Announcement

Collapse
No announcement yet.

Baslåda i begränsat utrymme?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Baslåda i begränsat utrymme?

Hej på er

Har en Santa Fe -10 som jag vill bygga lite ljud i. Det handlar inte om något monterljud, men jag vill att det ska kännas lite när basen kör sitt. Tyvärr har jag begränsat med utrymme i bagaget. Behöver fälla sätet nästan dagligen (i mitt jobb....och nej - jag är inte prostituerad)

Jag har dock ett utrymme under golvet på bagaget som är 110 x 61 x 18 cm. Kan det finnas någon bas/basar med låda som får plats?

I en perfekt värld skulle jag vilja ha en schysst 12", men det kanske inte alls får plats pga att utrymmet endast bygger 18 cm. Betyder det att jag får rikta in mig på en liten tunn aktiv låda? Har ni nått bra att rekommendera isf?

Tack på förhand.
    You win some - you draw some - 38-26-12-0

Re: Baslåda i begränsat utrymme?

Originally posted by a gunner View Post
    Hej på er

Har en Santa Fe -10 som jag vill bygga lite ljud i. Det handlar inte om något monterljud, men jag vill att det ska kännas lite när basen kör sitt. Tyvärr har jag begränsat med utrymme i bagaget. Behöver fälla sätet nästan dagligen (i mitt jobb....och nej - jag är inte prostituerad)

Jag har dock ett utrymme under golvet på bagaget som är 110 x 61 x 18 cm. Kan det finnas någon bas/basar med låda som får plats?

I en perfekt värld skulle jag vilja ha en schysst 12", men det kanske inte alls får plats pga att utrymmet endast bygger 18 cm. Betyder det att jag får rikta in mig på en liten tunn aktiv låda? Har ni nått bra att rekommendera isf?

Tack på förhand.
    Jag tycker du ska ta en titt på Alpines nya tunna Type-R

http://www.alpine-electronics.se/pro...s/swr-t12.html
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Ca 81 liter om man utgår ifrån att utrymmet har raka innerkanter, tar man bort exempelvis 5 cm på längd+bredd (för att kompensera runda innerkanter) så blir det ca 67 liter. Gäller med 22 mm materialtjocklek och det är alltså bruttoinnervolym på den tänkta lådan jag menar.

I princip vilken "tunn" 12 tums bas som helst borde kunna passa i en sån lådvolym.

Comment

Får ju även plats med en JL Audio 13TW5. Lite annan prisklass än Alpine basen dock
        sigpic

Comment

Nu hör inte jag till den skara här på forumet som har många välljudsbyggen i bagaget men därimot ligger jag bra till när det gäller ljudbyggen som låter jävligt illa

Min erfarenhet är att större är inte bättre och att bara stoppa i en välljudande 12:a i din bil tror JAG kommer resultera i att du kommer upptäcka hur många saker i din bil som sitter löst och vibrerar.

Jag bygger själv just nu med en 13,5:a och dämpningen av min bil kommer ta en månad + att jag mer eller mindre förstör bilens andrahandsvärde och jag vet ens inte om det kommer bli bra utan följer folks råd och erfarenhet.

Det bästa jag hört om vi pratar normalbygge är en 6tums bas monterad i ett rör på 8liter placerad under instrumentbrädans högra sida. I mina öron kunde det lika gärna varit en bra 12a i den bilen.
          Last edited by Jimma72; July 8, 2011, 12:47.

Comment

lyssnade i en av mrmixs bilar för några veckor sedan, i den satt de ett 6,5" element i en låda som ja tror han sa va på 7,5liter brutto, detta satt fram i bilen å först stod ja utanför när han svängde in å poppade med bilen så bad om en provlyssning, satte mig i förarsätet och OJ OJ OJ vad ett så litet element kan prestera???? mycket förvånad faktiskt å detta va då endå i en cab. Nu vet ja inte hur mycke plats du har på golvet fram om en sån lösning skulle fungera, men antar de kan gå att bygga nå liknande bak, kanske att man får öka volymen något på lådan? tror elementet han använde i den kostade runt 700kr + delarna till lådan. sen fansn de nån värre modell men den ska ja lyssna på nästa vecka.

Comment

Tack för era svar!

Jag vill verkligen trycka ner en fet 12-tummare med tillhörande steg, kondingar och bluttanblä. Men jag vet hur mycket pengar det kommer kosta. De feta basarna ni tipsade om i början på tråden är ju det jag egentligen vill ha, men jag har inte utrymme för 15 tusen kr på "bara" en schysst basupplevelse.

Det lutar nog åt att testa en eller två aktiva små lådor med 6,5" - 8" basar i. Blir man missnöjd är det ju bara sälja iväg och börja skatteplanera så man kan hoppa på Type-R-bas eller liknande.

Dessutom blir ju installationen såååå mycket enklare.

Om någon sitter på ett tips på ovanstående aktiv baslåda vore det trevligt att höra.

Tack för er hjälp.

HipHop-svenne

Comment

Tack för era svar!

Jag vill verkligen trycka ner en fet 12-tummare med tillhörande steg, kondingar och bluttanblä. Men jag vet hur mycket pengar det kommer kosta. De feta basarna ni tipsade om i början på tråden är ju det jag egentligen vill ha, men jag har inte utrymme för 15 tusen kr på "bara" en schysst basupplevelse.

Det lutar nog åt att testa en eller två aktiva små lådor med 6,5" - 8" basar i. Blir man missnöjd är det ju bara sälja iväg och börja skatteplanera så man kan hoppa på Type-R-bas eller liknande.

Dessutom blir ju installationen såååå mycket enklare.

Om någon sitter på ett tips på ovanstående aktiv baslåda vore det trevligt att höra.

Tack för er hjälp.

HipHop-svenne
                Börja då om från början.

Bil?
                Musiksmak? (Hip-Hop kanske?)
                BUDGET?
                Det ger folk lite mer att gå på med sina rekomendationer.

Jag själv rekomenderar INTE ngr små aktiva subbar...
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                  Bil?
                  Missade herrn första meningen i hans första inlägg?

Comment

Bil - Hyundai Santa Fe

Musiksmak - HipHop

Budget - 5000....kanske 6000, men inte mer än 8000

Comment

Nej nej det var ingen aktiv sub jag skrev om. Basen heter JL Audio 6W3v3 (den sista jag lyssnat på) och satt monterad i en egenbyggd passiv låda på 8 liter och jag tror det var gjutrör? modell stor toarulle i tjock papp med träendar.

Första gången jag lyssnade var för många år sedan på Bra ljud i bil i norrköping då Micke som jobbar där var helt lyrisk och bad mig lyssna på denna. Jag blev mycket imponerad och det blir jag sällan

Självklart var det ett bra framsystem till detta med slutsteg till allt.

Nu vet jag inte om detta stämmer men jag tror att man hamnar i ett område som har väldigt mycket "rumsförstärkning" ungefär som i ett rum där man har väldigt bra bas på ett visst ställe i rummet. Därav det kan låta bra i en cab där det mesta av basen brukar åka ut i rymden.
                      Last edited by Jimma72; July 8, 2011, 23:04.

Comment

Har också lyssnat i Mickes bil och den lilla 6,5" rockar redigt bra.
                        Där emot så har den inte en sportmössa emot DD's 6,5" bas.

Partyvan har en sådan i en Golf II och den fladdra ytterspeglarna på
                        Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Jo Optima....det missade herrn.

a gunner> Du vill inte plöja iväg 15K säger du....
                          Du säger att du inte skrev om aktiv sub........men du säger ju att du får prova det...

Det lutar nog åt att testa en eller två aktiva små lådor med 6,5" - 8" basar i.
                          Det tolkar jag som aktiva basar
                          Allt annat är passiva.

Men du....... Alpines flata Type R går loss på runt 5.5K.
                          Annars kanske en Pioneer TS-SW3001S4 kan vara intressant? 2.5-3K
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Varför inte en Hertz ES300? 12,8cm inbyggnadsdjup och kostar ca 1300kr. Kräver inga mängder med effekt heller så det behövs inget svindyrt steg (men det skadar såklart inte ).
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by Softis View Post
                              Har också lyssnat i Mickes bil och den lilla 6,5" rockar redigt bra.
                              Där emot så har den inte en sportmössa emot DD's 6,5" bas.

Partyvan har en sådan i en Golf II och den fladdra ytterspeglarna på
                              Finns det en DD bas som spelar bra i en liten sluten låda?
                              Audi A6 2,4 Quattro
                              HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
                              Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

Comment

Working...
                              X