Announcement

Collapse
No announcement yet.

Novis behöver vägledning. Ersätta original ljud i C-klass...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Novis behöver vägledning. Ersätta original ljud i C-klass...

Jag har alltså en Merca. En C-klass, Esprit, från 99. Originalljudet har tyvärr skramlat sönder. I grund och botten tror jag det är något i dörrarna som vibrerar, så det blir dämpmattor, för att förhoppningsvis få bukt med det. Tanken är att dämpa dörrarna på insidan av "ytterplåten", på innerplåten, och baksidan av dörrsidorna. Det borde, förhoppningsvis, få bort skrammel och vibrationer från de delarna om inget annat. Jag tror mig ha förstått att någon av butyl-gummi dämpmattorna är det bästa alternativet.

Och när man nu har kommit så långt, uppstår de egentliga problemen. Det sitter ett par skrikare i "instrumentpanelen". De får nog tyvärr vara utan åtgärd. Som tur är erbjuder de ett klart ljud, utan missljud, så de är i alla fall för stunden, i skick. Dörrarna runt om, och den fasta hathyllan erbjuder monteringsmöjligheter, av Mercedes specifika element. Riktigt så roligt var det inte, så jag har införskaffat ett gäng monteringsadaptrar som ger mig möjligheten att montera 6.5'or i framdörrarna, 5.25'or i bakdörrarna, och ytterligare ett par 6.5'or i hatthyllan. Det är ju lite bättre, men fortfarande inte optimalt. Förhoppningsvis går det att leva med. Men frågan är vad man ska stoppa för något i bakrutan, (hatthyllan) Det optimala hade varit något långslagigt, avsett för open air montage, men det verkar inte vara ett alternativ. Jag hittar bara element med qts från .4 och uppåt. Redan original är hatthyllan "bas" utrustad, med ett simpelt delningsfilter löddat på original elementet. Tips på vettiga element mottages tacksamt. Lämpligt steg att driva hatthyllan med kommer antingen införskaffas, eller grävas fram ur förrådet.

I dörrarna är avsikten att köra ungefär som original lösningen, fullrange, så kraven på elementen är inte lika stora som i hatthyllan, men det bör låta vettigt, och eftersom elementen sitter långt ned gör sig inte koaxialer så bra, diskantljudet når inte ut något vidare från dem, så att betala extra för det, känns...dumt. Avsikten är att driva dörrarna med stereon, och orkar den inte styra dem, får det bli ett steg till det med, när det konstaterats att det är ett problem. Även här är jag helt vilse, när det kommer till grundresonemanget, när det kommer till koaxialer eller inte, och mer specifikt vilka element som kan vara aktuella.

Förhoppningen är att lyckas hålla sig under 6-7000:- i hårdvara, och sen ska jag hitta någon som kan göra arbetet, eftersom det är helt uppenbart för alla som känner mig, att om jag ska göra det själv blir det, a, inte gjort, b, felaktigt gjort om det mot förmodan alls händer.
    När förutsättningarna är sådana, så betalar man någon för att göra monteringen.

Tack för att ni tog er tid att läsa mitt inlägg.
    B!

Re: Novis behöver vägledning. Ersätta original ljud i C-klass...

Jag har som du sa tagit mig tid att läsa ditt inlägg och blir lite förrvirrad av det hela!

Det heter inte skrikare, det är ett par diskanter du har på instrumentpanelen

Ska du montera 3 par högtalare och strunta i att byta dina diskanter på brädan?
    Du nämner själv att ljudbilden blir låg med en coax.
    Ska du bara byta 6 halvan i dörren så är dessa ellement i regel något dyrare vilket inte rimmar iom du sitter på orginalskräpet i brädan!
    Jag skulle rekomendera dig ett ett 6,5" kit med inlinefilter på diskanterna, enkel och förvånansvärt prisvärd lösning för en tusenlapp!

Högtalarna i bakdörrarna hade hade jag personligen struntat i och bara kört ett kit eller en coaxial i hatthyllan!
    Då har du utnyttjat de 4:a kaneler tu har att tillgå i en normal installation.
    Blandar du in bakdörrarna måste du ha en lite mer avanserad stereo.
    Då blir det steg på 6,5" högtalarna i hatthyllan och dessa får agera som rena basellement!

Så gör nu rätt från början!
    Konfigurera för minst fel annars kommer du att köra omkring i skånes största fasfelsburk!
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
      Jag har som du sa tagit mig tid att läsa ditt inlägg och blir lite förrvirrad av det hela!
      Det gör inget, jag är van vid att folk blir förvirrade av allt jag gör, eller säger. Det kan eventuellt vara så att jag är lite förvirrad, och att det smittar...

Det heter inte skrikare, det är ett par diskanter du har på instrumentpanelen
      Du förstod vad jag menade. Så för en gångs skull tänker jag vara konsekvent i ett uppföljande inlägg, och fortsätta kalla dem för skrikare. ;- )

Ska du montera 3 par högtalare och strunta i att byta dina diskanter på brädan?
      Det var tanken. Till skillnad från det som sitter i dörrarna låter de nämligen förvånansvärt bra. Och jag vill inte ha några nya fula hål för montering av nya skrikare, eller en ful "puckliknande" tingest fastklistrad någonstans. Att hitta något som går att montera nere i originalhålet, som låter bättre i en sådan grad att det är hörbart, och få någon att göra det extra arbetet som behövs för att montera dem... Det knns helt enkelt hopplöst. Självklart är det så att om det blir ett problem när man har bytt resten får man ju fortsätta handla, och hitta en lösning, men jag vill inte ha några synliga ingrepp i bilen. Då hade jag hittat på något roligare än att nyttja originalhålen från början.

Du nämner själv att ljudbilden blir låg med en coax.
      Det låter som om jag inte är helt fel på det där då.

Ska du bara byta 6 halvan i dörren så är dessa ellement i regel något dyrare vilket inte rimmar iom du sitter på orginalskräpet i brädan!
      Jag skulle rekomendera dig ett ett 6,5" kit med inlinefilter på diskanterna, enkel och förvånansvärt prisvärd lösning för en tusenlapp!
      Jag hade väll räknat med 1000-1500 paret till dörrarna, och det dubbla till hatthyllan. Om det sen betyder att jag ska köpa ett sådant kit, och slänga skrikaren med sitt motstånd i en av "bra att ha" lådorna här hemma, det vet jag inte.

Högtalarna i bakdörrarna hade hade jag personligen struntat i och bara kört ett kit eller en coaxial i hatthyllan!
      Då har du utnyttjat de 4:a kaneler tu har att tillgå i en normal installation.
      Blandar du in bakdörrarna måste du ha en lite mer avanserad stereo.
      Då blir det steg på 6,5" högtalarna i hatthyllan och dessa får agera som rena basellement!
      6.5'orna i hatthyllan är i dag rena baselement, men drivs på samma utgångar som elementen i bakdörrarna. Det sitter som sagt ett enklare delningsfilter direkt på elementet. Jag har tidigare försökt höra mig för, för att se om någon vet hur Mercedes egentligen kopplat det här, men ingen verkar ha någon aning. Jag misstänker att de helt enkelt parallellkopplat elementen i bakdörrarna med elementen i hatthyllan.
      Min tanke är att ersätta dem med ett par jämförelsevis långslagiga 6.5'or, och ett slutsteg. Det positiva är att jag inte behöver dra några långa elkablar, batteriet sitter i kofferten... Det skulle ge mig mer effekt att driva 5.25'orna i dörrarna med, och bättre kontroll över basarna i hatthyllan, via slutsteget. Det enda som behövs är signalkabel, och styrsignalen för att tända steget.

Faktum är att jag i grund och botten är nöjd med ljudet som det är i dag, men skulle vilja kunna skruva upp lite mer någon gång ibland. Den där riktigt bra låten man hör då och då, ni vet? Det riktiga problemet är skrammel, något jag innerligt hoppas att dämpningen av dörrsidorna ska ta hand om. Om jag får marginellt bättre ljud på köpet... Bonus.

Förhoppningsvis framstår det hela som lite mindre förvirrande. Fast det är väll egentligen inte troligt. Självkännedomen är rätt hög.
      B!

Comment

Varför då inte köpa ett kit till framdörrarna där du antingen använder dom medföljande diskanterna, om dom nu passar, eller låter dom ligga kvar i kartongen och kör med original till dom nya mellanregistren och delningsfiltren. Sen ett enklare kit eller koaxialer i bakdörrarna, om du nu tycker att dom i baksätet förtjänar detta. Driv detta med huvudenhetens effekt. I hatthyllan sen låter du original baselement sitta kvar och kopplar bara på ett slutsteg, räcker det inte till så bygger du en låda under elementen och stoppar i ett par bra 6,5" basar. Done.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Det hade säkert fungerat, och är väll mer eller mindre så det blir... Om jag lyckas få tag i några vettiga element. Undantaget är väll originalbasarna som inte har en chans i världen att överleva ett vettigt slutsteg, så där måste till något vettigare. Och det är väll egentligen där problemet ligger. Open air montage kräver element med god kontroll på konan, och allt jag hittar med hyfsad slaglängd har qts på .4 och uppåt. Någon låda är det tyvärr inte möjligt att snickra till, mercedes har gjort hatthyllan till en integrerad del av chassit, så med mindre än att man kapar bort en halv kvadratmeter plåt, och förstärker upp grejerna efter sig, är det inte ett alternativ.

Och när det kommer till de där bak vet jag inte om de förtjänar några 5.25'or, men jag hatar när man hör hur ljudet faller bort bakifrån, så för att jag ska trivas bakom ratten ska det in något i alla dörrarna.
          B!

Comment

Working...
          X