Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på Amega Q-comp50/60 genom åren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skillnad på Amega Q-comp50/60 genom åren

    Som rubriken lyder, har det blivit jättestor skillnad mellan de lite äldre kiten med gula koner jämfört med dom svarta som säljs nu? Funderar nämligen på att köpa ett Q-comp 50 eller 60 men med ekonomin just nu så blir det tajt att köpa ett nytt så jag tänkte satsa på begagnat om det finns några till salu

    Undrar även om dom går att montera som vanligt i dörrarna i bilen eller om dom ska sitta vända åt andra hållet. Högtalarna ska sitta i en Volvo 740 -89. Hittade lite bilder på folk som spelar dom inåt istället för utåt och undrar om det har att göra med att dom kräver lådvolym? Hade till en början tänkt att köra med dom som vanligt i min första bil och sedan använda dom fullt ut i nästa bil som ska bli ett riktigt bygge

    Ska driva systemet på ett KAC-7405 som lämnar 60W RMS @ 4ohm per kanal och då är frågan om man skulle använda alla 4 kanalerna till systemet genom att använda bi amp eller köra på 2 kanaler totalt och de andra två kanalerna till 5.25rna i bakdörrarna i väntan på pengar och bättre steg.

    Tack på förhand
    Johan
    Last edited by LordJN; July 16, 2011, 01:17. Reason: Fler frågor :)
    Nummerskylten sitter i alla fall fast!

  • #2
    Re: Skillnad på Amega Q-comp50/60 genom åren

    skillnaden e storleken 50= 5.25 kit 60= 6.5'' kit. det med högtalaren innåt o det e väl basar som du man kan ha så..

    Comment


    • #3
      Re: Skillnad på Amega Q-comp50/60 genom åren

      Ville, Amegakiten har funnits innan dom nya svarta kom, och jag antar att det är dom som TS undrar över.

      Så som jag förstått det så ska dom nya ha det bästa mellanregistret, medans dom gula (eller var det möjligtvis dom lila?) lirade bäst midbas, tror det var dom lila. Hur som så är det nog inga jätteskillnader, men dom finns där. Hade själv dom gula som midbasar innan jag bytte till dom nya svarta, ingen större skillnad där.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: Skillnad på Amega Q-comp50/60 genom åren

        [QUOTE=ChriZtoffer;85748]Ville, Amegakiten har funnits innan dom nya svarta kom, och jag antar att det är dom som TS undrar över.

        Så som jag förstått det så ska dom nya ha det bästa mellanregistret, medans dom gula (eller var det möjligtvis dom lila?) lirade bäst midbas, tror det var dom lila. Hur som så är det nog inga jätteskillnader, men dom finns där. Hade själv dom gula som midbasar innan jag bytte till dom nya svarta, ingen större skillnad där.[/QUOTE

        Dom lila lät bättre allround medans dom gula hade mera klipp i midbasen
        sigpicMS-SOUND
        Micke7406

        Comment


        • #5
          Re: Skillnad på Amega Q-comp50/60 genom åren

          Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Ville, Amegakiten har funnits innan dom nya svarta kom, och jag antar att det är dom som TS undrar över.

          Så som jag förstått det så ska dom nya ha det bästa mellanregistret, medans dom gula (eller var det möjligtvis dom lila?) lirade bäst midbas, tror det var dom lila. Hur som så är det nog inga jätteskillnader, men dom finns där. Hade själv dom gula som midbasar innan jag bytte till dom nya svarta, ingen större skillnad där.
          hehe e lite småtrött så kan läst lite fel
          har för mig att 740 har max monteringsdjup 47 mm lr ngt.. det bästa e att bygga om under själva orginalhålet o bygga om till 6.5or.... finns ju ett amega kit på blocket med ett genesis dual mono för 3500 kr... men nu ville du ha skillnaden o det har ChriZtoffer redan sagt bra saker=)

          Comment


          • #6
            Re: Skillnad på Amega Q-comp50/60 genom åren

            Originally posted by Mikka View Post
            Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Ville, Amegakiten har funnits innan dom nya svarta kom, och jag antar att det är dom som TS undrar över.

            Så som jag förstått det så ska dom nya ha det bästa mellanregistret, medans dom gula (eller var det möjligtvis dom lila?) lirade bäst midbas, tror det var dom lila. Hur som så är det nog inga jätteskillnader, men dom finns där. Hade själv dom gula som midbasar innan jag bytte till dom nya svarta, ingen större skillnad där.
            Dom lila lät bättre allround medans dom gula hade mera klipp i midbasen
            Så kan det ha varit ja, det förklarar varför jag köpte just dom gula att ha som midbasar. Jämfört med dom nya svarta tycker jag dock att skillnaden var marginell.
            Last edited by ChriZtoffer; July 16, 2011, 01:56.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #7
              Re: Skillnad på Amega Q-comp50/60 genom åren

              Till och börja med, tack för snabba svar Känns så välkomnande att få 5 svar på 30min, här kommer jag att börja hänga mycket i framtiden

              Annyway, Så ni tror inte att jag inte ska tävla eller så kommer höra någon jätteskillnad på ett par som är något år eller ett par som är nya (avser att båda är inspelade såklart)

              Originally posted by ville91 View Post
              hehe e lite småtrött så kan läst lite fel
              har för mig att 740 har max monteringsdjup 47 mm lr ngt.. det bästa e att bygga om under själva orginalhålet o bygga om till 6.5or.... finns ju ett amega kit på blocket med ett genesis dual mono för 3500 kr... men nu ville du ha skillnaden o det har ChriZtoffer redan sagt bra saker=)
              Aa såg det paketet, riktigt bra pris men för min plånbok blir det svårt just nu. Kan ju byta steg senare då jag tror att mitt kommer att räcka till särskilt om jag bi-amp kopplar (eller?) 4*60W RMS

              Sen det med monteringshålen: Just nu är det standard i bilen och jag känner att fästena är sådär så hur jag än gör så måste jag göra om där om jag vill sätta in högtalare som låter bättre än de jag har och då kan jag ju ändå göra plats för 6.5" i en MDF skiva eller likande. Blir nog att dämpa lite i dörrarna också Hittade lite bra tips på forumet som jag nog ska kolla på
              Nummerskylten sitter i alla fall fast!

              Comment


              • #8
                Re: Skillnad på Amega Q-comp50/60 genom åren

                Originally posted by LordJN View Post
                Till och börja med, tack för snabba svar Känns så välkomnande att få 5 svar på 30min, här kommer jag att börja hänga mycket i framtiden

                Annyway, Så ni tror inte att jag inte ska tävla eller så kommer höra någon jätteskillnad på ett par som är något år eller ett par som är nya (avser att båda är inspelade såklart)



                Aa såg det paketet, riktigt bra pris men för min plånbok blir det svårt just nu. Kan ju byta steg senare då jag tror att mitt kommer att räcka till särskilt om jag bi-amp kopplar (eller?) 4*60W RMS

                Sen det med monteringshålen: Just nu är det standard i bilen och jag känner att fästena är sådär så hur jag än gör så måste jag göra om där om jag vill sätta in högtalare som låter bättre än de jag har och då kan jag ju ändå göra plats för 6.5" i en MDF skiva eller likande. Blir nog att dämpa lite i dörrarna också Hittade lite bra tips på forumet som jag nog ska kolla på
                va e det för steg lr ska du driva på stereon?

                Comment


                • #9
                  Re: Skillnad på Amega Q-comp50/60 genom åren

                  Köp valfritt Amegakit, Bi-Ampa eller brygga och njut. Bara du får till en bra montering (tätt och stumt) så kommer det spela på riktigt bra.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Skillnad på Amega Q-comp50/60 genom åren

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Köp valfritt Amegakit, Bi-Ampa eller brygga och njut. Bara du får till en bra montering (tätt och stumt) så kommer det spela på riktigt bra.
                    och dämpa=) silent coat e billigt=)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Skillnad på Amega Q-comp50/60 genom åren

                      Originally posted by ville91 View Post
                      och dämpa=) silent coat e billigt=)
                      Kollade på dom. Har redan dämpat bagaget med biltemas asfaltsmatta då vi hade två packet liggande i garaget Frågan är hur mycket dämpning som krävs per dörr för vill gärna slippa att köpa storpack så att det blir massa plattor över som inte kommer till användning.

                      Kom även på att om jag ska köra bi-amp så måste jag dra igenom ett extra par högtalarkablar genom röret ut till dörren o så finns det inte några kanaler kvar för mina SPL koaxialer som jag tänkte sätta i bakdörrarna istället för original som sitter där idag för att förbättra ljudbilden. Nästan värt pengarna att fixa ett bra 2-kanals steg till framsystemet, köra 2 kanaler bak och de andra två på basen istället för monoblocket som sitter där idag. Aja, får se hur jag gör
                      Nummerskylten sitter i alla fall fast!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Skillnad på Amega Q-comp50/60 genom åren

                        Lirat med dubbla (lila chassie) Amega kit i framdörrarna drivna med dubbla DLS/Genesis Stereo100. Gillade de då och har gillat Amega sedan den tiden, men i dagsläget skulle jag antagligen köpa med svart chassie. Mycket för att slippa köpa gamla solblekta saker.
                        Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Skillnad på Amega Q-comp50/60 genom åren

                          inte för lite dämp o inte för mkt dämp heller så du ej får på dörrsidorna sen:P ett tips dämpa både dörrarna och dörrsidorna så du ej får vibrationer i dörrsidorna oxå..... jag kör dynamat i mina dörrar och jämfört med silent coat e dynamat mkt bättre men dynamaten e mkt dyrare=)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Skillnad på Amega Q-comp50/60 genom åren

                            Ju mer du dämpat desto bättre, men du borde klara dig rätt bra med lilla (8 ark) paketet SilentCoat, eller så slår du till på stort och köpa nya mellanpaketet med 20 ark, då klarar du dig ledigt! Sen högtalarna bak, varför ska du köra dom på steg? Kör dom direkt på huvudenheten, det duger gott.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Skillnad på Amega Q-comp50/60 genom åren

                              Originally posted by ChriZtoffer View Post
                              Ju mer du dämpat desto bättre, men du borde klara dig rätt bra med lilla (8 ark) paketet SilentCoat, eller så slår du till på stort och köpa nya mellanpaketet med 20 ark, då klarar du dig ledigt! Sen högtalarna bak, varför ska du köra dom på steg? Kör dom direkt på huvudenheten, det duger gott.
                              Men hur mår högtalarna av det när man vrider på? Har fått lära mig att högtalarna inte mår bra av för lite effekt då missljud kan uppkomma som skadar dom. Är ett par SPL Dynamics T-130 http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318883
                              Nummerskylten sitter i alla fall fast!

                              Comment

                              Working...
                              X