresserade av vilka poäng de får, istället för att lyssna på vad domaren har att säga.

En bra och intresserad domare som verkligen lägger ner tid på att bedöma bilarna får ofta "ondaögat" och PISS tillbaka från deltagarna, medan en "snäll" och ofta slarvig domare som ger oförskämt höga poäng blir hyllad som en BRA domare.

Det är nog på sin plats att fler deltagare och även domare både i Sverige och internationellt faktiskt läser på vad bedömningsguiden säger.
    Och kanske även öppnar sitt sinne och lyssnar på konkurrenternas bilar för att förbättra sin egen bil.

Skall vi dra en parallell kan vi ta dBDragRacing.
    Vi ökar K-faktorn på vårt Termlab med 3dB så blir alla deltagare skitglada, även om det inte speglar verkligheten.

SÅ MIN FRÅGA ÄR:
    Är poängen/resultatet viktigare än en korrekt och givande bedömning?
    Kan vi skippa protokollet och enbart be domaren rangordna bilarna?

Var konstruktiva. Ingen nämnd ingen glömd.
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

Re: SQ: Bra utvärdering VS höga poäng.

Det viktigaste är att domaren tar sig tid att fylla i lite kommentarer på protokollet. Utan dessa jobbar man i blindo.
    I övrigt kvittar det hur mycket poäng man får, eftersom det brukar vara i relation till de andra bilarna i klassen.
    Kanske onödigt att nämna (fast viktigt för nybörjarna), man kan inte jämföra mellan olika domare eller ens mellan olika tävlingar med samma domare. Trots det kan det kännas störigt att det skiljer väldigt mycket mellan olika domares uppfattning om "rätt och fel".
    Massa självklarheter kanske?
    sigpic

-C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Jag bryr mig inte särskilt mycket om poängen, vet att jag ändå kommer efter alla andra. Det intressanta är vad som är bra och vad som är dåligt med min anläggning, och då vill jag har tips på vad som behöver förbättras. Jag tycker alltså om när domarna skriver mycket och berättar ännu mer, så fortsätt med det ni som gör så!
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Poängen är inte viktiga det är kommentarens kopplade till de olika delarna som är det viktiga. Ger en domare lägre poäng så är det lika för alla.
        Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Jag ser det som ett stort problem när två olika dommare ger väldigt olika poäng på en och samma bil. Självklart kan där finnas skillnader men inte med ca 50-60 poäng.
          Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Kul att detta tas upp. De hela går ju faktiskt ut på att öka kunskapen om hur man bygger och ställer ljud i sin egen bil. Jag som har dömt tidigare tycker det är kul när man dömmer en bil igen, efter att ha gett kritik vid en tidigare bedömning, och personen ifråga faktiskt har fixat felet. Då känner jag att jag gjort nytta. Lägger man tiotusentals kronor på en rejäl anläggning bara för att vinna en pokal för 500 spänn är man rätt korkad. Man vill väll förbättra sin bil så mycke de går. Är de inte så? Å de gör man väll genom att ta till sig av vad andra säger och kan.
            Reine. BMW M3

www.rayder.se

Comment

Poängskillnaderna kommer ju framförallt av hur domaren värderar tonalitet.
              Bland många domare så läggs referensen till hur bra det kan låta i en bil enligt deras erfarenhet, och då får många bilar höga poäng.
              Några domare lägger ribban lite högre, och jämför med hur instrumenten låter i verkligheten, och då sjunker ju poängen i motsvarande mängd.
              Detta är egentligen inget problem, men det förskjuter ju balansen i poängsättningen så att det tekniska får större eller mindre vikt, vilket kan gynna eller missgynna olika deltagare.
              /tycker Erik.

Comment

Korta svaret:
                1- Nej
                2- Nej

Långa svaret:
                Frågan är väl om poängen skall återspegla verkligheten eller bara användas för rangordning , det vore ju bra om poängen återspeglade verkligheten så att de tävlande skall kunna se hur de ligger till jämfört med konkurrensen nationellt och internationellt.

Bedömmningsguiden är ju utformad på så sätt att den skall guida domarna till att sätta ungefär "rätt" poäng och inte helt famla i blindo men varje "nivå" har ju ett poängspann, så som Gandalf säger så borde inte poängen imellan två domare vara milsvid iallefall men ≈20p upp eller ned imellan två domare får man nog acceptera som fullt "normalt" skulle jag tro.

Feedbacken ifrån domaren är superviktig och det är ett stort + om han även noterar på protokollet, domarens kritik är ju också hans motivation till varför han inte satte full pott dvs kritik får alla bilar och betyder inte att bilen är usel på ngt sätt eller att domaren inte gillar bil eller ägare.

Ondaögat kan man väl ge en domare om man tycker att han har gjort ngt fel men då skall man inte skriva på utan protestera till huvud domaren också!

Att domaren efter att ha dömt utan scoresheet 10-15 bilar och sedan kunna rangordna dem i huvudet tror jag ingen domare varken vill eller klarar av, för många andra intryck i samband med bedömningen skulle kunna påverka rangordningen och vi kan inte kräva att alla domarna skall ha perfekt "ljudminne".
                "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                  Bland många domare så läggs referensen till hur bra det kan låta i en bil enligt deras erfarenhet, och då får många bilar höga poäng.
                  Några domare lägger ribban lite högre, och jämför med hur instrumenten låter i verkligheten, och då sjunker ju poängen i motsvarande mängd.
                  Där har vi isåfall en förklaring till höga poängskillnader.
                  Bedömmningsguiden är ju utformad med utgång från hur instrument och röster låter i verkligheten och inte emot domarens egna billjuds referenser.
                  Samtidigt kan man ju kanske inte kräva att alla domare skall veta exakt hur alla olika instrument låter i verkligheten/live.
                  Last edited by Hewi; July 17, 2011, 13:23. Reason: Funderat vidare lite.....
                  "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                    Samtidigt kan man ju kanske inte kräva att alla domare skall veta exakt hur alla olika instrument låter i verkligheten/live.
                    Det är verkligen inte svårt att någon gång åka på en konsert eller varför inte på någon klubbspelning eller när någon musiker spelar i kyrkan. Varför skall det inte ställas krav på dommarna i det hänseendet. Att ha andra bilar som referenser kan i värsta fall bli riktigt skevt och missvisande.
                    Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Originally posted by Gandalf View Post
                      Det är verkligen inte svårt att någon gång åka på en konsert eller varför inte på någon klubbspelning eller när någon musiker spelar i kyrkan. Varför skall det inte ställas krav på dommarna i det hänseendet. Att ha andra bilar som referenser kan i värsta fall bli riktigt skevt och missvisande.
                      Vilka spår på Emma-skivan tycker du motsvarar ovanstående förslag; konsert, klubb, kyrka? Samma instrument låter helt olika i dessa tre miljöer eller hur.
                      Det närmsta man kommer instrument som finns på skivan är att lyssna live-unplugged i som du nämnde i klubbmiljö eller på en hemstereoanläggning med erkännt "korrekt" ljud.

Tillbaka till ämnet så tycker jag oxå att endast inbördes rangordning Mellan deltagarna låter som ett sämre alternativ än poäng.
                      sigpic

-C5 2008 -SQuse-

Comment

Tycker dessutom att det har funkat bra de senare säsongerna med bedömningarna och att vi ska vara oerhört tacksamma för att någon orkar ställa upp med det ibland otacksamma "jobbet".
                        sigpic

-C5 2008 -SQuse-

Comment

Man kan inte gämföra med hur de låter live. Då skulle alla dommare behöva vara med när skivan spelas in. Å sen skulle den ju inte kunna mixas. Eller tycker ni jag har fel? Alla stora spelningar har sina kompressorer. Studion har en. Är de exakt lika ställda?
                          Visst. En dommare ska veta hur olika instrument låter live. De är självklart. Men man kan inte dömma efter det. Man måste dömma efter referenser på tävlings skivan. Annars låter alla bilar skit. För de finns inte många som låter så kass som rösterna på den aktuella skivan. Å jag har aldrig hört instrument med så lite mid och sub som det är på skivan heller.
                          Reine. BMW M3

www.rayder.se

Comment

Nu tror jag bestämt att ni missförstått mig lite. Jag menar att det måste finnas någon form av andra referenser än bilar för att bedömma ljud. Ta tex avstånd till scen. Skall vi acceptera att det är 50-60cm eller faktiskt känslan av betydligt större avstånd. Personligen gillar jag tanken att blunda och glömma bort att det är en bil jag sitter i och lyssnar. Hela grundtanken med bedömningarna är ju att återskapa ett ljudscenario som inte finns i en bil egentligen och det är därför det finns ganska tydliga regler hur det skall bedömmas.
                            Jag håller med Mats att dommarna gör ett kanonjobb och skulle inte för all smörkola i småland vilja byta plats med dem.
                            Allternativt är ju att där byggs en referensbil som alla dommarna har som rättesnöre. Bättre, sämmre eller lika bra. Oavsett vilket så är den bilen normen.

Sov gott alla ljudnördar.
                            Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Originally posted by rayder View Post
                              Man kan inte gämföra med hur de låter live. Då skulle alla dommare behöva vara med när skivan spelas in. Å sen skulle den ju inte kunna mixas. Eller tycker ni jag har fel? Alla stora spelningar har sina kompressorer. Studion har en. Är de exakt lika ställda?
                              Du har absolut en poäng här. Det finns ju en dvd för just skivan som används som beskriver hur de olika instrumenten är mickade och mastrade. Mycket görs i mixerbordet. Och det bör naturligtvis en domare känna till, liksom att ha lyssnat några gånger på skivan på en hyfsad referensanläggning. Själv använder jag mycket hörlurar (hd650, Denon 4000), eftersom många hemmaanläggningar har ganska färgat ljud.

Men det som i mina öron skiljer ut de riktigt bra från de normalbra är förmågan att återge övertoner och efterringningar på ett naturligt sätt. Och de finns både på skivan och i verkligheten om man lyssnar efter.
                              /tycker Erik.

Comment

Working...
                              X